וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילוקי דעות בהנהלת בנק ישראל בנוגע לגובה הריבית

מוטי בסוק

27.1.2007 / 18:41

הערכות: קיים רוב לא גדול בהנהלה לתומכים בהפחתת הריבית ב-0.25%. פישר יכריע ביום שני

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יחליט רק ביום ב', לאחר שובו מדאבוס, אם להותיר ללא שינוי את הריבית במשק בפברואר, 4.5%, או להורידה ב-0.25%, וליצור בכך פער חסר תקדים של 1%, עם ריבית הפד האמריקאי. בהנהלת בנק ישראל קיימים חילוקי דעות בין התומכים בהורדת ריבית נוספת, לבין אלה התומכים בהותרתה ללא שינוי. ההערכה היא כי קיים רוב לא גדול לאלה התומכים בהורדת הריבית ב-0.25%. בכל מקרה, הנגיד הוא שיכריע בעניין, בהתאם לחוק בנק ישראל, ויפרסם את החלטתו ביום שני.

בשל היעדרות הנגיד מישראל בסוף השבוע שעבר, לא ברור כרגע מהם יחסי הכוחות בהנהלת הבנק בין התומכים בהורדת ריבית נוספת, לבין אלה התומכים בהותרתה ללא שינוי.

בנק ישראל החטיא את יעד האינפלציה במשק ב-2006, לאחר שהאינפלציה בפועל היתה -0.1% השיעור הנמוך ביותר בעולם המפותח. הנגיד, במדיניות הריבית של בנק ישראל, כיוון לאמצע תחום היעד, כך שהבנק החטיא את היעד ביותר מ-2%. לדברי הנגיד, לפי המודלים של הבנק, האינפלציה בישראל בפועל תחזור לתחום יעד הממשלה רק ברבעון האחרון של 2007, דבר שמותיר לבנק חופש יחסי בהחלטת הריבית מחר.

בנק ישראל הפחית את הריבית במשק ב-1% במצטבר בשלושת החודשים האחרונים. לפני כחודש, הורדה הריבית ב-0.5%. הפחתה נוספת מחר בשיעור של 0.25%, תיצור פער של 1% בין ריבית בנק ישראל לריבית הפד בארה"ב.

הורדת הריבית במשק ב-0.5% לפני כחודש, לא יצרה את האפקט שהנגיד והבנק ציפו לו. פיחות מואץ בשקל, שייטיב עם היצוא ויסייע בהגברת הצמיחה והתעסוקה. גם פישר מודה כי הפחתת הריבית לא הביאה לתוצאות המקוות.

התומכים בבנק ישראל בהפחתה נוספת של הריבית, טוענים כי מאחר שהפחתת הריבית בשלושת החודשים האחרונים לא הביאה לתוצאות המקוות בשוק המט"ח, יש להמשיך ולהפחית, בצורה מבוקרת, את הריבית במשק, עד להשגת שיווי המשקל הרצוי בין השקל לדולר. התומכים בהותרת הריבית במשק ללא שינוי, טוענים, בין השאר, כי ההפחתה החדה בחודש שעבר, בלמה את השחיקה בשער הדולר בישראל, וכי לפי כמעט כל האנליסטים במשק, קצב האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים הוא באזור הרצוי, 2%.

מדיניות של הורדת ריבית בפברואר, כדי להעלותה חזרה בעוד מספר חודשים (מדיניות הזיג-זג) אינה רצויה, כי פחתו הסיכויים להורדת ריבית בארה"ב בחודשים הקרובים, וכי בגוש היורו, בבריטניה וביפאן - כיוון הריבית בחודשים האחרונים הוא כלפי מעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully