וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה להוזלת תעריפי בזק לשכבות החלשות - תקועה

ערן גבאי

28.1.2007 / 9:42

זו היתה הרפורמה הראשונה עליה הצהיר שר התקשורת אטיאס עם כניסתו לתפקיד והיא תקועה בביטוח לאומי יותר מ-7 חודשים

שיטת ההצהרות המוקדמות: 7 חודשים אחרי ששר התקשורת, אריאל אטיאס (ש"ס), הכריז על הרפורמה הראשונה שלו - להוזלת תשלום דמי השימוש הקבועים בטלפוניה של בזק לשכבות החלשות בכ-70 מיליון שקל בשנה - הנושא תקוע בהליכים פרוצדוראליים בביטוח לאומי והמספרים הרלוונטיים לא הועברו לבזק - כך נודע ל-TheMarker.

ההחלטה הראשונה שקיבל השר אטיאס במשרד התקשורת, חודש וחצי לאחר שנכנס לתפקידו, היתה הרפורמה בתשלום דמי השימוש הקבועים לבזק בגין הקו הנייח, כך שהתשלומים של מי שיוגדרו כ"שכבות חלשות" יוזלו בהיקף כולל של 70 מיליון שקל בשנה. אטיאס היה שבע רצון לאחר שהגיע לסיכום בנושא עם בזק.

בהודעה רשמית שהוציא משרד התקשורת ביוני 2006 הודיע אטיאס כי הגיע לתיאום עם בזק שמקבלי הבטחת הכנסה ייהנו מהנחה בדמי השימוש הקבועים בבזק. בהודעה נכתב כי "בעת הקרובה יעסקו צוותים משותפים של משרד התקשורת, הביטוח הלאומי ובזק, בגיבוש ההסדרים הטכניים ליישום ההסדר". מאז חלפו כאמור 7 חודשים ברפורמה שהשר אטיאס הגדיר אותה כ"החלטה מוסרית וחשובה שנועדה לסייע לקהלים מיעוטי יכולת".

בראיון לעיתון החרדי "במשפחה", באותם ימים, אמר אטיאס, "מדהים לראות שדווקא אנשים משכבות חלשות מוציאים אלפי שקלים עבור שירותי תקשורת, על אף שאין להם יכולת בסיסית לפרנס את ילדיהם. בכל מקרה גם במקומות שפועלים על פי אינטרסים כלכליים יש מרחב לסייע לשכבות החלשות".

ההנחות אמורות היו להתבצע בתשלומים החודשיים שמשלמים הצרכנים לבזק, כך שמי שמשתכר פחות - ישלם פחות על דמי השימוש הקבועים בטלפון. כיום כ-50% מהכנסות המפ"א (הטלפוניה הפנים ארצית) של בזק הם מדמי שימוש קבועים - כ-2 מיליארד שקל בשנה - ועל כן המשמעות של רפורמה בגובה של 70 מיליון שקל בשנה, היא הנחה ממוצעת של 3.5% במחירי דמי השימוש הקבועים לשכבות החלשות, ובהתאמה תוספת בשיעור זהה לשכבות המבוססות. במחירי דמי השימוש הקבועים כיום, מדובר על הנחה של עשרות שקלים בודדים בשנה.

לפני כשלוש וחצי שנים, בעת שעודכנה נוסחת ההתייעלות של בזק על ידי פרופ' גרונאו, נקבע כי החברה תהיה חייבת במתן הקלות למי שיוגדרו כ"משתמשים קלים" בדמי השימוש הקבועים בהיקף של כמה עשרות אחוזים. כיום, כמה מאות אלפי משתמשים נהנים מהנחות מדורגות שמגיעות עד קרוב למחצית מדי השימוש הקבועים. את ההנחות מקבלים מי שבביתם קו טלפון אחד ומוכיחים כי היקף השימוש שלהם בקו בזק נמוך.

חשוב להבין כי הרפורמה של אטיאס כעת, בתקופה שבה מתחילה תחרות בבזק בתחום הטלפוניה הפנים ארצית, וכשמחירי השיחות בבזק נחשבים נמוכים, עשויה דווקא לסייע לבזק. ההפחתה במחירי דמי השימוש הקבועים עשויה לשרת את בזק בניסיונה לשמור על מנויים. בזק, על פי הרפורמה של אטיאס, לא אמורה להיפגע ברווחיה, אך היא תוכל להסתייע בה בהיבט השיווקי מול תעריפי המתחרות החדשות.

בשנים האחרונות קיימת מגמה של נטישת קווי בזק, והפחתת העלויות הקבועות יכולה להקל על היקף הנטישה. חלק מהגידול בדמי השימוש הקבועים בבזק בשנים האחרונות נזקף לעובדה שבזק כבר מחברת יותר מ-870 אלף מנויי אינטרנט ב-ADSL, המשלמים בממוצע כ-4 שקלים נוספים בחודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully