וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרק נוסף במלחמות הפרמצבטיקה: בית משפט אסר לעשות שימוש פרסומי במחקר המשווה בין סרונו לביוג'ן

נטע יעקבי

20.8.2001 / 17:56

המחקר משווה בין תרופות הטרשת הנפוצה של שתי החברות; המשך מסע ההשמצות בין שתי החברות עשוי להיטיב עם הקופקסון של טבע

נראה כי טרם נאמרה המילה בקרב ה"ראש בראש" בין שתי ענקיות הפרמצבטיקה, סרונו וביוג'ן. לפני חודשיים הציגה סרונו מחקר המשווה בין התרופה לטרשת נפוצה מתוצרתה, רביף, לבין האבונקס של ביוג'ן, לפיו עדיפה הרביף באופן משמעותי על האבונקס.

היום פירסמה ביוג'ן הודעה ולפיה בית משפט בשוויץ אסר על סרונו לעשות שימוש במחקר וקבע כי הוא מטעה את ציבור החולים והרופאים. כמו כן נקבע כי צו המניעה הזמני שהוצא נגד סרונו האוסר שימוש במאמר יהפוך לצו קבוע.

המחקר ההשוואתי שיזמה סרונו נועד לאפשר לה לחדור לשוק האמריקאי. נכון להיום, ביוג'ן היא החברה היחידה המשווקת תרופה לטרשת נפוצה המבוססת על חלבון האינטרפרון בארה"ב, והיא בעלת רשיון שיווק בלעדי עד מאי 2003. על מנת לחדור אל השוק לפני תום תקופת הבלעדיות, סרונו היתה צריכה להוכיח כי התרופה שלה עדיפה על פני התרופה של ביוג'ן. הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות מחקר השוואתי.

במחקר שפורסם לפני חודשיים נטען כי בכל הקטגוריות הראשיות והמשניות שנמדדו עדיפה הרביף על האבונקס בהפרשים של עשרות אחוזים. המחקר נערך על ידי בית הספר לרפואה סטוני ברוק מניו יורק במשך שישה חודשים, ותחת הוראות מפורטות שניתנו על ידי ה-FDA. בסרונו טענו כי תוצאות המחקר ממחישות את היעילות הקלינית העדיפה של הרביף על פני המתחרה.

בעקבות פירסום המאמר פנתה ביוג'ן לבית המשפט בטענה שהמחקר שהציגה סרונו לוקה בחוסר הקפדה מדעית ומציג מדדים בלתי מושלמים ומטעים. לטענת ביוג'ן, בית המשפט הוציא צו מניעה זמני האוסר על סרונו להמשיך ולהשתמש במחקר. בהחלטתו העדכנית קבע בית המשפט כי צו המניעה יהפוך לצו סופי ואסר על סרונו להשתמש בנתוני המחקר בכל פרסום שהוא.

החלטת בית משפט אמורה להיות ברורה לכל הקשורים בנושא, אלא שכנראה הכל תלוי בעיני המתבונן. לטענת סרונו, בית המשפט דחה את עתירתה של ביוג'ן ואישר לה להפיץ את תוצאות המחקר בין אנשי מקצוע בתחום, אך לא לפרסמן לציבור הרחב.

כאשר פורסם המחקר עלתה השאלה האם כניסה אפשרית של סרונו לשוק הטרשת הנפוצה בארה"ב תפגע גם בשתי השחקניות האחרות בתחום - שרינג וטבע . בית ההשקעות סלומון סמית בארני טען אז כי כניסת הרביף לשוק האמריקאי עשויה לפגוע בהן, בהתחשב במעמד המוביל שהצליחה להשיג בתוך זמן קצר באירופה.

עם זאת, בטבע הפגינו אדישות וטענו כי התחרות בין שתי החברות עשויה אף להיטיב עם הקופקסון, שאינה מבוססת על חלבון האינטרפרון. בניגוד לרביף ולאבונקס, תרופת הקופקסון אינה פועלת דרך המערכת החיסונית ולכן אינה גורמת לתופעות הלוואי הנלוות לתרופות האחרות. תרופת הקופקסון חדרה לשוק האמריקאי דרך החולים שלא יכלו לשאת את האינטרפרונים. כיום היא נמצאת במקום השני לאחר האבונקס ברשימת מכירות התרופות לטרשת נפוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully