וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חובה כן, פנסיה לא

שלומי שפר

29.1.2007 / 14:32

הספין התקשורתי של האוצר ממחזר את תכנית פנסיה חובה ומתעלם מהחישוב הכללי העגום. העובד שמשתכר מעט כסף היום יוותר על חלק מהשכר כדי לקבל מעט מאוד כסף כשיהיה קשיש

רפורמות, גם אם הן לא מבוצעות, אף פעם לא מתות. במשרד האוצר יש ארון מיוחד, ממש מאחורי בתיה המזכירה, שם מניחים קלסרים מאובקים המלאים ברפורמות ושולפים במקרה הצורך. מקרה הצורך יכול להיות: החלפת שר במשרד, תקשורת שלילית, שעמום או גזירה חדשה. בכל פעם שרוצים להסיט את תשומת הלב ממשהו אחד, שולפים מאחד המדפים את אחד הקלסרים, מנערים מעט את האבק, כותבים הודעה חדשה לעיתונות והנה יש לנו רפומה חדשה.

כך קרה שהיום בבוקר קנו מרבית העיתונים את הספין התורן מבית היוצר של משרד האוצר - פנסיה חובה לכל עובד. לכאורה מדובר ברפורמה מצויינת. המדינה תחייב את כלל העובדים במשק לחסוך לטובת הפנסיה שלהם, וכך כאשר יגיעו לגיל פרישה הם יוכלו לחיות בכבוד ולא יהיו לנטל על המדינה, או יותר נכון לנטל על ארגוני הצדקה - שכן המדינה, כבר מזמן לא ממש דואגת לקשישיה העניים.

רק דבר אחד שכחו לשאול את שר האוצר, אברהם הירשזון, על כמה כסף מדובר, שאלה די מתבקשת כאשר מדובר על רפורמה כלכלית. כמה כסף יקבל אותו פנסיונר שעכשיו מחייבים אותו לחסוך לפנסיה. לא התעצלנו ופנינו לחברת מאוזן ייעוץ פנסיוני מחברת שקל. ביקשנו מהם לקחת אדם המרוויח 5,000 שקל בחודש ושיפריש מידי חודש כ-250 שקלים לקרן פנסיה (5% מהשכר).

מדובר על אדם נשוי המבוגר ב-3 שנים מאישתו. הוא יפריש כסף לקרן פנסיה שתיתן לו (בהנחה של 30% אג"ח מיועדות ו-70% השקעות חופשיות) תשואה שנתית ברוטו של 4.26%. הוא ישלם, מה לעשות, לקרן הפנסיה דמי ניהול של 6% מההפרשה החודשית ועוד 0.5% מהצבירה בכל שנה. הוא יחסוך כל ימיו ויישן בשקט כי יידע, שכאשר יפרוש לגמלאות (67 גבר או 64 אישה) תהייה לו פנסיה.

אבל המציאות היא שזאת תהייה אולי חובה לחסוך, אבל לדבר שהוא יקבל, אי אפשר באמת לקרוא פנסיה. קחו למשל אדם כזה שהוא בן 45 היום. כאשר יפרוש לגמלאות בגיל 67, לפי הנתונים שהצבנו, הפנסיה שלו תהייה, שימו לב, 460 שקל בחודש. אישתו, בהנחה שמצבה דומה תקבל בכל חודש פנסיה של 375 שקל. מזה אי אפשר אפילו לשלם חשבון חשמל ומים.

קחו את אותו אדם ותפחיתו את גילו ב-10 שנים. הוא היום בן 35 והוא מתחיל להפריש 250 שקל לקרן הפנסיה - כמה הוא יקבל כאשר יפרוש לגמלאות לאחר שויתר במשך יותר מ-30 שנה על 250 שקל חשובים בחודש? 814 שקל. זהו. אישתו תקבל קיצבה חודשית של 693 שקלים. כלום.

אבל בואו נלך עוד אחורה, לאדם שזה אך נכנס למסלול העבודה בגיל 25 ויפריש כל חייו כעובד, מעל 40 שנה, סכום חודשי של 250 שקל. הוא, אחרי שנים ארוכות ומתישות של עבודה, יזכה לקיצבה חודשית של 1,336 שקל בלבד, אישתו תזכה לקיצבה חודשית של 1,152 שקל. נכון, כבר לא מדובר בגרושים, אבל גם לא מדובר ב"פנסיה" אי אפשר להתקיים מסכום כזה, אפילו לא אם מנסים.

אם ניקח בחשבון כי חלק מאותם עובדים אינם מרוויחים 5,000 שקל בחודש ורבים מהם עובדים בשכר של 4,000 ואפילו פחות מזה, הרי שאנחנו דורשים מהם היום לוותר על אוכל כדי שבגיל 67 במקום לקבל איזה מענק מהמדינה הם יקבלו מענק מעצמם. זה לא פתרון, זה ספין תקשורתי. מהתוכנית הזו ייהנו בעיקר חברות הביטוח, ששולטות בקרנות הפנסיה, שינהלו את הכספים ויזכו לדמי ניהול שמנים על חשבון אותו ציבור.

נכון, האוצר יכול להחליט שתוקם מינהלת של המדינה שתנהל את המערך הזה, אבל זה אומר ראש מנהלת, חשבים, ג'ובים, מכוניות וכיוצא בזה עוד ועוד אפשרויות לשחיתויות ומינויים פוליטיים (לא שאנו חושדים חלילה בכשרים).

רגע, יגידו תומכי הרפורמה, לא לקחתם בחשבון את ההפרשות של המעסיק, הרי הוא ישים בצד בכל חודש 250 שקל עבור העובד שלו לטובת הפנסיה. זו בהחלט יכולה להיות אתנחתא קומית. כאשר מעסיק החליט לקחת עובדים בשכר מינימום או קרוב לכך, בדרך כלל מדובר על עובדים שאינם בעלי הכשרה. המעסיק עושה חישוב מדוייק כמה הוא יכול לשלם לכל עובד, אם המדינה תחייב אותו להפריש כסף לפנסיה, הוא פשוט ישלם לעובד פחות כסף, אין סיכוי שהוא יעלה את הוצאות השכר שלו. לכל היותר הוא יסגור את המפעל ויפתח אחד בסין.

באוצר יטענו כי ההפרשה של העובד לקרן הפנסיה תיעשה מסכום הכסף שיקבל כמס הכנסה שלילי. אז ראשית, לא כל העובדים יקבלו מס הכנסה שלילי. ושנית, גם כאן, מרבית הסיכויים הם שכאשר המדינה תחליט לתת לעובד יותר, המעסיק יחליט לתת לו פחות, כפי שמנתח, די בחכמה, שר הביטחון, עמיר פרץ.

אז מה באמת הפתרון לבעיית העובדים שאין להם פנסיה? ובכן לבעיה סבוכה, יש פתרונות סבוכים. ראשית יש להבין כי פנסיה לא תהייה כאן. זו אולי התחלה של פתרון, אבל לא בטוח שעובדים המרוויחים כל כך מעט יכולים להרשות לעצמם היום, כאשר הם מטופלים בילדים, לוותר על כמה מאות שקלים בחודש.

אם האוצר רוצה תכנית למיגור העוני, הוא צריך להעביר יותר תקציבים למשרד החינוך. הוא צריך לעודד אנשים טובים ללכת להוראה, ולשלם להם יותר כסף. להכניס מחשבים לכל בתי הספר, הגנים, ללמד מתמטיקה ופיזיקה וכימיה, הוא צריך להעלות את רף ההשכלה בישראל, שיצאו מכאן יותר מהנדסים ומדענים ומנהלים איכותיים.

אין שום סיבה שילד מרהט שהוא היום בן 10 לא יהיה מהנדס בצ'ק פוינט עוד 10 שנים - ככה יהיה לו הרבה יותר פשוט לחיות בכבוד. באמת בכבוד. רק חשיבה לטווח ארוך, רצינית, תכנית אב ל-10 ו-20 שנה, תוציא את השכבות הנמוכות ממעגל העוני. מיחזור תכניות ישנות מהארון שנמצא מאחורי בתיה המזכירה, זאת לא רפורמה חברתית, זה ספין.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully