וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח חדש קובע: אין צורך בתוכנית ספדיה

אבי בר-אלי

29.1.2007 / 15:17

עתודות הקרקע בעיר כוללות פתרונות ל-45.5 אלף יחידות-דיור. ביקוש משוער של 45.5-33.5 אלף יחידות בשנת 2020

לעיר ירושלים יש היצע עתודות קרקע שיאפשר בנייה בהיקף 45.5 אלף יחידות-דיור עד לשנת 2020, כאשר טווח הביקושים החזוי לשנה זו צפוי לנוע בין 33.5-45.5 אלף יחידות דיור בלבד - כך עולה מדו"ח מלאי עתודות הקרקע, אשר הוכן עבור מינהל התכנון במשרד הפנים. מסקנות הדו"ח מייתרות לפיכך את תכנית מערב ירושלים (תוכנית ספדיה) - אשר כללה פרויקט ענק להקמת כ-20 אלף יחידות דיור בשטחים הפתוחים ממערב לעיר.

הכנת דו"ח עתודות הקרקע החלה לפני כחודשיים, בעקבות דרישת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אשר התכנסה להכריע בעתידה של תוכנית ספדיה. המועצה ביקשה להציג בפניה חוות דעת משלימות באשר לעתודות הקרקע בעיר ובאשר ליכולתן לתת מענה לתחזיות האוכלוסין של העיר לשנים הקרובות. בקשה זו הופנתה בעקבות חילוקי דעות שנתגלעו בין הגורמים השונים סביב תחזית אוכלוסיית העיר לשנת 2020, וסביב קיבולת יחידות הדיור בעתודות הקרקע.

לצורך עריכת האומדנים הדרושים נשכרו שירותיו של האדריכל ועורך-הדין תומר גוטהלף, אשר בחן מחדש את תחזיות האוכלוסין השונות שהוצגו, וסקר בקפידה את תוכניות הבינוי לעיר.

סקירת תוכניות הבינוי הצביעה על קיבולת נומינלית של 63.5 אלף יחידות דיור. סך זה הוכפל במקדם מימוש (הנסמך בעיקר על מעמדן הסטאטוטורי של התכניות). המכפלה הצביעה על קיבולת ריאלית של יחידות-דיור של כ-45.5 אלף יחידות. זו מורכבת מתוספת של 16-17.5 אלף יחידות דיור בחלקיה הבנויים של ירושלים, כ-23 אלף יחידות דיור המוצעות במסגרת תוכניות בינוי עתידיות באזורים שאינם בנויים, ו-6,000 יחידות נוספות אשר ייתכנו במתחמים חדשים אשר אותרו באחרונה בידי צוות תוכנית המתאר לעיר. נוסף על אלה, קובע הדו"ח, קיים צפי להרחבתן של 15 אלף יחידות דיור קיימות

על-מנת לבחון את מידת המענה שתעניק תחזית קיבולת זו לצרכיה העתידיים של האוכלוסייה היהודית בעיר, העמיד גוטהלף שני תרחישים אפשריים: תחזית גבוהה אשר צופה צורך בפתרונות דיור לאוכלוסיה בת 587 אלף תושבים, לעומת התחזית הנמוכה יחסית שחזתה צורך בפתרונות ל-550 אלף תושבים בלבד. בהתבסס על מפתח משוער של מספר נפשות ליחידת דיור (תוך שקלול צרכי רווחה, גידול משק הבית ושטח יחידת דיור ממוצע) - הגיע גוטהלף למסקנה, כי טווח יחידות הדיור שיידרש בשנת 2020 ינוע בין 33.5-45.5 אלף יחידות בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully