וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה ייצוגית בסך חצי מיליארד ש' נגד בנק הפועלים

כרמל בן צור

29.1.2007 / 16:14

התביעה: "לשים סוף ל'חגיגה' החד צדדית של תמחור המוצרים המובנים באופן שמקפח את הלקוחות"

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה היום תביעה, ובקשה לאשרה כייצוגית, על סך 500 מיליון שקל נגד בנק הפועלים, בה נטען כי הבנק גובה עמלה נסתרת בניגוד לחוק כחלק ממכירת מוצרים מובנים (סטרקצ'רים). תשואת המוצרים המובנים נגזרת מהימור כנגד תרחיש מסוים, כך שאם הוא יתממש - המשקיע ירוויח. מדובר ב"אופציה" על מדד או מטבע או ב"עסקה עתידית".

התובעת, אלה פוליטיס, באמצעות עוה"ד יצחק אבירם ונועם שכנר, טוענת כי הבנק רוכש כנגד האופציה שהוא מוכר ללקוח אופציית "כיסוי". לדבריה, האופציה נרכשת במחיר נמוך במיוחד שמותיר לבנק רווח ניכר בעסקה. כך, על פי התביעה, הלקוח אינו יודע מה השווי האמיתי של האופציה שמכר לו הבנק ומה שווי האופציה שרכש הבנק, וזאת משום שהבנק אינו מגלה לו פרטים אלו.

"לא נולד הלקוח שיסכים לשלם, ביודעין, עמלה בסך 700 שקל בגין השקעה של 20 אלף שקל. לא נולד הלקוח שיסכים לשלם ביודעין עמלה בשיעור של 3.5% מן ההשקעה. לא נולד הלקוח שיסכים לשלם, ביודעין עמלה בשיעור של 90% ממחיר אופציה שהוא רוכש. לכן דואג בנק הפועלים שהלקוחות ישלמו את כל אלו שלא ביודעין", נכתב בתביעה.

עוד נטען, כי בנק הפועלים אינו מגלה ללקוחות את מלוא הפרטים בעניין, על אף שקיימות בחוק הבנקאות ובחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות הוראות מפורשות המחייבות אותו לגלות את המרווח של הבנק בעסקה.

לדברי התובעת, "מזה מספר שנים 'חוגג' בנק הפועלים על חשבון לקוחותיו שרוכשים ממנו מוצרים מובנים. אלא שבנק הפועלים מוכר את המוצרים המובנים ללקוחות תוך גביית עמלה נסתרת, תוך הסתרה של פרטים מהותיים בעסקה - אי גילוי המרווח הפיננסי של הבנק בעסקה - והכול בניגוד להוראות חוק מפורשות ואי גילוי חלופות עדיפות ללקוח".

היא מציינת כי התביעה נועדה לשים סוף ל"חגיגה" החד צדדית של תמחור המוצרים המובנים באופן שמקפח את הלקוחות, ולפרקטיקה "הפסולה" שנוקט בה בנק הפועלים - פרקטיקה של "הסתרת השווי האמיתי של המוצר, העלות, העמלות והמרווחים מן הלקוחות".

בתביעה מתבקשים המפקח על הבנקים, רשות ניירות הערך והיועץ המשפטי לממשלה להצטרף כצדדים להליך, ולנקוט בכל הפעולות הנדרשות לשם הפסקת השיווק והמכירה של המוצרים המובנים על ידי הבנק.

בית המשפט מתבקש להכיר בתביעה כתביעה ייצוגית לגבי כלל הלקוחות שהשקיעו במוצרים המובנים, ולחייב את הבנק לשנות את ההסכמים והמסמכים באופן שיינתן גילוי נאות ומלא אודות עלות העסקה והעמלות שהבנק גובה. בנוסף מתבקש בית המשפט להורות לבנק להשיב ללקוחות את סך העמלה הסמויה שגבה הבנק בכל המוצרים המובנים, אשר מוערכת לצורך התביעה בסך של חצי מיליארד שקל.



(ת.א. 1135/07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully