וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: בית המשפט יוסמך לתת תוקף של פסק דין להסכם גישור ללא פתיחת תיק

הארץ

20.8.2001 / 10:40

עו"ד רונן סטי, מחבר ספר על הליך הגישור, מעריך שכאשר הליך הגישור יהיה רווח יפחת עומס התיקים הקיים כיום במערכת המשפט

מאת חיים ביאור

באחרונה פורסמה הצעת חוק בתי המשפט (תיקון מס' 29, הוראות לעניין גישור), הקובעת את הליך הגישור כאמצעי חלופי ראשוני ליישוב סכסוך בין צדדים, עוד לפני פתיחת תיק בבית המשפט.

לדברי עו"ד רונן סטי, מחבר ספר על הליך הגישור, עם אישור הצעת החוק ייווצר מקצוע חדש שכבר קיים למעשה בשטח - ניהול מקצועי של הליכי גישור.

על פי הצעת החוק, בית המשפט יוסמך לתת תוקף של פסק דין להסכם שהושג בהליך גישור שהתקיים על פי החוק, מבלי שלפני הגישור נפתח הליך בית משפט באותו עניין. כיום, מתן תוקף של פסק דין להסכמים שהושגו בהליך גישור ניתן רק אם התיק הופנה לגישור על ידי בית המשפט, ולא להסכם שהושג בגישור שהחל ביוזמת הצדדים.

לדברי סטי, החידוש בהצעת החוק הוא שהצדדים יוכלו לפנות לגישור לפני המשפט, לנהל את המשא ומתן ביניהם בסיוע המגשר ולהגיע לפתרון מוסכם שינוסח בהסכם גישור. עם השגת הסכם הגישור, הצדדים יגישו לבית המשפט בקשה לתת להסכם תוקף של פסק דין. לדבריו, ההליך יהיה פשוט ויעיל, ויחסוך בהוצאות פתיחת הליך, בהוצאות משפטיות ובזמן שיפוטי.

סטי מוסיף כי המגשר אינו מוסמך לתת ייעוץ משפטי לצדדים או לאחד מהם. תפקיד המגשר הוא למצוא נוסחה לסיום הסכסוך שתשביע את רצון הצדדים. לדבריו, "הליך הגישור הוא רצוני. רק אם שני הצדדים לסכסוך יבחרו בו, הוא יתקיים".

סטי אומר שקבלה של הצעת החוק תגרום למפנה בגישה לתחום יישוב סכסוכי עבודה ולתחום הסכסוכים האישיים. ההסכם שיושג בין הצדדים בהליך הגישור יקבל גושפנקא שיפוטית סופית מחייבת. הוא מעריך שכאשר הליך הגישור יהיה רווח יפחת עומס התיקים הקיים כיום במערכת המשפט, עומס בגללו דיונים והליכים משפטיים נמשכים זמן רב עד כדי עיוות דין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully