וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיתון הראשון של עידן הגלובליזציה

הארץ

21.8.2001 / 9:23

כלכלת העולם, שצמחה ב-2000 בקצב מסחרר, האטה השנה באופן משמעותי, על רקע חולשה בפעילות בארה"ב, אירופה, יפאן וכמה מהמדינות המתפתחות הגדולות

מאת ג'וזף קאהן ואדמונד אנדרוס, ניו יורק טיימס

כלכלת העולם, שצמחה ב-2000 בקצב מסחרר, האטה השנה באופן משמעותי, על רקע חולשה בפעילות בארה"ב, אירופה, יפאן וכמה מהמדינות המתפתחות הגדולות. לפי נתונים כלכליים עדכניים, כמה מהכלכלות האזוריות הגדולות - איטליה וגרמניה, מקסיקו וברזיל, יפאן וטייוואן - דורכות במקום, חרף ציפיות כי צמיחה במדינות אחרות תחפה על ההאטה בארה"ב.

ההערכה היא כי כלכלת העולם, עם תוצר גולמי בסך 33 מיליארד דולר ב-2000, תצמח גם ב-2001, כפי שעשתה בכל שנה מאז המיתון הגדול בשנות ה-30. מבין הכלכלות הגדולות, נראה כי רק זו של יפאן תתכווץ. אכן, לפי התחזיות הפסימיות ביותר תצמח כלכלת העולם ב-2% ב-2001 - קצב מהיר מאשר בעתות האטה גלובליות קודמות ב-1982 ו-1991.

למרות זאת, מומחים רבים מעריכים כי ההאטה בכלכלות רבות בעולם היא החמורה ביותר מאז משבר הנפט ב-1973. הפעם, החולשה אינה תוצאה של גורם אחד, ולכן סבורים כמה כלכלנים כי ההתאוששות תאחר לבוא. "עברנו מדהירה לדעיכה במהירות רבה יותר מאשר בכל תקופה אחרת מאז משבר הנפט", אומר סטיבן רוץ, הכלכלן הראשי של בנק ההשקעות מורגן סטנלי.

ההפתעה הגדולה היא החולשה הכלכלית באירופה, ובמיוחד בגרמניה, שם סברה הממשלה עד לאחרונה כי המדינה מסוגלת להימלט מהאטה. הצמיחה בגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באירופה, נבלמה ברבעון השני של 2001. גם באיטליה ובהולנד לא נרשמה צמיחה, וכלכלת צרפת האטה בשל חולשה בצריכה הפרטית ובהוצאה העסקית.

אחת התוצאות היא שאירופה, שכלכלתה דומה במידותיה לזו של ארה"ב, אינה מסוגלת להחליף את ארה"ב כמנוע הצמיחה הגלובלי. "הסבירות להאטה כלכלית מתמשכת בארה"ב ובחו"ל גבוהה מההערכה הרווחת בקרב כלכלנים", אומר רוברט רובין, שר אוצר לשעבר בממשל קלינטון, המכהן כעת כיו"ר הוועדה המנהלת של קבוצת השירותים הפיננסיים סיטיגרופ.

ממשל בוש דבק בתחזית חיובית. לפי תחזית שפירסם הבית הלבן בשבוע שעבר, תצמח כלכלת ארה"ב ב-1.7% בלבד ב-2001. אך ב-2002 צופה הבית הלבן צמיחה של 3.2%. אם כך יהיה, תשוב ארה"ב להיות מנוע צמיחה גלובלי, כפי שהיתה במשך רוב שנות ה-90.

גלן האברד, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן, אומר כי ההאטה בכלכלות זרות מדאיגה. אך הוא מעריך כי הסיבות להאטה משתנות ממדינה למדינה, ואינו צופה שבעיות בינלאומיות ישקעו את ארה"ב או אירופה במיתון. "אמנם במדינות מסוימות יש תחושה של מיתון", הוא אומר, "אבל אני לא צופה מיתון אמיתי כאן או באירופה".

עד לא מזמן קיוותה ארה"ב לעזרה מסוימת. באביב צפו מדינאים כלכליים באירופה כי כלכלת האזור תצמח ב-2.5% ב-2001. הם גם העריכו כי המטבע האחיד החדש והאינטגרציה הכלכלית העניקו לאירופה עצמאות כלכלית, והם מגנים עליה מפני טלטלות כלכליות חיצוניות.

נראה כי הם לא שמו לב לבעיות מבית. הביקוש המקומי למוצרי צריכה ולציוד לתעשייה כה פושר, שאינו מהווה מקור לצמיחה. נראה כי חברות אירופיות משוכנעות כי שוקי הצמיחה העתידיים הם ארה"ב, אסיה ומרכז אירופה, ולכן ההשקעה המקומית לאה. חזאים כלכליים רבים מעריכים כי הצמיחה באירופה ב-2001 תהיה פחות מ-2%.

דניאל גרו, מהמרכז ללימודי מדיניות אירופית, קושר את ההאטה הכלכלית למה שהוא מכנה "בלמים מקומיים". היצוא האירופי צומח בקצב מהיר מב-2000, אך הצרכנים משאירים ארנקים עמוק בכיס. לדוגמה, המכירות העולמיות של ב.מ.וו גדלו במחצית הראשונה של 2001 ב-9.7%, אך ב-1.1% בלבד בגרמניה.

אחת הבעיות באירופה היא עלייה במחירי המזון והאנרגיה. בשל הלחצים האינפלציוניים האלה נרתע הבנק המרכזי האירופי מלהוריד ריבית, אך נראה כי הוא יעשה זאת בסוף אוגוסט. שערי הריבית הגבוהים באירופה בלמו את הצמיחה הכלכלית.

אך תומאס מאייר, הכלכלן הראשי של בנק ההשקעות גולדמן סאקס, טוען כי זו רק חלק מהבעיות של אירופה. הוא תולה את האשם לצמיחה העצלה בחוסר נכונותם של פוליטיקאים לבצע ליברליזציה בשוקי העבודה ולהקל על מעסיקים לשכור ולפטר עובדים. אכן, צרפת וגרמניה חיזקו באחרונה את מעמדם של האיגודים המקצועיים והקשו על מעסיקים לפטר עובדים.

לא רק באירופה הצמיחה יורדת. כך גם במקסיקו ובברזיל, הכלכלה הגדולה באמריקה הלטינית. והמצב באסיה עגום. סינגפור שקעה במיתון החמור ביותר זה 15 שנה. גם כלכלת יפאן שקועה במיתון, ובנוסף היא סובלת מסחרור דפלציוני. כמעט כל הכלכלות במזרח אסיה, לבד מסין, סבלו בחודשים האחרונים מהאטה משמעותית בצמיחה.

"זהו המיתון הראשון בעידן הגלובליזציה", אומר רוץ ממורגן סטנלי. "בועת הטכנולוגיה שהתפתחה בארה"ב היתה לאמיתו של דבר בועה גלובלית, וכעת, אחרי שהיא התפוצצה, כולם בצרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully