וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יבנה בית בפתח תקוה?

ענת ג'ורג'י

4.2.2007 / 17:35

מינהל מקרקעי ישראל יצא בהודעה דרמטית על שיווק קרקעות לכ-10,000 יחידות דיור באזורי הביקוש בארץ, אך גורמים במשרדי הממשלה ובענף הנדל"ן מצננים את ההתלהבות

מינהל מקרקעי ישראל יצא בשבוע שעבר בהודעה דרמטית: בשנתיים הקרובות יוציא המינהל לשיווק קרקעות רבות באזורי הביקוש, עליהן ניתן יהיה לבנות קרוב ל-10,000 יחידות דיור - כפול מקצב השיווק השנתי הממוצע בשנים האחרונות באזורים אלו.

בין היתר דווח כי ישווקו קרקעות ל-2,160 יחידות דיור בצור יצחק (על אדמות שנפדו ממושב צור נתן), כ-960 יחידות דיור בפתח תקוה (אדמות נחלים), 660 יחידות דיור בבאר יעקב (אדמות תלמי מנשה), 490 יחידות דיור בנתניה, 174 יחידות בראשון לציון וכ-200 יחידות בגן יבנה.

חשיבותה של ההודעה בולטת על רקע המחסור החמור שקיים בקרקעות לבנייה באזורי הביקוש. בשנתיים האחרונות גדלו הביקושים לדירות במרכז הארץ כמו למשל באזור נתניה, ראשון לציון והשרון, והמחסור בקרקעות זמינות לבנייה הורגש מאוד. התוצאה: על כל פיסת קרקע ששווקה באזור הביקוש על ידי המינהל או גורמים פרטיים התמודדו קבלנים רבים. התחרות ביניהם הפכה פרועה ככל שהקרקע נראתה אטרקטיווית יותר, ומחירה עלה בהתאם.

בחלק גדול מהמתחמים עלו מחירי הקרקעות בשנתיים האחרונות בצורה דרמטית, לעיתים ללא כל קשר למחירי הדירות ולעלייה המתונה מאוד במחירי הדירות במקומות אלה. שיווק מוגבר של קרקעות מהסוג הזה יכול לתת מענה לחלק מהביקושים, ואולי אפילו לסייע בהפחתת מחירי הקרקע ולהתאימם לשינויים במחירי הדירות.

ואולם, עם פרסום ההודעה מיהרו בכירים במשרדי הממשלה לצנן את ההתלהבות. "חלק גדול מהקרקעות הללו אינן זמינות לבנייה מסיבות שונות ומשונות, ואין סיכוי שניתן יהיה לשווקן", הם טענו, "בפתח תקוה ישנם פולשים בקרקע, שהליך פינויים יהיה ארוך וקשה ועלול להימשך הרבה יותר משנתיים, בראשון לציון יש בעיות פיתוח של המתחמים ובגן יבנה אין מספיק ביקושים".

הבכירים הוסיפו כי להערכתם, למרות הנסיון של המינהל לשדר פעילות מוגברת באזורי הביקוש, בסופו של דבר לא יהיה שינוי בקצב שיווק הקרקעות ב-2007 והוא יסתכם, כרגיל בשנים האחרונות, בקרקעות לכ-5,000 יחידות דיור.

הודעת הבכירים לא הפתיעה גורמים בענף הנדל"ן, שטענו גם הם כי ההודעה שפירסם המינהל לא מביאה את הבשורות להן ממתין הענף. חלק מהקרקעות, כמו אלה שבלוד ורמלה, הם טענו, לא נכללות בתוך אזור הביקוש.

אז למה בכל זאת פורסמה הידיעה? במינהל טוענים כי הם עומדים מאחוריה. "כפי שנכתב, הקרקעות ישווקו בשנתיים הבאות. עם כל בעיה שתהיה נתמודד כראוי, ואת התוצאות ניתן יהיה לראות בזמן המובטח". נחכה ונראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully