וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הערר לתכנון ובנייה במחוז המרכז משותקת

אריק מירובסקי

6.2.2007 / 10:25

לא יחודשו החוזים עם יו"רי ועדות הערר לתכנון ובנייה בתל אביב, במחוז המרכז, בדרום ובירושלים

מאות תיקי ערר בנושאי תכנון ובנייה נתקעו בוועדות הערר המחוזיות של תל אביב והמרכז, עקב אי התכנסות הוועדה במחוז המרכז מתחילת השנה הנוכחית - לאחר שהיו"ר, עו"ד איל מאמו, קיבל הודעה שחוזה העסקתו לא יחודש. גם חוזה העסקת יו"ר ועדת ערר תל אביב, עו"ד עופרה פרידמן, לא יחודש, עקב קריסת הוועדה שבראשותה תחת נטל התיקים. מאמו הודיע על פרישתו, וועדת הערר מחוז מרכז נותרה משותקת.

לקראת סוף השנה הודיע מנכ"ל משרד הפנים, רם בלניקוב, לראשי ועדות הערר המחוזיות במרכז (איל מאמו) ובדרום ובירושלים (עו"ד אהרון ברוכין) על אי חידוש חוזיהם, עקב היותם בתפקיד זמן רב. ברוכין מכהן 10 שנים בתפקידו, ומאמו - שמונה שנים. כמו כן קיבלה יו"ר הוועדה התל אביבית, עופרה פרידמן, הודעה דומה, אולם הסיבה לאי הארכת החוזה עמה הוגדרה "תפקוד לקוי".

נגד פרידמן נטען שטיפול ועדת הערר בתיקים שהובאו בפניה אטי מאוד ואינו עומד בדרישות. פרידמן טוענת בתגובה, כי מאז 04' התריעה בפני משרד הפנים כי בוועדה שלה נדונים כ-700 תיקים בשנה, לעומת כ-500 בוועדת המרכז ומספר נמוך בהרבה בוועדות האחרות. "לא רק שמספר התיקים כאן הוא הגדול ביותר, גם ערכי הנדל"ן כאן הם הגבוהים ביותר", אמרה פרידמן. "הצדדים מיוצגים על ידי משרדי עורכי דין גדולים והדיונים מורכבים ומסובכים. למרות זאת, משרד הפנים מקצה רק אדם אחד לעבור על כל התיקים". לפי הערכות, ההתנהלות הבעייתית במחוז תל אביב גרמה לעיכובים בטיפול ביותר מ-100 תיקים. פרידמן הודיעה, עם זאת, שהיא ממשיכה לטפל בתיקים ולקיים דיונים כסדרם.

היו"ר היחיד שימשיך בעבודתו יהיה עו"ד דרור לביא-אפרת, היו"ר החדש יחסית של ועדת הערר מחוז צפון ומ"מ יו"ר בוועדה בחיפה, שלה טרם נקבע יו"ר.

עם זאת, במשרד הפנים לא הודיעו על מחליפים צפויים, וכתוצאה מכך נוצרה אנדרלמוסיה וכל ראש ועדה מתנהל כראות עיניו. ברוכין ופרידמן ממשיכים בקיום ישיבות כרגיל, ולעומתם מאמו הפסיק לקיים ישיבות והודיע על פרישתו מהתפקיד. בשיחה עם TheMarker אישר מאמו כי הוא "עם רגל אחת בחוץ", ואישר גם שצעדו בוצע כתגובה להתנהלות משרד הפנים, אולם סירב לפרט.

ישיבת ועדת הערר האחרונה במחוז המרכז התקיימה בדצמבר, וכל הדיונים שתוכננו להתקיים בינואר ובפברואר בוטלו. ההערכה היא כי הטיפול בכ-100 תיקי ערר בוועדה זו מתעכב עד למינוי מחליף למאמו. עם זאת, מאמו הודיע כי יסיים את הטיפול בתיקים שבהם כבר החל לטפל, ובראשם הערר בנושא הקמת סניף איקאה באזור התעשייה מעוין שורק בראשון לציון.

ועדות הערר לתכנון ולבנייה הוקמו ב-1996, במסגרת רפורמה בחוק התכנון והבנייה (תיקון 43). הוועדות הוקמו במטרה ליצור גוף עצמאי ואובייקטיווי, שידון בעררים ביעילות ובמהירות. לוחות הזמנים הקצרים לדיון, החלטות מנומקות והרכב מקצועי, אובייקטיווי ויעיל הפכו את ועדות הערר לכתובת לכל תושב שראה עצמו נפגע מהחלטה של הוועדה המקומית במקום מגוריו.

הוועדות דנות בקשת רחבה של נושאים, החל בסכסוכי שכנים והקמת אנטנות סלולריות, דרך שימושים חורגים - הקמת מרכזים מסחריים באזורי תעשייה, גני ילדים בבתי מגורים וכדומה - וכלה בתביעות ענק לפיצויים, כמו התביעות בסך מיליארדי שקלים שהוגשו בגין אישור נתב"ג 2000. עיכובים בטיפול בתיקי ועדות ערר עלולים לגרום לנזקים ניכרים, משום שעל פי חוק, עד שוועדת ערר לא מסיימת את הדיון בתיק, לא ניתן להעניק ליזם היתרי בנייה.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה, כי הוא מטפל בעניין בכובד ראש, "ועושה מאמצים לחידוש פעילות הוועדות בהקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully