וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פילוג בהתאחדות הקבלנים

אבי בר-אלי

14.2.2007 / 14:24

קבלני ירושלים, פ"ת ובאר שבע הקימו ארגון קבלנים עצמאי. סיבת הפרישה הרשמית: המתיחות בין חטיבות החוזיים והבונים

ארגוני הקבלנים של ירושלים, באר שבע ופתח תקווה, הודיעו על פרישה מהתאחדות הקבלנים והבונים. הארגונים פנו היום אל רשם העמותות בבקשה לרישומם כעמותה נפרדת - וכבר החלו במגעים עם ארגוני עובדים, כדי לחתום על הסכמי עבודה ולהפוך לארגון יציג.

בכוונת הפורשים להקים ארגון ארצי חדש של קבלני בניין ותשתיות. הם מתכוונים לפנות בקרוב לארגון קבלני התשתיות, אשר פרש אף הוא מהתאחדות הקבלנים לפני מספר חודשים. בתפקיד יו"ר הוועד הפועל הזמני של הפורשים מכהן יאיר ביטון, יו"ר ארגון קבלני ירושלים ובעלי החברה הציבורית ב.יאיר. לתפקיד המנכ"ל התמנה תא"ל (במיל.) שלמה אורן, מפקד אוגדת יהודה ושומרון לשעבר. חבר נוסף בוועד המנהל הוא משה נחום, בכיר לשעבר בהתאחדות הקבלנים.

פרישת הארגונים באה על רקע ויכוח מתמשך בין חטיבת הקבלנים החוזיים בהתאחדות לבין חטיבת הבונים. עם חטיבת החוזיים נמנות בעיקר חברות הקבלן הגדולות והציבוריות במשק הישראלי, כ-35 חברות. אלה מהוות מיעוט לעומת חטיבת הבונים הגדולה, המונה כ-1,200 קבלנים. מיעוט החברות הגדולות מחזיק בכוח פוליטי רב יותר במוסדות ההתאחדות, משום משקלם הרב יחסית של קולותיהם בהכרעות הנדרשות.

משך שנים הביעו קבלני חטיבת הבונים התמרמרות רבה נוכח השפעתן הלא פרופורציונית של החברות הציבוריות על התנהלות ההתאחדות. לטענתם, הכתיבו אלה את הקשחת תנאי הרישום ברשם הקבלנים, פעלו להגביה את תנאי הסף במכרזים הציבוריים, ולקבוע היקפי מכרזים וקרקע גדולים יותר. זאת, כדי לחסום את רוב הקבלנים, הקטנים יחסית מלהתמודד מולם, ולהתחרות בכך בחברות הגדולות.

"במשך 17 השנים האחרונות לא חדלו המתחים בין החטיבות. ההחלטות נפלו לבסוף על דרך הפשרה, באופן שללא ספק פגע בחטיבת הבונים", אומר משה נחום. "יצאנו למלחמת אין ברירה כדי להאבק למען דמוקרטיה אמיתית, בה כל חבר ייוצג באופן שוויוני. לא יעלה על הדעת ש-3% אחוזים שולטים ב-97%. הפיצול הוא אמצעי ולא מטרה, ונשמח לחזור לכשיתוקן התקנון ויתקבלו דרישותינו. אנו רוצים התאחדות אחת חזקה שתתפקד כדמוקרטיה אמיתית, בה כולם שווים זה לזה", הוסיף נחום.

בחודשים האחרונים עלתה סוגיית המתיחות על סדר היום בהתאחדות, ובין הפורשים לבין נשיא ההתאחדות הנבחר, נסים בובליל, התנהלו מגעים תכופים על-מנת לדון בתביעותיהם. יש הטוענים כי ברקע המאבק הענייני עומדים שיקולים פוליטיים. זאת, היות שארגוני הפורשים מזוהים עם נשיא ההתאחדות הקודם, אהרון כהן, אשר הודח מתפקידו לפני כחצי שנה.

מהתאחדות הקבלנים נמסר בתגובה: "התאחדות הקבלנים והבונים, ורק היא, מהווה את הארגון היציג המוכר של הקבלנים הרשומים על פי חוק בישראל. ההתאחדות מוכרת על ידי כל משרדי הממשלה והרשויות בישראל. כל ניסיון של קבלן זה או אחר לפעול כעת מחוץ להתאחדות מטעה את הקבלנים החברים בארגונים, על ידי מתן הבטחות שווא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully