וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוצרות eBay אינם קורצים

פיטר איוויס

21.8.2001 / 21:28

הצמיחה במכירות, ברווח ובמספר המשתמשים של eBay לא עומדת בציפיות

מיליוני אנשים מבלים שעות ארוכות בחיפוש אוצרות בתוך אתר eBay (אי-ביי) . אחרים בוחנים לעומק את האתר עצמו ואינם מעלים אוצרות בחכותיהם.

למעשה, מחקרים עדכניים על מחירים, רישומים וסוג האנשים המשתמשים בשירות עלולים להעיב על הגישה הפרית של המשקיעים והאנליסטים בנוגע לחברה. הסכנה? המחקרים מצביעים על קושי רב בשימור שיעורי הצמיחה הגבוהים במכירות, ברווח ובמספר המשתמשים.

להלן הממצאים.

אולי הנתון החשוב ביותר שחושפים המחקרים הוא העובדה כי סחורות חדשות הנמכרות ב- eBay, ובייחוד מוצרי אלקטרוניקה, נמכרות לעיתים קרובות במחירים גבוהים יותר מאשר באתרים קמעונאיים. הסיכון ל-eBay? היא עלולה להפסיד בתחרות עם אתרי מסחר מקוון המציעים מערכות תשלום פשוטות יותר ואספקה מהירה יותר. מעבר לכך, החברה עלולה לאבד את שמה, ששיחק תפקיד חשוב במשיכת לקוחות, כאתר בו ניתן למצוא "מציאות". עם זאת, החברה סירבה לבקשותיהם של אתרים, אשר מפעילים מנועי חיפוש המשווים מחירים בין מספר רב של אתרים ברשת, להצטרף לאתרים הנסקרים.

במקביל נופלים מחיריהם של פריטים לאספנים (Collectibles) - המילה המתארת כל דבר, החל מבובות חרסינה חמודות ועד מזכרות נאציות - כך מדווחים שני סקרים. נפילה זו, יחד עם ירידה במספר המכירות הפומביות, עלולה להקטין את הכנסות הרישום של eBay. ויש סימנים שההאטה מתקרבת: בדיקה של האתר האמריקאי של eBay מצאה שקצב הצמיחה של כמות המכירות הפומביות ירד בשני שליש לעומת תחילת השנה.

מספר המשתמשים הפעילים באתר הוא נתון מפתח נוסף, אולם נתון הקשה למעקב. המספר האמיתי, ככל הנראה, נמוך בהרבה מהמספר שנותנת החברה יחד עם דו"חותיה הרבעוניים. מחקר אחד טוען כי המספר האמיתי קטן ב-50% מ-34 מיליון המשתמשים עליהם דיווחה החברה. בנוסף, לאחר שפוסלים משתמשים שנכללו בספירה בעקבות מיזוגים עם אתרים אחרים של מכירות פומביות, נראה שקצב הצמיחה במספר המשתמשים הפעילים של eBay מתחיל להאט.

אל תטעו: נתונים אלה אינם מצביעים על כך שרווחי eBay נמצאים לפני נפילה חדה, אך הם עשויים להיות סמנים ראשונים לכך שנתוני המכירות והרווח לא יעמדו בתחזיות השוק מתישהו בשנה וחצי הקרובות.

הסחורה

אז מה העלו סוקרי eBay?

לפי מחקר הצפוי להתפרסם בקרוב, שנערך על ידי האתר המקוון AuctionBytes.com - אתר לרוכשים במכירות פומביות, מוצרים שנמכרים במכירות פומביות ב-eBay נמכרים לעיתים קרובות במחיר גבוה מהמחירים שמציעים קמעונאים אחרים.

תוצאות מקדימות של המחקר שנמסרו ל-TheStreet.com מצביעות על כך שניתן למצוא עד כ-60% מהמוצרים החדשים הנמכרים ב-eBay, במחירים נמוכים יותר או זהים במקומות אחרים, והניתנים לרכישה לא דרך מכירה פומבית מייגעת - כך אמר דייוויד סטיינר מ-AuctionBytes.com.

בראיון אמר סמנכ"ל הכספים של eBay, ראג'יב דוטה, כי הוא אינו מכיר את נתוני המחקר והוסיף כי אתר eBay הוא שוק יעיל בו יכולים הצרכנים למצוא את המוצרים במחירים הטובים ביותר. "eBay למעשה קובעת את מחיר השוק של רבים מהמוצרים", הוסיף.

סטיינר אף מאשים את eBay שמנעה מסירת נתונים שתאפשר למנועי חיפוש לבדוק את מחירי המוצרים באתר בקליק בודד על העכבר. אתרים רבים, דוגמת פרייס ראדאר "המנוח", הציעו שירות זה. אולם ככל ששליטתה של eBay התבססה, כך גברה יכולתה להכתיב את תנאיה למנועי החיפוש. לדוגמה, חברת ניהול המכירות הפומביות, AuctionWatch, השמיטה את אתר eBay ממנוע החיפוש כתנאי להמשיך ולספק שירותי מכירות פומביות לרוכשים הגדולים שלו - כך דיווחה מילי לי, דוברת AuctionWatch.

סטיינר מוסיף: "הנקודה היא שאנשים צריכים להשוות מחירים, והם צריכים לסקור את כל האינטרנט, לא רק את eBay".

דוטה אמר ש-eBay אינה מתנגדת למנועי חיפוש אלא רק דורשת פיקוח על האופן בו יוצגו הפריטים שהיא מציעה, לדוגמה, החברה מעוניינת שמוצריה יוצגו בקבוצה, ולא מופרדים עקב "דחיפת" מוצרים של אתרים אחרים ביניהם.

מעלים אבק?

תופעה מעניינת ומשמעותית היא ירידת מחירי הפריטים לאספנים, תופעה שהחברה הודתה כי היא מתרחשת. אם הירידה במחירי הפריטים לאספנים תלווה בירידה במספר הרישומים של מוכרים, אזי ההכנסות ממקור זה עלולות להיפגע.

סקר של מחירי הפריטים לאספנים שערך אתר TIAS.com, אתר המציע למכירה פריטים לאספנים, מצביע על ירידה במחירים. השוואה בין 18,500 המכירות הפומביות שנערכו ב-eBay ב-5 החודשים הראשונים של השנה, לבין התקופה מקבילה בשנה הקודמת מצביעה על ירידה ממוצעת של 40% במחירים - מ-84 דולר למחיר ממוצע של 50 דולר. במקביל, עלה מספר הרישומים ב-63%.

ירידת המחירים לא תקטין את ההכנסות אם הגידול במספר הרישומים יימשך, אך הגידול אינו כפי שהיה בימים הטובים.

דוטה הגיב באומרו כי החברה עדיין רואה בשוק הפריטים לאספנים מגזר צומח. הוא ציין כי ב-eBay מתבצעות 4%-8% מכלל מכירות הפריטים לאספנים בארה"ב, לפי מחקר שערך האתר בשנת 2000.

למרות זאת, גם נתוניה של eBay מצביעים על האטה בשיעורי הצמיחה. כלל מספר הרישומים עלה ב-10% ל-98.7 מיליון ברבעון השני, לעומת 89 מיליון ברבעון הראשון. בשנת 2000 לעומת זאת, נרשמה עלייה של 17% בתקופות המקבילות.

נתונים שערך מייק מדבד מאתר Quotetracker.com מאששים את טיעוני ההאטה. מדבד בודק את מספר הרישומים מספר רב של פעמים במהלך כל יום באתר האמריקאי של eBay. הטבלאות שלהלן מראות כי מספר הרישומים היומיים הפסיק לעלות בשיעורים מעריכיים החל בסוף 2000 וזה רק ממשיך להתמתן. בתחילת השנה נרשם גידול ממוצע של 100%, לעומת גידול של כ-30%-40% כיום. (הקפיצה ביוני נרשמה עקב הצעת רישום בחינם).

דוטה לא התרשם מהנתונים. הירידה בפרק הזמן בו נמשכת המכירה היא הסיבה העיקרית לירידה בשיעורי הצמיחה, הוא טוען. קיצור פרק הזמן נובע משתי התפתחויות - האחת היא הצגת שירות "קנה עכשיו" (Buy It Now), המאפשר למשתמשים לרכוש את המוצר במחיר הנוכחי מבלי לחכות לסוף המכירה הפומבית. השנייה היא חיוב המוכרים במחיר גבוה יותר עבור מכירות פומביות הנמש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully