וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תשיב למליבו "תוספת העדר תביעות"

אבי בר-אלי

18.2.2007 / 11:46

חברת מליבו תקבל כ-8 מיליון שקל מהמדינה, אותם שילמה כתוספת העדר תביעות

חברת הבנייה מליבו ישראל תקבל החזר של כ-8 מיליון שקל (לא כולל ריבית והצמדה) אותם שילמה למדינה כתוספת העדר תביעות, למרות שהגישה תביעה כספית כנגד המדינה בגין אותו הפרויקט - כך קבע בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי בירושלים. בכך, הגיעה אל סיומה התדיינות משפטית בת 8 שנים, אשר השליכה על ההתקשרויות החוזיות במשק כולו.

מליבו התקשרה בראשית שנות ה-90 עם משרד השיכון להקמת פרויקט בן 534 יחידות בצפת תמורת כ-80 מיליון שקל. בחוזה התחייבה מליבו להעמיד סכום של כ-7 מיליון שקל כ"תוספת העדר תביעות" - עירבון אשר יגן על המדינה מפני תביעות עתידיות.

עם תום הפרויקט, הגישה מליבו נגד משרד השיכון תביעה כספית בסך 10 מיליון שקל מנימוקים שונים. המדינה ביקשה לחלט את כספי אותה "תוספת". מליבו התנגדה לגביית הסכום באמצעות עורכי הדין חיים סאמט וניר סברוב ממשרד חיים סאמט-שטיינמץ-הרינג ושות', בטענה כי יש בכך גרימת עוול נוכח טענותיה המוצדקות.

הדיונים בערכאות השונות סביב התביעה וספיחיה קיבלו תפנית דרמטית לפני כחצי שנה בפסיקתו התקדימית של בית המשפט העליון (ע"א 1480/04), אשר קבע כי זכות הגישה לערכאות גוברת בנסיבות אלה על הזכות החוקתית לחופש החוזים.

העליון פסק כי גביית תוספת "העדר התביעות" תתאפשר רק ביחס לתובענות כספיות אשר מבוססות על טענות סרק. כלומר, המבוססות על טענות בלתי סבירות או מחוסרות תום לב. במידה והטענות המועלות במסגרת התובענה הינן סבירות וכנות. כך נקבע עקרונית - זכאית התובעת להשבת תוספת העדר התביעות ששילמה.

הדיון בתביעת מליבו נגד המדינה הושב לאחר מתן פסק הדין אל ביהמ"ש המחוזי בירושלים, אשר קבע בשבוע שעבר כי תביעותיה הכספיות של מליבו, אף שנדחו בחלקן, היו כנות וסבירות ולכן חייב את המדינה בהשבת תוספת העדר התביעות (בצירוף מע"מ, הצמדה וריבית).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully