וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה לישראל וקבוצת פדרמן זכו בבז"ן

שלומי שפר ושרון קדמי

19.2.2007 / 20:25

בית הזיקוק הונפק לפי שווי של 1.57 מיליארד דולר. החברה לישראל ופטרוכימיים הם הגוף היחידי שהגיש הצעה במכרז


קבוצת עופר-פדרמן זכתה בגרעין השליטה בבית הזיקוק בחיפה, לאחר שרכשה במסגרת ההנפקה הציבורית 46% מבית הזיקוק. ההנפקה התבצעה לפי שווי מרשים של 1.57 מיליארד דולר - למעלה משווי ההנפקה המוסדית שהתקיימה בשבוע שעבר, בה נמכרו 44% ממניות בית הזיקוק לפי שווי של 1.28 מיליארד דולר. ההצלחה מיוחסת בעיקר למנגנון המכירה הדו-שלבי שביצעה רשות החברות הממשלתיות, במטרה להביא לשיא את התמורה למדינה.

בכך מסתיים הליך פיצול ומכירה של בתי הזיקוק בישראל, שהחל לפני כחצי שנה עם מכירת בית הזיקוק באשדוד לחברת פז תמורת 3.25 מיליארד שקל. המדינה, רשות החברות הממשלתיות והעומד בראשה, איל גבאי, יכולים לרשום לעצמן הישג מרשים של הכנסות של כ-10 מיליארד דולר ממכירת שני בתי הזיקוק.

על פי תוצאות המכרז לציבור, נמכרו 56% מהון המניות של בז"ן במחיר של 3.3 שקלים למניה, המשקפים לחברה שווי של כ-6.6 מיליארד שקל, שהם כ-1.57 מיליארד דולר. בעלת המניות הגדולה ביותר היא קבוצת מפעלים פטרוכימיים והחברה לישראל, אשר לה יוקצו 46% ממניות בז"ן. לציבור יוקצו 10%, בנוסף ל-44% שהוקצו בשלב המוסדי. בסך הכל, ייסחרו בפיזור רחב בציבור 54% מהון המניות של בז"ן.

בהצעת המכר לציבור נרשם היום ביקוש יתר של 23.5%, מלמעלה מ-5,500 מזמינים, מדובר בהיקף השתתפות חסר תקדים מקרב הציבור בישראל בהנפקה בשוק ההון. זאת במשולב עם העניין הרב מצד משקיעים זרים, אשר רכשו כבר בשלב הראשון יותר מ-22% ממניות בז"ן.

שר האוצר, אברהם הירשזון, אמר כי "המהלך המוצלח שהתבצע היום משלים את הרפורמה במשק הדלק, עם סיום הפרטת בתי הזיקוק, אשדוד וחיפה".

מנהל רשות החברות הממשלתיות, איל גבאי, אמר היום, כי "רשות החברות ביצעה את מכירת המניות הגדולה בתולדות שוק ההון הישראלי והשלימה את המהלך הכלכלי המורכב ביותר שנעשה במדינת ישראל, של פיצול והפרטת שני בתי הזיקוק. אנו שמחים, כי מבנה ההנפקה הייחודי השיג את מטרותיו - השאת התמורה למדינה במשולב עם הפרטה באמצעות שוק ההון, אשר הביאה לתמחור תחרותי של הנכס בשוק משוכלל ולמעורבות מסיווית מצד משקיעים מוסדיים, משקיעים זרים והציבור הרחב, בהליך ההפרטה".

גבאי הוסיף, כי הוא מודה מאוד למאמצים העצומים של צוות הפרטת בז"ן ברשות החברות ובראשם - מנהל יחידת ההפרטה, מאיר שמרה, והיועצת המשפטית של הרשות, אביגיל זרביב. כן ציין גבאי לשבח את הנהלת החברה ואת שיתוף הפעולה מצד עובדיה.

מי שלמרות כל הרחשים, ההצהרות והשמועות נותר בצד, ובדקה התשעים החליט לא להתמודד, הוא לב לבייב וחברת אפריקה ישראל הנמצאת בשליטתו. הסיבה העיקרית היא, שמבנה ההנפקה אינו מאפשר לזוכה במכרז להגיע לשליטה של 80% בחברה, דבר שיקשה על אפריקה לנהל את החברה, כיוון שהיא רגילה להיות בשליטה מהותית בחברות שהיא מנהלת. למרות שלאפריקה היה ההון הנדרש לרכישת השליטה, היא החליטה שלא להתמודד וההון יושקע בחברות אנרגיה אחרות בעולם.

ההנפקה היום משלימה את שלב המכירה המוסדי שהתקיים בשבוע שעבר, בו מכרה המדינה 44% ממניות בית הזיקוק לגופים המוסדיים. ההצלחה המרשימה של ההנפקה המוסדית, שבוצעה לפי שווי של 1.28 מיליארד דולר, הביאה את המחירים בהנפקה הציבורית לרמות של 1.5 מיליארד דולר - הרף העליון של ההערכות בשוק האנרגיה בחודשים האחרונים.

בהנפקה המוסדית רכשו לא פחות מ-181 גופים 44% ממניות בית הזיקוק חיפה, ובסופה נקבע מחיר של 2.7 שקלים למניה, זאת לעומת מחיר המינימום בהצעת המכר של 2.2 שקלים למניה. בהנפקה המוסדית נרשמו ביקושים של 6 מיליארד שקל - פי 3.5 מהיצע המניות. כדי להבטיח פיזור של המניות, הוגבלה ההקצאה לתקרה של 4.99% מהון המניות לגוף אחד. ככל הידוע, גופים בודדים בלבד רכשו את מלוא החבילה.

המחיר הסופי אתמול נקבע בהתאם לתוצאות המכרז הציבורי. לפי מנגנון התאמת המחיר, מאחר שהמחיר שנקבע למניה עלה על המחיר שנקבע במכרז המוסדי, עלה מחיר המניה למוסדיים בשיעור של 80% מהפער - אך לא יותר מתקרה של 15% ממחיר הקצאת המניות למוסדיים.

המחיר האפקטיווי שאותו יידרשו לשלם המשקיעים המוסדיים להם הוקצו מניות בהצעת המכר הפרטית, יהיה המחיר הגבוה ביותר האפשרי - 3.11 שקלים למניה - 15% מעל המחיר שנקבע במכרז, מאחר שהצעת המכר לציבור נסגרה במחיר גבוה ממחיר הצעת המכר הפרטית. על כן הופעל מנגנון ההתאמה באופן מקסימלי. המשקיעים הזרים הזרימו בשבוע שעבר ביקושים בהיקף של 946 מיליון דולר - פי שניים מהיקף הצעת המכר וכ-57% מכלל הביקושים. בפועל, הוקצתה כמחצית מההנפקה לזרים.

ההנפקה התבצעה בחבילות של 1,000 מניות ליחידה, במחיר התחלתי של 2.702 שקלים למניה או 2,702 שקל ליחידה. בסך הכל הונפקו אתמול 1.212 מיליארד מניות מתוך כ-2 מיליארד שהוקצו, היתרה נמכרה בשבוע שעבר לגופים המוסדיים. המינימום להזמנה הוא יחידה אחת במחיר מינימום שנקבע בהנפקה המוסדית. ככל מכרז התבצעה הנפקת בז"ן מלמעלה למטה: המחיר נקבע כשההיצע של המניות פגש את הביקושים שהוזרמו. אם המציע קלע בול למחיר המכרז, הוא קיבל מניות באופן יחסי לשאר הבקשות (פרו-ראטה). אם הוזרם מחיר גבוה יותר מהמחיר שנקבע, הוא זכה להחזיק בכל כמות המניות שביקש. אם כשל בתחזיות והמחיר שהציעה נמוך מהמחיר שנקבע - ייאלץ לרכוש את המניות בימי המסחר הבאים, כשמניית בז"ן תתחיל להיסחר בבורסה (ככל הנראה במדד ת"א 25).

במהלך המורכב נתלו חלק מנהלי קונסורציום החתמים - פועלים אי.בי.אי חיתום והנפקות, כלל פיננסים חיתום, לידר הנפקות ואיפקס חיתום וניהול הנפקות; המפיצים הבינ"ל -J.P. Morgan Lehman Brothers ו-Merrill Lynch; יועץ ההנפקה - גורן קפיטל; ומשרדי עו"ד - חיים סאמט, שטיינמץ, הרינג ושות' ו- Carter Ledyard & Milburn מניו יורק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully