וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריזמה: "התיקון לשוק המניות צפוי ברבעון השני"

נתן שבע

20.2.2007 / 12:31

יחד עם זאת, בבית ההשקעות מעריכים כי לא צפוי להתבצע היפוך מגמה או מעבר לשוק דובי כפי שאירע בשנים 2002-2000

הבורסה הצליחה לטפס ביותר מ-30% מאז השפל אליו נקלעה בימיה הראשונים של מלחמת לבנון השנייה, עלייה שגובתה גם על ידי עליות נוספות בשוקי העולם. בינתיים, הרבה מחכים לתיקון אבל אף אחד לא רוצה לפספס את המשך העליות.

בפריזמה ערכו מחקר לגבי התנהגות שוקי ההון המובילים בעולם בכל אחת מהשנים בעשור האחרון, והגיעו למסקנה כי לרוב, ברבעון השני, חל תיקון שלילי שנמשך כחודש וחצי. זאת, מסיבות שונות כגון האטה עולמית או עלייה באינפלציה בעולם. כלכלני פריזמה מסיקים כי קיימת סבירות גבוהה לתיקון דומה גם השנה. יחד עם זאת, לא צפוי להתבצע היפוך מגמה או מעבר לשוק דובי - שוק מדשדש שנוטה לירידות - כפי שאירע בשנים 2002-2000.

הסבר אפשרי שמציע בית ההשקעות למגמה זו, הוא שהרבעון השני של השנה מהווה את התנועה הנגדית לאפקט סוף השנה (רבעון אחרון), שהוא חיובי במרבית השנים. את הסיבות לתיקון ברבעון השלישי תולים במספר גורמים, בינהן: האטה חריפה בארה"ב, כתוצאה מהשפעה חריפה יותר של הירידה בפעילות הנדל"ן למגורים על הצריכה הפרטית.

סיבה שנייה היא חשש להתחזקות הין היפאני כתוצאה, למשל, מצפי לסדרת העלאות ריבית ביפאן, שצפויה להוביל לפגיעה בשוקי המניות, הסחורות והאג"ח - שנהנו עד כה מהנזילות היפאנית "הזולה" כתוצאה מהריבית הנמוכה. סיבה נוספת, היא משבר גיאו-פוליטי הצפוי סביב נושא הגרעין האיראני שעשוי להוביל לעלייה חדה במחירי הנפט והאנרגיה בכלל ולחשש ממיתון עולמי בעקבותיו. תרחיש זה, עשוי להבריח את המשקיעים לנכסים "הבטוחים" יותר.

בפריזמה מעריכים כי כיום, גם אם יתרחש תיקון, לא יהיה מדובר בשינוי מגמה. מרבית ההערכות הן להמשך צמיחה עולמית בקצב של כ-5% בשנים הבאות, כאשר הכלכלות המתפתחות הולכות ותופסות נתח גדול יותר במפת הצמיחה העולמית. כמו כן, רמות המכפילים בשוק האמריקאי נמוכות מהממוצע הרב שנתי.

ובחזרה למחקר - בבית ההשקעות בחנו את התפתחות מדדי המניות בשווקים המפותחים (מדד MSCI G7), בשווקים המתעוררים (מדד MXEF) בכלל, ואת מדד ת"א 25 בפרט. על פי הנתונים שנמצאו במחקר, במדינות המפותחות נרשם תיקון שלילי ברביע השני של כל שנה בעשור האחרון, בשיעור של בין 11%-4% ובממוצע תיקון של כ-7.5%. התמונה בשווקים המתעוררים היתה זהה אך תנודתית יותר - שנים של ירידות מינוריות יחסית ושנים שבהן נרשם תיקון של למעלה מ-20%.

בנוסף, מדד ת"א 25, הנתפס כדפנסיווי יותר, השיג ברוב המקרים תשואה עודפת על פני השווקים המתעוררים, במיוחד בתקופות בהן נרשמה צניחה במחירי הסחורות, אליהן חשופות חלק ניכר מהמדינות המתפתחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully