וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממונה על ההגבלים: לבנקים יש צורך נמוך להתחרות

צבי זרחיה

21.2.2007 / 10:11

רונית קן מציעה לפשט את מבנה העמלות, להקל חסמי הכניסה לבנקים זרים ולהתיר פעילות בנקים וירטואלים

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, אומרת כי "יש צורך נמוך של הבנקים להתחרות על ליבו של הצרכן בהיבט המחיר. קיים מתאם תאריכים בין הבנקים במועד העלאת תעריפי העמלות. בנק אחד מעלה מחיר והאחרים עוקפים אותו. הרשות עורכת חקירה פלילית בחשד לתיאום בין הבנקים בנושא העמלות".

בהופיעה הבוקר בוועדת החקירה הפרלמנטרית לבדיקת עמלות הבנקים, אמרה קן כי יש תחרות גדולה יותר בין הבנקים בסקטור העסקי בהשוואה לסקטור משקי הבית: "יש אפשרות למערכת לגבות רמות מחיר גבוהות יותר ממשקי הבית מאשר מהסקטור העסקי. מרווחי הריביות במגזר הפרטי גבוהים משמעותית מהמרווחים במגזר העסקי והדבר מעיד על בעיה תחרותית בין הסקטורים הללו".

קן ציינה כי קיימים "חסמים בירוקרטים, חומות גבוהות מדי ומוטיווציה נמוכה לכניסה של בנקים חדשם לישראל, בשל הקושי במעבר לקוחות מבנק לבנק. הידיעה על כך שהלקוח לא עובר בקלות ממעיטה את התחרות. חסמי המעבר של הצרכנים מביאים להיקפי מעבר נמוכים של לקוחות מבנק לבנק והדבר גורם לכדאיות כלכלית ונמוכה וזמן מימון ארוך ללא רווחיות לגורמים חדשים".

קן הדגישה שחסמי מעבר העומדים בפני הלקוחות במעבר מבנק לבנק מושפעים מיחסי אמון ומערכת היחסים בין הלקוח והבנק מצמצמת מעבר לקוחות. לדבריה, קיים קושי של הלקוח להשוות בין הבנקים, נגישות המידע והשירותים המתקדמים נמוכה עדיין, ובעיני הצרכן יש עלויות במעבר מבנק לבנק. לקוחות בעולם כולו נוטים לעבור מבנק לבנק לעתים נדירות יחסית.

עוד אמרה קן, כי קיימים חסמי כניסה של שחקנים חדשים בתחום הבנקאות לפעילות נלווית לבנקאות, כמו כרטיסי אשראי, הפוגעים בכדאיות הכלכלית של כניסה לבנקאות עבור בנקים זרים. ישנן גם עלויות גבוהות הנובעות ממערכות מחשב, כוח אדם ועוד. קן הדגישה, כי "יש להביא לפישוט היכולת להשוואת מחירים בין הבנקים השונים על ידי צמצום מספר העמלות, והצגת מחירונים ברורים. יש להטיל פיקוח על עמלות ספציפיות היכולות להביא לצמצום התחרות. יש להחיל חובה על מערכת הבנקאות לספק ללקוחות אחת לתקופה דו"ח היסטוריית אשראי, ויש להעלות את המודעות של הציבור ליכולת להחליף ספק שירותי בנקאות ולקיומן של חלופות לחלק המוצרים כמו: ניהול השקעות, אשראי ועוד".

לטווח הארוך, מציעה קן להקל את חסמי הכניסה לבנקים זרים, להתיר פעילות בנקים וירטואלים, לפשט את מבנה העמלות, לעודד פעילות של גופים פיננסים חוץ בנקאיים כמו חברות הביטוח בתחום מתן האשראי לפרטיים, וכן, להכניס את בנק הדואר כנותן שירותי עו"ש בצורה מלאה ותחרותית.

עוד הציעה קן לבצע הפרדת הבעלות ביו מערכות הבנקאות לחבורת כרטיסי האשראי, הפרדת הבנקים הקטנים, כמו בנק יהב ומסד, והפיכתם לבנקים עצמאים או הפועלים בשיתוף פעולה עם הבנקים הבינוניים, וכן התרת פעילות בתחום כרטיסי האשראי כמנפיקים וסולקים גם לגופים שאינם בנקאיים כמו חברות דלק, רשתות קמעונאיות וחברות ביטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully