וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה הבאה בענף הקרנות

שלומי שפר

21.2.2007 / 11:27

איגוד קרנות הנאמנות פירסם מכרז להקמת מערכת לרכישת קרנות בתעריף מוזל. החיסכון הצפוי בעמלות הפצה - עד 0.8%

האינטרנט ממשיך לעשות מהפכות בשוק ההון הישראלי. אם לא יהיו תקלות לא צפויות, ההערכות הן כי כל אזרח במדינת ישראל יוכל לרכוש קרנות נאמנות באמצעות האינטרנט עד סוף שנת 2007, בתעריף מוזל. מדובר במכרז שהוציא השבוע איגוד קרנות הנאמנות, בראשותו של רועי ורמוס.

הזוכה במכרז יקים פלטפורמה שתאפשר לרכוש באופן ישיר כל קרן נאמנות בישראל, תוך חיסכון של עמלות ההפצה המשולמות על ידי הקרנות לבנקים - חיסכון של עד 0.8%.

האיגוד, המאגד בתוכו את כלל מנהלי קרנות הנאמנות בישראל, פירסם את המכרז בין למעלה מ-10 גופים, שהם כלל הבנקים המקומיים והזרים החברים בבורסה בישראל. ההערכות הן כי דווקא הבנקים הקטנים והבינוניים ואולי הבנקים הזרים יהיו המעוניינים ביותר בבניית הפלטפורמה, כיוון שהבנקים הגדולים הם הנהנים העיקרים מעמלות ההפצה.

ועדת בכר הורתה לבנקים למכור את אחזקותיהם בחברות ניהול קרנות הנאמנות. בתמורה, קיבלו הבנקים זכות לגבות עמלות הפצה ממנהלי הקרנות. מדובר בעמלות המגיעות עד לשיעור של 0.8% במכירה של קרן נאמנות מנייתית, שדמי הניהול הממוצעים שלה עומדים על 2.4%. לפיכך, כאשר לקוח רוכש כיום בבנק מסויים קרן נאמנות ומשלם דמי ניהול שנתיים של 3%, 0.8% מתוך התשלום נשארים בבנק; מנהל הקרן מקבל רק 2.2%.

הפלטפורמה שתוקם תחסוך ללקוח את תשלום דמי ההפצה, כלומר במקום לשלם 3% דמי ניהול על הקרן, הוא ישלם רק 2.2%, או אולי מעט יותר, אם תוטל עמלה מזערית עבור הגוף שיקים את הפלטפורמה. בכך, ייחסך תשלום מהותי של עמלת ההפצה. אם אכן יושלם המהלך כמתוכנן, הרי שמדובר במהפכה של ממש בתחום שיווק קרנות הנאמנות בישראל, והשלמה מלאה של מסקנות ועדת בכר - כפי שנתפשו על ידי חברי הועדה בתחילה.

את המהלך מוביל איגוד הקרנות יחד עם רשות ני"ע, בראשות משה טרי. הסיבה לכך היא כי נדרשים לא מעט שינויי חקיקה שיאפשרו את השלמת המהלך. בין השאר, יש לאפשר בחוק את החזר דמי הניהול ללקוח, כיוון שדבר כזה אינו אפשרי, על פי החוק הקיים.

מי שמוביל את המהלך ברשות הוא האחראי על הקרנות, דוד לביא. איגוד הקרנות שכר גם את שירותיו של יוסי בהיר, לשעבר בכיר בבנק הפועלים ובבנק הספנות, שייעץ לגבי המפרט הטכני של המכרז. את ההצעות אמורים המתמודדים במכרז להגיש עד סוף חודש מארס.

ההערכות הן כי המתמודדים ישמחו להגיש הצעות כיוון שמי שיזכה יוכל לקבל הכנסות עצומות משוק ששוויו כיום כ-110 מיליארד שקל. לפיכך, גם אם מדובר בעמלה מזערית של 0.05%, הרי שאלה הכנסות פוטנציאליות של 50 מיליון שקל בשנה. מי שיזכה במכרז ייהנה גם מבסיס נתונים של מאות אלפי לקוחות. ההערכות הן כי אם בסופו של דבר לא יימצא בנק שייקח לידיו את הפרויקט, הרי שאחד או כמה מחברי איגוד הקרנות יבצעו אותו, כך שהמהפכה תצא לדרך בכל מקרה.

מבחינת הלקוח מדובר בפעולה פשוטה יחסית, פתיחת חשבון וירטואלי באתר שישווק את הקרנות, רכישה של הקרן בה הוא מעוניין באמצעות האתר. החשבון הוירטואלי יתקשר עם חשבון הבנק האמיתי של הלקוח, וירשום את הקרן בו. האתר צפוי לספק גם ערך מוסף ללקוחות, אולם טרם הוחלט על תכניו. האתר לא יספק ללקוחות כל ייעוץ, זכדי לא לעבור על חוק ייעוץ ההשקעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully