וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרומן שלי עם הביוטכנולוגיה הישראלית

יהודה שויצר

23.8.2001 / 9:20

לארי אליסון מקווה כי ההשקעה שלו ב-QBI תשנה את העולם

לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל חברת התוכנה אורקל , הולך ומתאהב בענף הביוטכנולוגיה. בראיון מקיף למגזין "פורצ'ן" מספר אליסון בהרחבה על הסטארט אפ הישראלי (QBI (Quark Biotechnology International, שאותו ייסד, ועל שאיפתו הכמוסה כי הסטארט אפ הזה יוביל לפריצת הדרך המשמעותית ביותר בטיפול במחלת הסרטן.

"אני מאמין כי החיים זה הנס האמיתי, וההבנה של איך כל העסק הזה עובד זוהי ההרפתקה האינטלקטואלית הכי גדולה שאפשר לבקש", אמר אליסון. אליסון, אחד האנשים העשירים בתבל, משאיר את הציניות בצד כשהוא מדבר על החזון שלו: "למצוא תרופה לסרטן". האינטרנט, כך עולה מדבריו, הוא עדיין דבר מדהים, אבל אין מה לעשות, ביוטכנולוגיה זו ליגה אחרת לגמרי.

"QBI נוסדה למטרות רווח", אמר אליסון, אך הדגיש כי אין זה בה בניגוד לעיקרון המנחה שלו בכל העניין הזה, והוא התרומה לאנושות. "החברה שמה לה למטרה לחקור את מחלת הסרטן ולנסות למצוא לכך תרופה", אמר אליסון, והדגיש כי אם אכן תימצא תרופה לסרטן, שזו תרומה אדירה לאנושות כולה, יהיה גם מי שיהיה מוכן לשלם על כך.

"כמו חיפוש ספרים באמזון"

למרות שאליסון אינו נמנה על צוות הפיתוח, ההבנה שלו והבקיאות בפרטים הקטנים במסגרת העשייה של החברה מעוררת התפעלות. בדרכו המיוחדת מנסה אליסון לפשט את העולם המורכב של הביוטכנולוגיה.

"הדרך בה QBI מאתרת את הטיפול המתאים לכל אדם דומה לדרך בה מחפשים ספרים באמזון", ציין אליסון. אנו הופכים את כל עניין מציאת הטיפול במחלה להתאמה אישית - "אם באמזון ניתן להמליץ לך, על פי בחינת הספרים שכבר רכשת שם, על ספרים נוספים שייתכן שתאהב, כך גם אנחנו. אנו בוחנים את הגנים שלך וממליצים על טיפול המתאים במיוחד לחולה, ולא פחות חשוב, אנו גם ממליצים ממה להימנע".

היתרון הגדול הוא בכך שאנו יכולים למצוא כי לאדם ספציפי דווקא מתאים טיפול בתרופה מסוימת שלאו דווקא עברה בהצלחה ניסויים רפואיים מאחר שהובילה לתופעות לוואי בקרב חלק מהנבדקים, ומנגד אנו יכולים למצוא שטיפול שנחשב מקובל עלול להיות קטלני דווקא למטופל הספציפי.

"הטיפול ייעשה דרך מיפוי גנטי של אנשים על מנת לבדוק האם הם רגישים לחלק מהטיפולים הנהוגים כיום בטיפול מסרטן", אמר אליסון.

QBI מעוררת עניין

מאז שלארי אליסון הקים את הסטארט אפ, בהשקעה אישית של עשרות מיליוני דולרים, הוא רק הולך מעורר יותר ויותר עניין בקרב משקיעים בעולם. רק אתמול נודע כי חברת התרופות היפאנית טאישו פארמסוטיקל (Taisho Pharmaceutical) השקיעה בו לפי שווי משוער המתקרב לחצי מיליארד דולר.

השווי המשוער הנוכחי מהווה קפיצת מדרגה מצד החברה, שעד לאחרונה הוערכה לפי שווי של כ-400 מיליון דולר. ההשקעה בוצעה במסגרת סבב הגיוס השישי של QBI. לדברי מנכ"ל החברה, דניאל צור, עד כה השתתפו בסבב כשישה גופים, והוא עדיין לא הושלם.

QBI, הרשומה כחברה אמריקאית, נוסדה ב-1994 ועוסקת בגילוי גנים ופיתוח תרופות על בסיס פלטפורמה טכנולוגית משולבת שפיתחה. החברה עושה שימוש בשיטות לסריקה מהירה לשם מציאת פונקציה של כל הגנים שמשמשים למחלה מסוימת. החברה מעסיקה 200 עובדים וממוקמת בנס ציונה ובשיקאגו.

בתחום פיתוח התרופות מתמקדת החברה בפיתוח תרופה לסרטן השד ובתרופה נוספת שאמורה להיכנס לשלב הניסויים השנה, המיועדת למניעת תופעות לוואי של כימותרפיה.

זה לא רק הכסף - זה גם החזון

הונו האישי של אליסון נאמד ב-26 מיליארד דולר. אך אליסון יודע כי גם כל הכסף הזה לא יצליח לחלץ אותו מהתופעה הטבעית של ההזדקנות או יחסן אותו מפגיעת מחלות. אליסון לא מסתיר את העובדה כי אחת הסיבות לכך שהוא כה נלהב מהמחקר הביוטכנולוגי נעוצה בסיפורו האישי.

אמו נפטרה מלוקמיה, וגיסו, שהיה שופט בבית המשפט בארה"ב, חלה בפרקינסון. "לראות מוח כזה הולך ונמחק זה כואב עד מאוד", אמר אליסון והביע תקווה כי דרך המחקר ניתן יהיה לא רק להאריך את תוחלת החיים, אלא גם להעניק לחיים איכות. "אני מקווה כי המדע יביא אותנו לכדי זה שבמקום לבלות בגיל מתקדם בבתי חולים - נלך לשחק גולף".

אחת הבעיות הגדולות של ענף זה נעוצה בכך שבאופן יחסי רוב המשאבים מופנים לטיפול בחולים ולא למחקר שישים קץ לכל הבעיה. "אנשים חיים יותר, אך גם סובלים יותר", אמר אליסון, והדגיש כי אנו צריכים תרופה ולא סעד. לעניין זה יש חשיבות כלכלית עצומה מאחר שמבחינה כלכלית - אם תהיה תרופה, אנשים ירכשו אותה.

"אם הייתם שואלים אותי מה יותר COOL, להיות האיש העשיר ביותר בעולם או למצוא תרופה לסרטן?"

אני בוחר להיות זה שתרם למציאת תרופה לסרטן, סיכם אליסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully