וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטרום: למכור את בתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד לשתי חברות דלק ישראליות

הארץ

23.8.2001 / 7:21

הממונה על ההגבלים טוען בכך תגדל התחרות בתחום האנרגיה במשק

מאת אורה קורן

הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, הציע לממשלה להפריט את חברת בתי הזיקוק (בז"ן) במלואה, ולמכור את בתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד לחברות דלק ישראליות. בכך, לדבריו, תגדל התחרות בתחום האנרגיה במשק.

בז"ן עוסקת בעיקר בזיקוק נפט גולמי, בייצור מוצרי דלק ומוצרים לתעשייה הפטרוכימית ובאספקת שירותי זיקוק נפט גולמי. החברה מוכרזת מונופול על פי חוק ההגבלים העסקיים, כיוון שאין לה מתחרים בישראל בתחומי פעילותה. לדעת שטרום, עדיף לפצל את בתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד ולמכור אותם במלואם לשתי חברות דלק נפרדות. לפיכך הציע כי במסגרת ההפרטה ימכרו הממשלה והחברה לישראל את אחזקותיהן בבתי הזיקוק.

בז"ן נמצאת בבעלות משותפת של החברה לישראל (26%) והמדינה (74%). הצעת שטרום הוצגה במסגרת הדיונים לקביעת עמדת הממשלה בעניין בז"ן. ועדה שהוקמה לפני כשנה בידי שר האוצר הקודם, אברהם שוחט, שכיהן גם כשר התשתיות, בראשות החשב הכללי במשרד האוצר, אמורה היתה להגיש עד ספטמבר 2000 את מסקנותיה. לפני כשבועיים ציינו במשרד האוצר כי הוועדה תגיש את המלצותיה בקרוב.

בסוף 99' גיבשו החברה לישראל ורשות החברות הממשלתיות תוכנית להפרטת בז"ן, שבמסגרתה תמשיך החברה לישראל להחזיק בבית הזיקוק באשדוד, ובית הזיקוק בחיפה יימכר למשקיע חיצוני. התוכנית קיבלה את אישור ועדת השרים להפרטה, ואולם ביצועה התמהמה. על רקע זה ובשל התחרות שהסתמנה בשוק מוצרי הדלק מכיוון בית הזיקוק באלכסנדריה - הציעה החברה לישראל לשנות את התוכנית. לפי הצעתה החדשה, שהועברה לרשות החברות הממשלתיות, בז"ן תמשיך להחזיק בשני בתי הזיקוק, תוך הפרטת חלקה של הממשלה בבז"ן, עם אופציה לצירוף חלקה של החברה לישראל למכירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully