וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדל ושלמה אליהו הציעו לאוצר התיישבות היהודים להצטרף לגרעין שליטה בבנק לאומי

הארץ

26.8.2001 / 7:12

המהלך עלול להיתקל בהתנגדות בנק ישראל, שציין כי חבירה בין חברות ביטוח גדולות לבנקים גדולים תגביר את הריכוזיות בשוק ההון

מאת עמית שרביט

מקורב לחברת אוצר התיישבות היהודים (אוהה), המחזיקה 4.95% ממניות בנק לאומי , אמר כי באחרונה פנו לחברה בעלי מניות בבנק והציעו לגבש גרעין שליטה לקראת הפרטתו. מדובר בחברת הביטוח מגדל , המחזיקה 8.7% ממניות הבנק, ובאיש העסקים שלמה אליהו, המחזיק בכ-8.04% ממניות הבנק. הפניות מטעמם לאוצר התיישבות היהודים נעשו בנפרד.

יו"ר מגדל, אהרון פוגל, הצהיר כי החברה רואה עצמה כמתמודדת עתידית על גרעין השליטה בבנק. גם אליהו הצהיר בעבר כי הוא רואה עצמו כמועמד להתמודדות.

אם יחברו שלושת הגופים (אוהה, מגדל ואליהו), עשוי להיווצר גרעין שליטה בפועל. עם זאת, חלקם עלולים להיתקל בהתנגדות בנק ישראל, שציין כי חבירה בין חברות ביטוח גדולות לבנקים גדולים תגביר את הריכוזיות בשוק ההון - שגם כך גבוהה מדי.

המקורב אמר כי בחודשים האחרונים דחתה החברה כמה הצעות לרכישת מניותיה בבנק. בין המציעים היה איש העסקים לב לבייב, ששקל שיתוף פעולה עתידי עם החברה.

ההערכה היא כי לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, בדק אפשרות לרכוש מהחברה נתח מאחזקותיה בבנק. לבייב אמר בתגובה כי העניין לא נדון מעולם.

חברת אוצר התיישבות היהודים סירבה להתייחס לשמות הפונים שהתעניינו ברכישת אחזקותיה, אך ציינה כי מדובר בהצעות גישוש כלליות ולא קונקרטיות, של גופים שאינם מחזיקים במניות לאומי. מהחברה נמסר כי מדיניותה היא להישאר בגרעין השליטה בבנק. המדינה, שמחזיקה בגרעין השליטה בבנק לאומי (42%), אינה מצליחה לפי שעה למכור את אחזקותיה לגוף בנקאי אסטרטגי בינלאומי. מריל לינץ, המנהלת את תהליך ההפרטה עבור האוצר, פנתה ליותר מ-50 בנקים שעונים על הקריטריונים שנקבעו על ידי ועדת גל, אשר המליצה על החלופות להפרטת הבנק.

רוב התשובות שקיבלה מריל לינץ היו שליליות. באחרונה החלה לפנות גם לגופים בינלאומיים שאינם בנקאיים, כמו גופים פיננסיים ומוסדיים גדולים.

במידה שלא יימצאו גופים פיננסים שיהיו מעוניינים להשתתף במכרז להפרטת הבנק, ייאלץ האוצר להחליט בקרוב אם לעבור לחלופה שנקבעה בוועדת גל - מכירת השליטה בבנק דרך הבורסה. בדרך זו, המדינה תוריד את אחזקותיה ל-%20 על ידי מכירת חבילות של מניות בבורסה בתל אביב. במלים אחרות - מדובר בגיבוש גרעין שליטה דרך הבורסה.

אוהה הוקמה לפני כ-100 שנה על ידי בנימין זאב הרצל, כדי לשמש כבנק של ההסתדרות הציונית, שממנה נוצר לאחר מכן בנק לאומי. לחברה יש הסכם שלפיו ב-2005 כ-40% ממניות החברה המוחזקות על ידה בנאמנות יעברו חזרה לרשות המדינה (האפוטרופוס הכללי) - אם לא יימצאו הבעלים ההיסטוריים של המניות.

מהחברה נמסר כי הסדר זה לא יפריע לה להשתתף בגרעין השליטה בבנק, מאחר שעם החזרת המניות, למדינה יהיה בפועל 40% בהון המניות, ורק %20 מזכויות ההצבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully