וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצר לו ימכור

דפנה מאור

19.8.2001 / 16:24

Scoot.com קנתה את Loot תמורת 300 מ' ד' ומכרה אותו תמורת 65 מ' ד' - וזה אפילו לא מבטיח את הישרדותה

מסימני הזמנים - חברת האינטרנט Scoot.com מכרה בשבוע שעבר את המדריך המסווג Loot לידי קבוצת העיתונות דיילי מייל ג'נרל טראסט תמורת 45 מיליון ליש"ט (כ-65 מיליון דולר), לאחר ששילמה תמורתו 190 מיליון ליש"ט (כ-300 מיליון דולר) בשנת 2000.

מדוע מכרה סקוט.קום, חברה העוסקת בפרסום אתרי מודעות מסווגות, את העסק המצליח היחידי שברשותה, ועוד בהפסד ענקי כל כך? התשובה לכך פשוטה - בצר לו ימכור. כיסיה של סקוט.קום התרוקנו כמו האוויר מבועת הדוט.קום, שפירנסה את עלייתה לגדולה בשנת 2000. אילולא מכרה סקוט את לוט, היתה נאלצת להכריז על פשיטת רגל. מנייתה נפלה ביותר מ-99% משיאה והיא עומדת להימחק מהמסחר בנאסד"ק.

ביולי השנה נמנעה סקוט בקושי רב מהכרזה על פשיטת רגל כאשר ענקית המדיה ויוונדי רכשה את חלקה של סקוט במיזם המשותף של השתיים באירופה, מחוץ לבריטניה. מחיר העסקה - יורו אחד טבין וטקילין - הציל את סקוט מפשיטת רגל, שכן החטיבה שנמכרה נשאה על גבה חובות של 80 מיליון דולר. באותה זמן נשאה ונתנה סקוט על מכירת לוט, ללא הצלחה.

סקוט רכשה את לוט בשיא שוויה מידי דיוויד לנדאו, איש עסקים יהודי בריטי, שהקים את לוט לפני כ-16 שנים כעסק קטן. לוט היה מדריך מסווג שהפך במהלך 15 שנות פעילות למצליח ביותר בין המדריכים המסווגים בבריטניה ואירלנד. המודל העסקי של Loot (מלה שפירושה "שלל" וגם "ביזה" ו"גזל") היה שלל אמיתי ללקוחות ולבעל הבית: הלקוחות פירסמו בחינם ו-Loot הרוויח ממכירת העותקים.

ההצלחה מיהרה לבוא: לוט הפך לתנ"ך של המודעות המסווגות, ובשנת 2000 נמכר ברחבי בריטניה ואירלנד ב-28 מהדורות שונות, בתפוצה שבועית של 280 אלף עותקים. באותה עת, שנדמתה לכולם כתור הזהב של האינטרנט, פרסומים מצליחים מסוגם של לוט היו בדיוק הנכס שחיפשו חברות הדוט.קום הצעירות הלהוטות.

לנדאו הלך הביתה ובכיסו 90 מיליון דולר, והותיר בידי סקוט את הבייבי שלו. שנת 2000התבררה לא רק כשנה היקרה ביותר עבור רכישות מסוג זה, אלא גם כשנה לא ממש טובה עבור עסקי המגזין. במהלך התקופה שבין יולי 1999 עד דצמבר 2000 צבר המגזין הפסדים תפעוליים של 4 מיליון דולר.

למרות הדיסקאונט העצום בו זכה הדיילי מייל ברכישת לוט, אמרו נציגיו כי אין הם רואים ברכישה "מציאה". אולי ההפסד התפעולי שצבר המגזין גרם להם לומר זאת. סקוט, מצדה, נותרה עם עסקי אינטרנט מצומצמים ולא מצליחים, מנייתה נמחקה זה עתה מהנאסד"ק לאחר שנפלה לשווי שוק של 19.6 מיליון דולר משווי שיא של יותר מ-3.8 מיליארד דולר. לדברי החברה, היא מתכוונת לשקול את כל האפשרויות לגבי המשך פעילותה הנותרת של סקוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully