וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת הסופגניות

דפנה מאור

23.8.2001 / 15:56

האם קריספי קרים היא הסטארבאקס הבאה?

קריספי קרים (סימול KKD) מתכוננת לפלישה לצפון. הגבול המפותל בין ארה"ב לקנדה עומד לחוות מלחמה שכמוה לא נראתה מאז שהדנא - שבטי האינדיאנים האתבסקים - פלשו מקנדה ודחקו את שבטי האנאסזי ממרחבי דרום מערב היבשת, שלימים נודעו כמערב הפרוע של ארה"ב.

קריספי קרים היא רשת מסעדות המגישה סופגניות חמות, שהפכה ללהיט, שלא לומר פולחן, בארה"ב. הרשת המשגשגת, המפעילה 192 חנויות בארה"ב, מתכוונת לפתוח 39 מסעדות בארה"ב. לכאורה, הניצחון מונח בכיסה. קריספי קרים בנתה מודל מפתיע של הצלחה בתקופה של נפילה כלכלית בארה"ב.

במהלך ארבעת הרבעונים האחרונים צמחו בעקביות רווחיה והכנסותיה של החברה. היום דיווחה קריספי קרים על רווח של 5.9 מיליון דולר ברבעון שהסתיים ב-29 ביולי - צמיחה של 65% לעומת התקופה המקבילה. צמיחתה של החברה מתחילת השנה היתה 27.5% לעומת 2.4% בתעשייה כולה, ולעומת ירידה של 9.7% ברווחי חברות ה-S&P 500. הכנסות החברה בחנויות שלה ושל זכיינים גדלו ב-34% ל-144.3 מיליון דולר ברבעון.

הגדילה יותר לעשות מנייתה: מאז ההנפקה באפריל 2000, נתנה זו תשואה של 240%, והיכתה את כל מדדי השוק. שווי השוק הנוכחי של החברה הוא 1.875 מיליארד דולר, ומייצג מכפיל רווח עסיסי למדי של כ-79 על רווחי השנה - כלומר השקעה בסיכון גבוה.

אולם למרות ההצלחה, קריספי קרים עלולה להיתקל בהתנגדות קשה למדי בפריצתה צפונה. בקנדה מהוות הסופגניות (ליתר דיוק, דונאטס) מין סוג של פולחן צרכני מבוסס, בניגוד לפולחן הצעיר של קריספי קרים. בקנדה, לפי נתוני חברות מחקר, יש יותר חנויות דונאטס לנפש מאשר בכל מדינה אחרת בעולם - על כל 9,000 אזרחים יש חנות אחת, או סה"כ 3,333. זאת, לעומת חנות אחת לכל 26 אלף אמריקאים.

הורטונס שולטת בקנדה ביד רמה

הרשת המובילה בקנדה היא טים הורטונס, המחזיקה בחצי מהשוק, למעט חנויות המתמחות בקפה, כמו סטארבאקס. היא נקראת על שמו של שחקן הוקי קנדי - עוד סוג של מיתולוגיה קנדית. אולם הגאווה המקומית של קנדה נמצאת למעשה בבעלות אמריקאית - של וונדיס (סימול WEN).

הורטונס גדולה בהרבה מקריספי קרים, עם הכנסות של 1.2 מיליארד דולר בשנת הכספים הקודמת, לעומת 450 מיליון דולר של קריספי קרים. הורטונס התבססה דיה כדי למנוע מרשת הדונאטס הגדולה בעולם, דנקין דונאטס, מלכבוש יותר מ-6% מהשוק הקנדי. עם זאת, הורטונס נסמכת הרבה יותר על מכירת קפה - 50% מהכנסותיה, לעומת 5% אצל קריספי קרים.

במקביל לתוכניות הפלישה של קריספי לצפון, מתרחבת הורטונס דרומה, לערי הגבול דטרויט ובאפלו. באזורים אלו פתחה הורטונס 30 חנויות ומתכננת פתיחת חנוית נוספות. עד השנה הבאה צפויה הפעילות בארה"ב להגיע לאיזון.

רשת הורטונס, הזוכה לשבחי האנליסטים, מתכננת לפתוח עוד 180 חנויות בקנדה, בנוסף ל-1,923 שכבר יש לה. בשנה שעברה היא היתה שנייה רק למקדונלד'ס בהובלה בשוק המזון המהיר, ולא פיגרה הרבה אחר מלכת הבורגרים. היא גם מנסה את כוחה במאחזים של קריספי קרים בדרום ארה"ב, שם פתחה חנויות ספורות.

ציפיות המשקיעים מקריספי קרים אולי שואבות השראה מהצלחתם של עסקי מזון אחרים במהלך השנים. אולם יש לשים לב כי למרות שהחברה צומחת במהירות, אין הגידול בהכנסותיה משתווה לצמיחה של 60% שרשמה סטארבאקס (סימול SBUX) בשיא שוויה בנובמבר 1993, כשמכפיל הרווח שלה הגיע ל-111.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully