וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזק במגעים למכירת yes לשאול אלוביץ'

ערן גבאי

5.3.2007 / 6:45

זאת לאחר שהשקיעה מיליארד שקל בלוויין. לאחרונה קבעה הרשות להגבלים כי בזק עשויה להיחשב כפלטפורמה לתחרות ב-yes ובכבלים

הסבלנות של שאול אלוביץ' משתלמת. איש העסקים, ששולט בקבוצת יורוקום, באינטרנט זהב ובקווי זהב, עשוי לספח אליו גם את חברת הלוויין yes. ל-TheMarker נודע כי בימים האחרונים מתקיימות שיחות בין בזק ליורוקום כדי לבחון עסקה למכירת yes ליורוקום, אם תיפתח בפני בזק האפשרות לפעול כספק תוכן עצמאי.

בבזק הצהירו מזמן כי הם רואים את החברה כספקית שירותים ולא כספקית תשתיות. אחרי שברשות להגבלים עסקיים נקבע באחרונה כי תשתית התקשורת של בזק עשויה להיחשב כפלטפורמה השלישית לתחרות ב-yes ובכבלים בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית וכי כניסת בזק גם לאספקת שידורים משרתת את טובת הציבור - קיבלו מנהלי בזק תיאבון ועטו על ההזדמנות לבחון מחדש את מעמדה של yes בקבוצה. במשרד התקשורת מתנגדים לכך שבזק תפעל כספק תוכן עצמאי, אך אם תמכור את yes ותתחרה בתחום הטלוויזיה והתוכן, עשוי המשרד לשקול מחדש את עמדתו.

אלוביץ', מצדו, לא ממהר. בכיר בענף אמר אתמול כי "אלוביץ' מעוניין מאוד בהכנסת yes לקבוצת התקשורת שלו, אך אם בזק תהפוך למתחרה ב-yes הוא עשוי לוותר על הרכישה". המגעים בין בזק לאלוביץ' נמשכים כמה חודשים.

בזק עשויה להתחרות ב-yes ובכבלים

גורם בכיר באחת החברות אמר אתמול כי "שיחות התנהלו ומתנהלות כל הזמן בעניין, אך אני לא רואה סיכוי לכך שמשרד התקשורת יאפשר לבזק לפעול כספק תוכן עצמאי. עקב כך תתאפשר מכירת yes ליורוקום". עוד מוסיף אותו בכיר כי "אלוביץ' מעוניין מאוד בהכנסת yes לקבוצת התקשורת שהוא מקים, אך אם בזק תיהפך למתחרה ב-yes, הוא עשוי לוותר על הרכישה, שכן הוא סבור ששוק הטלוויזיה הרב-ערוצית יכול לתמוך בשני שחקנים גדולים ולא בשלושה".

אתמול פורסם ב-TheMarker כי מקריאה במסמך המדיניות של משרד התקשורת לעניין ה-VOD ניתן להבין במפורש כי המשרד רואה ב-yes כזרוע התוכן של בזק, ועל כן אין בדעתו לאפשר לבזק להיות ספקית תוכן באופן ישיר. ואולם בהודעת הרשות להגבלים עסקיים, ששללה את האפשרות למיזוג בין בזק ל-yes, כבר מתוארת תשתית התקשורת של בזק כפלטפורמה השלישית לתחרות ב-yes ובכבלים בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית. בהודעת הרשות נכתב כי בהסתכלות עתידית בטווח זמן של שנים ספורות לכל הפחות, תשתית בזק תהיה בלעדית ביכולת שלה לתמוך בשידורי IPTV (טלוויזיה בפרוטוקול האינטרנט): "בדיקת הרשות העלתה כי בזק צפויה בהסתברות גבוהה ליהפך למתחרה בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית בשנים הקרובות, וזאת על ידי שימוש בטכנולוגיית ה-IPTV. ישנם שני מודלים אפשריים לכניסת בזק לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית: האחד צר, כולל כניסה לשוק התשתית בלבד, כאשר התשתית תושכר תמורת דמי מעבר לצדדים שלישיים שישדרו על גביה; והשני, רחב יותר, הכולל כניסה של בזק גם לשוק אספקת השידורים (בדומה לחברות הכבלים והלוויין). כניסה של בזק בכל אחת מדרכים אלה משרתת את טובת הציבור והתחרות".

אלוביץ' נערך להנפקה

המגעים בין בזק לאלוביץ' נמשכים כבר כמה חודשים, ולאור העמדה החדשה של הרשות להגבלים בעניין כניסתה האפשרית של בזק כספק תוכן, הם נהפכו חשובים בהרבה. כבר לפני כמה חודשים אמר ל-TheMarker דירקטור בבזק כי "אם לא יאפשרו לבזק להגדיל את האחזקה שלה ב-yes ולמזג אותה פנימה, יש אפשרות שנשקול למכור את החברה, וזה לא מופרך". ואכן, הרשות להגבלים דחתה באחרונה את בקשת בזק להכיר באופציות שלה ב-yes ובהגדלת אחזקתה בחברה לכ-58% מהמניות. כך שבזק מחזיקה כיום בכ-49.7% ממניות yes.

אלוביץ', בעל מניות מהותי בחברת הלוויין yes עם אחזקה של כ-28% מהמניות, עסוק בימים אלה בהיערכות לקראת הנפקת החברות הבנות של אינטרנט זהב - סמייל תקשורת וסמייל מדיה - בבורסות חו"ל ב-2007. הוא ממשיך לבחון דרכים לחזק את קבוצת התקשורת שלו, הכוללת את אינטרנט זהב וקווי זהב שהתמזגו בסוף 2006, את יורוקום נוקיה ויורוקום תקשורת כעסקי הליבה של קבוצת יורוקום, ואת הפורטל MSN-ישראל כאחזקה המשמעותית שלו בתחום האינטרנט. הגדלת האחזקה של אלוביץ' ב-yes עשויה להציב אותו במעמד משמעותי הרבה יותר בעסקי התקשורת.

אלוביץ' אמנם נותן לבזק גיבוי מלא בכל הקשור להתנהלות של בזק מול הרגולציה בעניין שירותי ה-VOD (וידיאו על פי דרישה) ב-yes; אך אם דברים היו תלויים בו, סביר להניח ש-yes כבר היתה פועלת עם שירות VOD באמצעות הלוויין ולא ממשיכה להמתין לאישור הרגולטורי שיאפשר לה לפעול על גבי תשתית בזק. הוא או אנשיו לא משמיעים ביקורת גלויה, אך הוא לבטח ינסה להמיר את העיכוב של yes בכניסה ל-VOD להפחתה משמעותית במחיר העסקה האפשרית עם בזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully