וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

HOT חוזה: 2 מיליארד ש' הכנסות מטלוויזיה

רוני קורן-דינר וערן גבאי

7.3.2007 / 7:10

כך נחשף במסמך פנימי של החברה המכיל תחזית ל-2007. עלויות התוכן בשנה זו יירדו ב-10% - לרמה של 668 מיליון ש'

עלויות התוכן הן המשקולת שמכבידה יותר מכל על צווארן של חברות הכבלים והלוויין בישראל בשנים האחרונות. התחרות הפרועה על מחירי התוכן בתחילת שנות ה-2000 הובילה לבסוף לקריסת חברת תבל והכניסה את תעשיית הטלוויזיה הרב-ערוצית כולה לסחרור שממנו לא יצאה עד היום.

בשנים האחרונות בוצעו, בעיקר בכבלים, כמה סבבים של פתיחת הסכמי התוכן הגדולים והפחתה של כמה עשרות אחוזים בעלויות. ואולם, חברת הכבלים הממוזגת HOT עדיין מחכה לסיומם של כמה הסכמים אחרונים, ב-2007 ובעיקר ב-2008, כדי להשאיר מאחוריה את השיגעון והטירוף שאחז בבכירי הענף לפני חמש-שש שנים - והכניס את החברות לחובות גדולים.

בינתיים, עלויות התוכן בתעשייה אכן יורדות, אך בקצב נמוך בהרבה מכפי שנחזה בתחילה. מתחזית פנימית של חברת הכבלים שהגיעה לידי TheMarker עולה כי עלויות התוכן ל-2007 - הכוללות תוכני רכש, ערוצים והפקות מקור - יסתכמו ב-668 מיליון שקל. זאת לעומת סך עלויות התוכן ב-2006 - שהסתכמו ב-747 מיליון שקל (בהתאם להערכת הביצוע של החברה ל-2006). בשנה האחרונה נהגו הכבלים להצהיר על עלויות תוכן בהיקף של כ-800 מיליון שקל, סכום שמזכיר את עלויות התוכן זמן קצר לאחר קריסת תבל. בפרוץ המשבר בכבלים, ב-2002, ניצבה התעשייה על עלויות תוכן של כמיליארד שקל בשנה, אך ברבעון הרביעי של אותה שנה, מיד לאחר שמונה לכבלים הנאמן מטעם בית המשפט צבי יוכמן, הן כבר ירדו לרמה שנתית של כ-835 מיליון שקל.

היקפי הקיצוצים קוצצו

מאז, הבטחות להפחתה משמעותית נוספת בעלויות התוכן נזרקו לחלל האוויר, אך בפועל התחזיות להפחתת עשרות מיליוני שקלים בשנה בעלויות התוכן לא מומשו. כך היה גם עם כניסתו לתפקיד של מנכ"ל הכבלים הנוכחי, דוד קמיניץ, שהצהיר כי יידע להפחית את הוצאות התוכן בכבלים ב-2007 בכ-200 מיליון שקל. כמה חודשים לאחר מכן, כבר ביצע עדכון בתחזית ודיבר על הפחתה של כ-100 מיליון שקל. כעת חושף המסמך הפנימי החדש כי בכבלים סבורים כי אפשרות ריאלית יותר היא חיסכון של עד 80 מיליון שקל ב-2007 - ירידה של כ-10% לעומת 2006.

עוד עולה מהמסמך של HOT כי החברה צופה ירידה בשיעור עלויות התוכן מההכנסות - מ-39% ל-33% ב-2007. אלא שגם ירידה לרמה של 33% תותיר את תעשיית הכבלים הישראלית עם גיבנת לא קטנה ביחס לחברות מקבילות בעולם, שם ההוצאה על תוכן כבר נאמדת ב-15%-25% מההכנסות בממוצע.

במונחי ההוצאה החודשית החזויה של HOT למנוי על תוכן, בכבלים מעריכים כי יצליחו להפחית אותה ב-9 שקלים, כך שתסתכם ב-2007 בכ-60 שקל למנוי בחודש.

הכבלים והלוויין העלו ב-2006 מחירים פעם אחת, אך לתעשיית הטלוויזיה הרב-ערוצית ברור כי לא ניתן לעשות שימוש שגור בכלי זה. בכבלים יעדיפו להתמקד בשנה הקרובה בהגדלה הדרגתית של ההכנסה ממנוי מצריכת שירותי ערך מוסף, בעיקר באמצעות ה-VOD (וידיאו על פי דרישה), שם הכבלים מונופול; וכן מהחדרת מודלים חדשים לתמחור חבילות הערוצים הנוספות, כך שיאפשרו לחברה להגדיל את חשבונות הלקוחות, מבלי שאלה מרגישים שהם משלמים יותר בלא לקבל תמורה. שתי נקודות מיקוד אלה של הכבלים יקשו אף הן על צמצום עלויות התוכן.

לפי המסמך, ב-HOT חוזים שההכנסות משירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית יגיעו לכ-2 מיליארד שקל ב-2007 - לעומת כ-1.9 מיליארד שקל בשנה שעברה (בהתאם להערכת הביצוע ל-2006).

מפנה בפעילות העסקית

זו הסיבה שקמיניץ לא יכול ממש להיות רגוע. במסיבת עיתונאים באחרונה אמר כי "כתוצאה מתחרות אגרסיווית בשוק, המרוויחים העיקריים הם ספקי תוכן מחו"ל". קמיניץ אמר את הדברים לאחר כמה חודשים שבהם ניהלה החברה שלו משא ומתן מול הספקים על פתיחת חוזים והקטנת תקציבים, עד כדי חשש להמשך שידורם של ערוצים כמו BBC פריים, נשיונל ג'יאוגרפיק ועוד. בנוסף, ב-2006 אף נאלצו בכבלים להגיע למצב בו עיכבו תשלומים לכמה מספקי התוכן, בסכומים שנאמדו בעשרות מיליוני שקלים.

בכבלים ביצעו כמה טעויות קשות בשנים האחרונות, שמיסמסו את הפוטנציאל להכנסות של 2.22 מיליארד שקל משירות הטלוויזיה הרב-ערוצית בלבד, שלפי התוכנית העסקית של הכבלים אמור היה לכאורה להיות מושג כבר ב-2005.

אלא שהמיזוג התעכב, בעלי המניות לא הגיעו להסכמות, הבנקים היו עקשניים, והמתחרה yes עבדה נכון. מרגע שדברים החלו להתייצב בכבלים במהלך 2006, ונקבע לחברה מנכ"ל, חל מפנה בפעילות העסקית, שהצליח להכניס את הנהלת החברה לדילמה חדשה. פתאום תעשיית הכבלים, שרשמה ירידה של 5% בהכנסות ב-2005 לכ-2.086 מיליארד שקל, הרגישה שהיא יכולה לנצל טוב יותר את יתרונה כספק הטריפל פליי (טלוויזיה, טלפוניה ואינטרנט) היחיד בישראל; פתאום היא נהפכה למונופול בשירות ה-VOD החשוב; פתאום הצליחה חברת הכבלים לעצור את נטישת המנויים הכרונית ולהכניס את המתחרה yes למגננה; פתאום ההכנסה הממוצעת למנוי שבה לעלות והזדמן חיסכון מאיחוד מערכות בין שלוש החברות; פתאום הטלפוניה נהפכה לבוננזה לא קטנה, עם הכנסות של כ-170 מיליון שקל בשנה וגיוס מנויים באינטרנט שהצליח להדביק את קצבי הגיוס של בזק הגדולה; ופתאום נהיה פשוט יותר לשכנע מנויים לעבור לפורמט השידור הדיגיטלי, שתורם להכנסות החברות כ-55 שקל בממוצע יותר בתשלום החודשי מכל מנוי, ושכבר משרת כ-80% ממנויי הכבלים.

כשכל זה קורה, יכול קמיניץ להרשות לעצמו לפתע לקבל החלטה על גיוס כ-600 עובדי שירות נוספים לכבלים, בזמן שכל הענף חיכה למהלכי פיטורים גדולים. עד כמה שקמיניץ מנסה לייצר שינוי בכבלים, הספינה הזאת עדיין נושאת, על פי תוצאות 2005, הפסדים תפעוליים של יותר מרבע מיליארד שקל. במצב שכזה, ההתייעלות והצמצום בעלויות התוכן המוצגות במסמך הפנימי אינן מספיקות בכדי שבכבלים ישנו משמעותית את מצבן האסטרטגי בענף התקשורת.

תגובת HOT: דוד קמיניץ מסר כי "יעד החברה לשנים הקרובות היה להוריד 100 מיליון שקל השנה ו-100 מיליון שקל נוספים בשנה הבאה, ואנו מתקרבים ליעד זה. המטרה כעת היא להפחית בעלויות כל חוזה שהגיע לסיומו וייפתח למשא ומתן מחדש ב-30% עד 40%".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully