וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מטיל פצצה: ידרוש מהבנקים לבצע הפרשה של 1.5 מיליארד שקלים לחובות מסופקים בשל המצב במשק

איתן אבריאל

26.8.2001 / 1:00

כך חושף מגזין TheMarker בגיליונו הקרוב. ההפרשה, 0.3% מסך נכסי הסיכון, תביא לירידה של עשרות אחוזים ברווחי הבנקים. הבנקים: הצעד עשוי להביא לעלייה בריבית

בנק ישראל ידרוש מכל הבנקים לבצע הפרשה כוללת של כ- 1.5 מיליארד שקלים לחובות מסופקים, בשל המצב במשק והחשש מפשיטות רגל רבות - כך חושף מגזין TheMarker בגיליונו הקרוב.

בחוזה סודי שהוציא בנק ישראל בשבוע שעבר להנהלות של הבנקים, מודיע להם המפקח על הבנקים יצחק טל כי בעקבות ההתפתחויות הכלכליות בשנת 2001 עלה סיכון האשראי במערכת הבנקאות. לדעת המפקח, סיכון האשראי לא בא לידי ביטוי מספיק בהפרשה לחובות מסופקים של הבנקים, בגלל שיטת ההפרשות הספציפיות במקום הגלובליות. אי לכך מבקש המפקח, לאחר התייעצות עם הועדה המייעצת של בנק ישראל, לבצע הפרשה מיוחדת מעבר להפרשות הספציפיות, הכללית, והנוספת שמבצעים הבנקים מידי ברבעון.

על פי החוזר של המפקח, יידרשו הבנקים לבצע ברבעון השלישי הפרשה של 0.15% מיתרת נכסי הסיכון, וברבעון הרביעי להשלים את ההפרשה ב- 0.15% נוספים. במהלך 2002, יידרשו הבנקים לשמור על הפרשה של 0.3%, בהתאם לגידול תיק האשראי. ההפרשה לא תיכלל בהונם של התאגידים הבנקאיים.

משמעות ההחלטה שמבקש המפקח להעביר היא הפרשה של 1.3-1.5 מיליארד שקלים בשני הרבעונים הבאים, פעולה שתביא לירידה של עשרות אחוזים ברווחי הבנקים בשני הרבעונים הקרובים. מאחר וההפרשה לא תהיה מוכרת כהוצאה לצרכי מס הכנסה, צפוי כי תפגע קשות בבנקים הגדולים, אשר רווחיהם עשויים לצנוח בשיעור של בין 30% ל- 50%. מבדיקת TheMarker עולה כי ההפרשה עשויה להעביר את בנק דיסקונט מתחת להלימות ההון המינימלית הנדרשת על ידי בנק ישראל.

בקרב ההנהלות הבנקים היתה בסוף השבוע תרעומת על החלטתו של הפיקוח על הבנקים. בבנקים טענו כי מדובר בצעד קיצוני, שיפגע במערכת הבנקאית לכל הרוחב, יגרום להורדה של הדירוג הבינלאומי של הבנקים הישראלים, לבריחה של משקיעים זרים מישראל וטרפוד מאמצי ההפרטה. מאחד הבנקים אף נמסר כי הצעד עשוי להביא למחנק אשראי ובעקבותיו להעלאת הריבית במשק. מבנק ישראל נמסר כי אין לבנק תגובה לידיעה בשלב זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully