וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעור ההוצאה לבריאות בישראל - מהגבוהים בעולם

הארץ

26.8.2001 / 12:43

אם מביאים בחשבון את הרכב הגילאים הצעיר בארץ; ישראל ניצבת בצמרת המדינות המפותחות בעולם בחישוב ההוצאה לבריאות ביחס תוצר לנפש

מאת מוטי בסוק

שיעור ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל, יחסית לתוצר, דומה לממוצע במדינות המפותחות בעולם. ואולם, אם מביאים בחשבון את הרכב הגילאים הצעיר בישראל עולה כי ההוצאה הלאומית בארץ לבריאות היא מהגבוהות בעולם.

מנתונים שפירסמה היום (ראשון) מחלקת המחקר בבנק ישראל עולה כי מדינות מפותחות מקצות משאבים ניכרים לבריאות. היקף המשאבים גדל עם הזמן. חלק ניכר מהמשאבים מקורו במימון ציבורי. מחקרים שונים מעלים כי היזדקקות הפרט לשרותי בריאות עולה עם הגיל, למעט שנות החיים הראשונות. לדוגמא, ההוצאה על אדם בן 75 ומעלה גדולה פי שבע ויותר בהשוואה להוצאה על אדם בן 15-24.

מנתונים שהצטברו ב-1996 (הנתונים העדכניים ביותר, כרגע), עולה כי ההוצאה בישראל ביחס לתוצר היתה 8.6%. בהשוואה ל-22 מדינות ה-OECD, המדינות המפותחות בעולם, ישראל ניצבה באמצע, במקום התשיעי בעולם. ארה"ב ניצבה במקום הראשון עם 14.1%, גרמניה במקום השני עם 10.3% ושווייץ במקום השלישי עם 10.2%. בתחתית הרשימה ניצבו בריטניה עם 7.0%, יוון עם 5.8% ודרום קוריאה עם 3.8%.

בהתחשב במבנה הגילאים בישראל, ההוצאה בישראל לבריאות גבוהה ביחס למקובל בעולם המערבי. לפי מחלקת המחקר של בנק ישראל, בהשוואה כל עולמית, ישראל ניצבת בצמרת המדינות המפותחות בעולם בחישוב ההוצאה לבריאות ביחס לתוצר לנפש. לפי חישוב זה ישראל היתה ב-1996 במקום הרביעי בעולם עם 8.3%, כשבמקום הראשון שוב ניצבת ארה"ב, 12.4%, לפני קנדה, 8.5% וגרמניה, 8.4%.

תוצאה דומה התקבלה גם בתחשיבים שנערכו לשנים 1980 ו-1990. כלומר ההוצאה הגבוהה בישראל בהתחשב בהכנסה ובהרכב הגילאים אינה יחודית ל-1996, ולפיכך אין להסבירה באירועים חריגים שהתרחשו סמוך לאותה שנה, כמו תוספות השכר הגבוהות במערכת הבריאות, כניסת חוק ביטוח בריאות ממלכתי לתוקפו (1995) או גל העלייה של ראשית שנות ה-90.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully