וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וורלדקום נכנסת לשוק הגישה לאינטרנט בישראל: הערכות - המהלך עשוי להוביל לפגיעה חמורה באינטרנט זהב ונטוויז'ן

ערן גבאי

26.8.2001 / 14:48

כך נודע ל-TheMarker.com; מנכ"ל UUNet ישראל, החברה הבת של וורלדקום: "בקרוב נודיע על ההיערכות שלנו"; אנליסטים: סביר שתרכוש נתחים בחברות ישראליות קיימות

"מאוד בקרוב תינתן הודעה רשמית ותתקיים מסיבת עיתונאים בנושא ההיערכות שלנו לקראת פתיחת השוק הבינלאומי לתחרות", כך גילה מנכ"ל UUNet בישראל, גל קון, ל-TheMarker.com. חברת UUNet היא החברה הבת של הענק האמריקאי וורלדקום - חברת הטלפון לשיחות ארוכות טווח השנייה בגודלה בעולם.

UUNet, בעלת אחת משדרות האינטרנט הגדולות בעולם, מקיימת נוכחות בארץ מזה כשנה, המונה כ-20 איש, במטרה להקים אופרציית ISP.

קון אומר כי "נושא ההיערכות שלנו כבר מזמן נמצא על הכוונת ואנו בוחנים מספר אלטרנטיבות לאפשרות שניטול חלק בשוק. אין כל ספק שפתיחת שוק התקשורת לתחרות יוצרת עבורנו הזדמנויות שידרשו מאיתנו לקבל החלטות. כל דבר שיתאים וישתלב עם האינטרסים שלנו ועם התוכנית העסקית שלנו יבוצע".

משרד התקשורת ערך, בין התאריכים 30 ביולי-12 באוגוסט, "שימוע ציבורי" בנושא פתיחת השוק הבינלאומי לתחרות. המשרד בחן למעשה שתי חלופות לפתיחת השוק: האחת - חיוב ברשיונות כללים, שמשמעותם מתן שירות לכל דורש בלי אפלייה של אזורים שונים בארץ, הצגת הון עצמי של 30 מיליון דולר ובניית תשתית עצמאית.

החלופה השנייה - מתן רשיונות מיוחדים להעברת נתונים, שמשמעותם היא שה-ISP יוכלו לקנות קיבול ישירות ממד-1.

ברשימת הגופים שענו לבקשת השימוע של משרד התקשורת בלט ייצוגה של חברת וורלדקום, שיוצגה הן על ידי משרד עורכי הדין צלרמאיר פילוסוף ושות', והן על ידי חברת הלוויין לאספקת שידורי וידיאו עסקי דרקום.

מסתבר שההחלטה של וורלדקום להיכנס לפעילות בארץ אינה בלון ניסוי, אלא החלטה אסטרטגית הנפרטת מאז תחילת השנה ועד היום לפעילות והיערכות עסקית ורגולטורית.

אנליסטים: סיכוי נמוך שוורלדקום תיכנס בעצמה לשוק הישראלי

UUNet ביקשה ביולי 2000 רישיון ממשרד התקשורת לספק גישה לאינטרנט בפרוטוקול IP לעסקים מקומיים, אך נתקלה בהתנגדותן הנחרצת של חברות התקשורת הבינלאומיות - בזק בינלאומי, קווי זהב וברק - שהובטחה להן בלעדיות עד 2002.

ממשרד עורכי הדין צלרמאיר פילוסוף ושות', המייצג את וורלדקום בארץ מזה שלוש שנים, נודע כי UUNet נמצאת בתהליכים לזכות ברישיון משרד התקשורת. כמו כן, ידוע כי במהלך שהותה כאן, בדקה UUNet אפשרויות לשיתוף פעולה עם גופים ישראליים וניהלה מגעים לרכישת נתח בספקיות האינטרנט נטוויז'ן ואינטרנט זהב .

דורון צלמיניס, סמנכ"ל חברת דרקום, חברת תקשורת בינלאומית עם רישיון מוגבל להעברת דאטה לווייני הנשלטת בשני שליש ממניותיה על ידי קבוצת שרם פודים קלנר ושליש על ידי קבוצת וורלדקום והמשמשת כנציגת וורלדקום בארץ, ציין כי פנייתם אינה מקבילה לזו של וורלדקום, באמצעות משרד עורכי הדין, וכי עיקר פנייתם נסוב סביב קבלת הבהרות בנושאים שונים.

אנליסטים בשוק סבורים כי הסיכוי שוורלדקום תיכנס בעצמה לשוק הישראלי נמוך מאוד. אם תחליט על כניסה, סביר שזו תתבצע, להערכת אנליסטים, רק בתצורה של רכישת נתחים בחברות ישראליות קיימות.

למעשה, וורלדקום עשויה לבחור באחת מבין השתיים: כניסה לשוק כחלק מאסטרטגיה גלובלית להתרחבות או כניסה לשוק האינטרנט והשירותים כחלק מפיתוח האינטרנט בעולם.

אפשרות נוספת שמעלה אחד האנליסטים בשוק היא כניסה של וורלדקום לגרעין השליטה של בזק , ואגב כך לאחיזה בשוק התקשורת הישראלי כולו.

אנליסטים בשוק מחזיקים בדעה שכניסה אפשרית של וורלדקום לשוק הבינלאומי תפגע מיידית בחברות ה-ISP ועשויה אף להוביל לפירוקן של אינטרנט זהב ונטוויז'ן.

אנליסטים: קשה להבין המודל העסקי שבכניסה לחברות מפסידות

שלי תשובה מחברת המחקר פורסייט, אומר כי "מצבה של אינטרנט זהב קשה מזה של נטוויז'ן, וכי כרגע המצב אינו תלוי במה יעשו החברות לבדן, והסיכויים כי ישרדו כחברות עצמאיות אפסיים".

עם זאת, סבור תשובה כי "מקומו של ISP זר בעייתי ברמת הנגישות לצרכן הישראלי. שכן למעשה הוא יהיה שחקן נישה יחיד, לאחר שה-ISP הישראליים יצורפו לקבוצות העל שיתהוו בשוק התקשורת הישראלי".

UUNet כ-ISP זר תיהנה כמובן מיתרון הגודל ומחיבור לקווי חו"ל במחירים זולים יותר. אך אנליסטים בשוק מעריכים כי גם אם הכניסה של וורלדקום לשוק תתבצע בדרך של רכישת נתחים, עדיין בטווח הקרוב, ואולי אף הבינוני, קשה להבין את המודל העסקי שבכניסה לחברות מפסידות, בעת שמחירי האינטרנט בירידה.

אין ספק שוורלדקום תידרש להשקעה כספית גדולה, בעוד הישגים יוכלו להירשם, כך להערכת גורמים בשוק, רק בטווח הארוך, שכן שוק ה-ISP סובל מהיקפים קטנים.

ממשרד התקשורת נמסר כי "השר והמשרד רואים בחיוב אפשרות של כניסת גופים זרים לשוק, אך טרם קבעו כללים או מדיניות שינחו את אופן הכניסה".

בהקשר של כניסה אפשרית של וורלדקום לשוק השיחות הבינלאומיות, נזכיר את מעורבותן של טלקום איטליה (כ-30%) בקווי זהב, ואת ספרינט (25%), דויטשה טלקום (10.5%) ופראנס טלקום (10.5%) המחזיקות בברק.

מחברת נטוויז'ן נמסר כי "אין רצון להגיב. אין טעם לדון בנושא בטרם קיבל משרד התקשורת את החלטתו". חברת אינטרנט זהב סירבה אף היא להגיב.

וורלדקום, ספקית שירותי הטלקום האמריקאית, לא שונה מעמיתותיה לענף, וגם היא נאלצה להודיע בתחילת יולי כי תחמיץ את התחזיות לשנת 2001.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully