וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשת הצלה חברתית

גיא גרימלנד

11.3.2007 / 12:09

עד כמה משפיעה רשת חברתית על הצלחת חברות סטארט-אפ?

כל יזם מכיר את הבעיה הזו. הוא מעוניין לגייס כסף, אבל כדי להגיע לקרנות ההון סיכון ולגרום לכך שדלתות ייפתחו בפניו בצורה מהירה וקלה - הוא זקוק לקשרים חברתיים. האמונה הבסיסית של כולנו היא שלקשרים יש השפעה חיובית. בייחוד במציאות הישראלית ובוודאי בסצינת היזמות המקומית. זו קהילה קטנה שכולם מכירים בה את כולם. עשרות קרנות הון סיכון ומאות חברות סטארט-אפ שורצות בביצה מקומית אחת. כולם מאמינים שלקשרים חברתיים יש השפעה העצומה, וגם בענף הסטארט-אפ הכלל הזה תקף.

חוקרים מבית הספר Sloan לניהול, של המכון הטכנולוגי MIT, הישראלית ד"ר אורנית רז ופיטר א.גלור, מצאו כי לחברות תוכנה שלהן מנהלים עם יותר קשרים חברתיים עם עמיתים מחברות סטארט-אפ תוכנה אחרות - היה סיכוי רב יותר לשרוד זעזועים חיצוניים, כמו התפוצצות בועת הדוט.קום. המחקר של השניים מבוסס על מחקר שנערך בקרב 100 חברות תוכנה ישראליות בשמונה השנים האחרונות. הממצאים שפורסמו במגזין הניהול "Management Science" יכולים לסייע בניבוי שאלת מיליון הדולר: מי מחברות הסטארט-אפ שמוקמות עשויות להתרסק בעתיד. ומתברר שלהון אנושי, קרי לרשת החברתית של מנהל החברה, יש משמעות גדולה לעתידה של חברת הסטארט-אפ. מהמחקר עולה כי ככל שלמנהלים בחברות סטארט-אפ יש רשת חברתית עניפה יותר, כך גדלים סיכוייהם לשרוד משברים חיצוניים.

"המחקר הנוכחי החל מהתזה שערכתי במסגרת לימודי תואר שני בהנדסה תעשייה וניהול בטכניון", מספרת רז. "התזה ניסתה לבדוק את ההשפעה שיש לרשתות חברתיות בקרב יזמים בחברות תוכנה. אני גם הייתי הראשונה לציין שבוגרים מיחידות מודיעין בצבא לוקחים חברים ליחידה ומקימים חברה. לאחר מכן המשכתי ללימודי דוקטורט בטכניון ובהמשך הגעתי למכון MIT, לבצע מחקר בנושא דומה בקרב חברות ביוטכנולוגיה בבוסטון. שם גם עשיתי את הפוסט דוקטורט שלי", היא מסבירה.

רז מספרת כי במקביל ביקשה לבדוק מה עלה בקרב חברות התוכנה שבדקה בעבר. "ביקשתי לבדוק אילו חברות שרדו את הבועה ואת הקשר שלהן לרשתות החברתיות של היזמים בחברות", היא אומרת. "בספרות המקצועית נכתב מעט מאוד על הקשר בין ביצועי חברות לרשתות החברתיות של מנהליהן. חברתי לפיטר גלור ובשימוש בתוכנה שפיתח ביצענו אומדנים שהציגו את הקשר בין סוג הרשת החברתית והמיקום של המנהל לבין היכולת של החברה לשרוד את הבועה. התברר לנו שככל שיש לך יותר קשרים, והכוונה לקשרים לא פורמליים, והקשרים הם עם 'כוכבים' - כלומר כאלו שיש שבעצמם יש להם קשרים רבים - כך הסיכוי לשרוד עולה. לעומת זאת מי שנצמדו לאנשים חלשים, כלומר כאלו עם מעט קשרים - לא שרדו".

"טכנולוגיה לא שווה כשהיא מגיעה לבד"

בלהה גורדון, מנהלת עמותה לקידום יזמות בנגב, סבורה שמסקנות המחקר מוצדקות ושלרשתות חברתיות יש השפעה מהותית על יזמים. "רואים זאת היטב בעיקר בקרב החבר'ה שיוצאים מהצבא. חלק גדול מהחברות מוקמות על בסיס רשתות חברתיות שנוצרות בצבא", היא מסבירה. "קשרים מסייעים לפתוח דלתות. כשאתה מכיר מישהו בקרן קל יותר להגיע אליו. כשאתה מכיר מישהו בחברה גדולה קל יותר לפנות אליו. בארה"ב משתמשים ברשתות חברתיות בצורה מאסיווית ואירועים חברתיים רבים נערכים ליצירת נטוורקינג. אלו אירועים חברתיים שנועדו ליצירת קשרים עסקיים. לכן אני מעודדת יזמים להגיע לכנסים ולאירועים בארץ".

מה תאמרי ליזם שאומר לך שלא מעניינים אותו אירועים חברתיים והוא רוצה להתעסק אך ורק בטכנולוגיה?

"טכנולוגיה לא שווה כשהיא מגיעה לבד. אין לה ידיים ורגליים אם לא יהיה מישהו שיוביל אותה קדימה. קיים גם אלמנט נוסף. יזמים הם מאוד בודדים. הם חיים בסביבה ביקורתית והם חווים התלבטויות רבות. רשת חברתית יכולה להיות מאוד תומכת ולסייע להתגבר על משברים. יזמים חברים יכולים לייעץ ולתמוך זה בזה, בייחוד מפני שהם נמצאים בסביבה שהיא מאוד שיפוטית. חממה, למשל, היא מסגרת שמאפשרת מפגשים בין יזמים שונים. כרגע אני במהלך להקמת רשת חברתית מלאכותית שתספק מסגרות התומכות ביזמים".

אקי אלדר, יזם משותף ב-Secure Islands Technologies, המפתחת מוצרי אבטחת מידע לארגונים גדולים, סבור שלהיכרות עם יזמים ואנשים אחרים יש משמעות גדולה, בעיקר בגיוס כספים. "מה שמעניין בעצם כל סטארט-אפ הוא איך לגייס כסף. כשאתה מכיר אנשים זה מאפשר לך להגיע למשקיעי הון סיכון. זה הרבה יותר אפקטיווי לעומת יזם שיגיע לקרן שלא מכירה אותו. רשת חברתית חזקה מסייעת גם לגייס אנשים לחברה. יש את הדרך הקלאסית של גיוס עובדים באמצעות חברות השמה, אבל ברגע שאתה מכיר אנשים, הם יכולים להכיר לך את הקשרים שאתה צריך כדי לגייס עובדים, בתהליך שהוא הרבה יותר מהיר וזול. לא לחינם רשת LinkdIn (www.linkedin.com) משגשגת. ברגע שאתה יודע להגיע למישהו - זה מקל עליך ובעצם מהווה עמדת כוח".

מה בנוגע לתמיכה חברתית?

"בשביל מה יש חברים אם לא לעת צרה? רק הבוקר סיימתי שיחת טלפון עם מישהו שקישר אותי למישהו אחר שיכול לעזור לי בחברה".

ומה בנוגע לטכנולוגיה. עד כמה יש לה משקל בהצלחת חברת סטארט-אפ לעומת קשרים חברתיים?

"הטכנולוגיה חשובה, ואולי בראייה ישראלית היא הכי חשובה, אבל גם קשרים זה דבר חשוב. אולי לא הכי חשוב, אבל קשה מאוד בלי זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully