וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפקת חלום כמו פעם

גתית פנקס

23.8.2001 / 11:46

חלון ההנפקות נסגר לכדי חרך צר; אבל גיוון אימג'ינג מנסה להראות, בגיבוי ליהמן ברדרס, שעדיין אפשר להנפיק חברות בלי הכנסות ועם הפסדים גבוהים ולתמחר את החלום

דווקא עכשיו, כשהנאסד"ק ברמה של 1,860 נקודות - רמת שפל בה לא ביקר כבר כארבעה חודשים - ומבול ההנפקות הראשוניות של השנה שעברה הפך לממטרים קלים בשנה הנוכחית, הגישה חברת Given Imaging מיקנעם תשקיף לקראת הנפקה בנאסד"ק.

התזמון: באוגוסט הונפקו 5 חברות בלבד בבורסת הנאסד"ק (לעומת כ-70 באוגוסט שעבר), וככלל, מאז תחילת השנה התרחשו 62 הנפקות ראשוניות בלבד לעומת כ-360 בתקופה המקבילה ב-2000. אם כך, מה הביא את ליהמן ברדרס וקרדיט סוויס פירסט בוסטון (החתמים המובילים של ההנפקה) ואת רוברטסון סטיבנס ופידלטי (חתמי המשנה) - להחליט כי חברת הביוטכנולוגיה גיוון אימג'ינג בשלה לקראת הנפקה, ומדוע דווקא עכשיו?

מייצרת הפסדים תפעוליים ונקיים

כלכלנים בוול סטריט הסבירו בתקופה האחרונה שהעובדה שחברות אינן מצליחות לחדור מבעד לחרך הצר שנותר מחלון ההנפקות הסגור הוא כי הן אינן רווחיות, וכי חברה שלא תציג סימן של פלוס לצד המספרים בשורה התחתונה של דו"חותיה, לא תוכל לזכות בכספי המשקיעים.

את זה הבינה, למשל, חברת וריסיטי , שהיא ההנפקה הישראלית האחרונה שהתרחשה ב-2001: "קלטנו שהיום המשקיעים כבר לא מתעניינים רק בנתח השוק של החברה, כפי שעשו לפני שנה וחצי", אמר לנו בזמנו משה גבריאלוב, מנכ"ל החברה, "אלא ברווחיות, גודל שוק, הנהלה ועומק טכנולוגיה. רק רווחיות היתה הפרמטר החסר, ועשינו הכל כדי להשיג אותה, מבלי להוריד בצורה משמעותית את תקציבי המו"פ שלנו".

ומה המצב בשורה התחתונה של גיוון אימג'ינג? ובכן, זו צבועה באדום בוהק. במחצית הראשונה של 2001 החברה ייצרה הפסד תפעולי של 7.7 מיליון דולר - עלייה של לא פחות מ-185% מהמחצית הראשונה של 2000. גם הכנסות המימון של החברה לא הצליחו לסייע לה להציג מצב טוב בהרבה בשורת ההפסד הנקי, שם מדובר על הפסד של 7.4 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2001.

הכנסות? אין בינתיים

זאת ועוד, החברה אינה מייצרת כלל הכנסות, והיא אינה צופה כי תהתחיל לעשות כן בצורה משמעותית בטווח הקרוב. האם ייתכן שגם אחרי התפוצצות הבועה תצליח חברה לזכות בשווי של 325 מיליון דולר על סמך תמחור עתידי והסתמכות על מכירות עתידיות? מסתבר שהחתמים בטוחים שכן.

גיוון אימג'ינג מפתחת כמוסת וידיאו בשם M2A המאפשרת למפות את המעי הדק של החולה לכל אורכו באמצעות מצלמה זעירה הנמצאת בתוך כמוסה. החברה קיבלה במאי 2001 אישור למכור את המוצר בניו זילנד ואוסטרליה, ולפני כחודש זכתה אף באישור שיווק בישראל ובקנדה. אך נראה, כי החתמים אינם מעוניינים לחכות עד שמכירות של ממש יתחילו בצורה מסחרית.

בקופת המזומנים של החברה שוכנים כיום 10.7 מיליון דולר, כתוצאה מההנפקות שביצעה בעבר. לאחר שתגייס את 65 מיליון הדולר בהנפקה הציבורית, יהיו לה כ-80 מיליון דולר בקופה (לפני עלות של 2.2 מיליון דולר עבור הוצאות הגשת התשקיף, עמלות לחתמים והנחה של מימוש זכות הגרין שו על ידי החתמים).

כעולה מן התשקיף שלה, גיוון אימג'ינג מתכוונת להרחיב את מצבת כוח האדם שלה - שהיום עומדת על 120 עובדים בעולם ומתוכם 80 בארץ - ולהרחיב את מאמצי הפיתוח שלה (הוצאות המחקר והפיתוח הסתכמו ב-2.6 מיליון דולר). מכיוון הוצאות השיווק מדובר בסכום גבוה בהרבה - של 4.3 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה.

אם ההנפקה אומנם תצליח לקרום עור וגידים בטווח המתוכנן, הרי שגיוון אימג'ינג תזכה ב-65 מיליון דולר לפי שווי של כ-325 מיליון דולר בהנפקה הציבורית, ובמקביל אליה תבצע הקצאה פרטית של 6 מיליון דולר עבור הקרן Juniper Crossover. גיוון אימג'ינג - בגיבוי בעלי מניות חזקים כמו אי.די.בי (באמצעות דסק"ש ), אלרון ורפא"ל (באמצעות RDC) - מתכוונת להוכיח שעדיין אפשר להנפיק חברות חלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully