וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנקים ללא אלוהים

מירב ארלוזורוב

12.3.2007 / 13:10

הבנקים הם בין הגופים העסקיים המתוחכמים ביותר בישראל, ובתחכום שלהם הם צוחקים כל הדרך לירושלים

אל תזלזלו לרגע בהנהלות הבנקים. אם יש למישהו ספק ביכולת של הנהלות הבנקים, בדינמיות שלהן ובתחכום שלהן, הוא יכול להסיר ספק מלבו. הבנקים הם בין הגופים העסקיים המתוחכמים ביותר בישראל, ובתחכום שלהם הם צוחקים כל הדרך לירושלים. הם פשוט שמים ללעג ולקלס כל פקיד ממשלתי המנסה לפקח עליהם.

דוגמה חיה לכך ניתן היה לקבל אתמול, עם ההודעה לבורסה לפיה בנק הפועלים חתם על מזכר הבנות למכירת 25% ממניות חברת כרטיסי האשראי ישראכרט לידי חברת הביטוח הפניקס. ליתר דיוק, לא חברת הביטוח כי אם החברה האם שלה - חברת הפניקס אחזקות.

זאת תמצית התחכום. חברת האחזקות של הפניקס איננה חברת ביטוח, ולכן הרכישה של מניות ישראכרט על ידה אינה מחייבת את אישורו של המפקח על הביטוח. גם חברת ישראכרט איננה בנק, כי אם חברה בת של בנק הפועלים, ולכן שינויי בעלות בה כנראה שאינם מחייבים גם את אישורו של המפקח על הבנקים בבנק ישראל. שני המפקחים הישירים על פעילות הבנקים ועל פעילות הביטוח בישראל, כלומר, נוטרלו משפטית מהתערבות כלשהי בעסקה. לכן, המפקח היחיד שיוכל, בדוחק, להתערב בה הוא רק הממונה על ההגבלים - וסמכויותיו של זה מוגבלות, כאשר מדובר במכירה של 25% בלבד מהמניות.

מתחרה חדש לבנקים

המפקחים, אם כן, בחוץ, ובלי המפקחים אין מי שיעצור את העסקה - וגם לא עסקה דומה עליה מתנהל כבר משא ומתן - למכירת חלקים מההחזקות של בנק לאומי בחברת לאומי קארד לידי חברת הביטוח מגדל. זאת למרות שברור לכל כי צבר העסקות להכנסת חברות הביטוח לשותפות בחברות כרטיסי האשראי יחד עם הבנקים עומד בניגוד גמור לכל המטרות המוצהרות של ועדת בכר, ולכל ניסיון להכניס תחרות כלשהי לתחום האשראי הצרכני במדינת ישראל.

קל להמחיש זאת. חברת ביטוח יחידה, חברת הראל, הודיעה עד כה שהיא שוקלת להתחרות בבנקים בתחום האשראי הצרכני. הראל הודיעה כי היא שוקלת להנפיק כרטיס אשראי משלה, ובכך לפתוח בפני עם ישראל את האפשרות לקבל כרטיס אשראי שאינו נשלט בידי הבנקים. בעולם, כידוע, חברות כרטיסי האשראי הן חברות עצמאיות, והן מתחרות ראש בראש עם הבנקים על תנאי האשראי לציבור הרחב. הראל חשבה לעשות בישראל את אותו הדבר, לרווחתו של הציבור ולרווחתה שלה - על ידי הגדלת סל המוצרים שהיא תציע ללקוחותיהם.

הראל חשבה לתומה גם להשתמש, לצורך כך, בבסיס הלקוחות האדיר שהיא רכשה באחרונה מהבנקים - לקוחות קופות הגמל וקרנות הנאמנות שנרכשו על ידה מידי הבנקים. לאותם לקוחות, וללקוחות הביטוח שלה, חשבה הראל להציע הצעות בתחום הפנסיה, קרנות הנאמנות וגם האשראי.

רק שכיום אפשר להטיל ספק אם הראל תעשה כן. הראל זוכרת היטב כי היא תלויה למחייתה בבנקים. מערכות הייעוץ הפיננסי בבנקים ומערכות הייעוץ הפנסיוני בבנקים, יקבעו האם לקוחות הבנקים יבחרו להשקיע בקרנות הנאמנות פיא, שבבעלות הראל, או האם הם יפקידו את כספי הפנסיה שלהם דווקא בקרן הראל פנסיה. מערך הייעוץ בבנקים אמנם מחויב לשקול את טובת הלקוח בלבד, אבל כאשר מערך הייעוץ הזה ידע שאם הוא שולח לקוח לקרנות הפנסיה או קרנות הנאמנות של חברת הראל, הוא עלול לאבד את הלקוח הזה גם כמחזיק כרטיס אשראי של הבנק - סביר להניח כי מערך הייעוץ של הבנק ימצא דרך שלא לעשות כן. תחת זאת יהיו אלה הפניקס, וכנראה גם מגדל, שייהנו כנראה ראשונות מהפניית לקוחות אל קרנות הפנסיה וקרנות הנאמנות שלהן דווקא.

ייעוץ אובייקטיבי - עניין יחסי

אז הנה, במחי שתי עסקות, כל ההשגים של הרפורמה בשוק ההון עולים בתוהו: חובת הייעוץ האובייקטיווי, שבו הבנקים מייעצים על השקעה בקרנות פנסיה או קרנות נאמנות לפי טובת הלקוח ולא לפי טובת הבנק, מתפוגגת. כך גם מתפוגג כל סיכוי להתפתחות של תחרות של חברות הביטוח אל מול הבנקים בתחום האשראי. הבנקים מנטרלים כל סיכוי לתחרות באחד התחומים הרווחיים ביותר שלהם, וגם למפקחים אין מה לעשות בנ3דון. כאמור, הבנקים צוחקים כל הדרך לירושלים.

מבנק לאומי נמסר בתגובה כי המצב החוקי כיום מאפשר לבנקים להחזיק ב-10% מבעלות על חברת ביטוח, וזאת על פי קביעת ועדת בכר. מאחר שלא היה חשד כי הבנקים יעדיפו חברת ביטוח מסוימת על פני אחרת, על אף אחזקה של 10%, הרי שגם הכנסת חברת ביטוח בבעלות על חברת כרטיסי האשראי אינה אמורה לשנות זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully