וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בירידות

עומרי כהן

13.3.2007 / 23:54

אחרי שבוע של עליות שערים, קריסת ענף המשכנתאות הפילה את בורסות ניו יורק. הנאסד"ק ירד ב-2.2%, הדאו ג'ונס ב-2%

שבוע של עליות שערים נמחק היום לחלוטין בוול סטריט, בתגובה לחולשה במכירות הקמעוניות בארה"ב ולהתרחבות המשבר בשוק המשכנתאות ללווים בסיכון גבוה. מדד נאסד"ק ירד ב-2.2% ל-2,350 נקודות, מדד דאו ג'ונס איבד 2% ל-12,075 נקודות ומדד S&P 500 נחלש ב-2% ל-1,377 נקודות. את הירידות החדות הובילו מניות מגזר הפיננסים, אשר צפויות להיפגע מהמשבר בשוק המשכנתאות. מדד מניות הבנקים נפל ב-3.3%, ואילו מדד הברוקרים ובנקי ההשקעות של AMEX צנח ב-4.4%.

על השאלה, האם הכלכלה האמריקאית נמצאת בנחיתה רכה או בפתחו של מיתון מתקרב, תתקבל כנראה תשובה רק בעוד מספר חודשים. אולם על עובדת ההאטה בפעילות הכלכלית בארה"ב אין כנראה ויכוח. היום פורסם בארה"ב נתון נוסף שתמך בכך, כאשר הצביע על עלייה של 0.1% במכירות הקמעוניות במדינה במהלך חודש פברואר.

כלכלנים בארה"ב צפו בממוצע לגידול חד יותר של 0.3% במכירות הקמעוניות, לאחר שאלו לא צמחו כלל בינואר. את העלייה במכירות הקמעוניות בארה"ב הוביל זינוק של 0.9% במכירות כלי הרכב, ובלעדי נתון זה נרשמה ירידה של 0.1% במכירות הקמעוניות, לעומת תחזית ממוצעת לעלייה של 0.1%.

במקביל, ממשיך להחריף המשבר בשוק המשכנתאות ללווים בסיכון גבוה (Subprime). מנתונים שפירסם איגוד בנקאי המשכנתאות (MBA) בארה"ב, עולה כי שיעור הלווים שאינם מצליחים לעמוד בתשלומי המשכנתא, זינק ברבעון הרביעי של 2006 לרמתו הגבוהה ביותר זה ארבע שנים. בנוסף, נסק לשיא כל הזמנים, מספר הלווים שנגדם החלו בהליכי עיקול הבתים.

בחמשת החודשים האחרונים בלבד פשטו את הרגל, או נמכרו, יותר מ-20 בנקים בשוק משכנתאות הסאבפריים בארה"ב, עקב קשיים בשל גידול בחובות בעייתיים. בשבוע האחרון התרבו הערכות בשוק כי החברה השנייה בגודלה בענף, ניו סנצ'ורי פייננשל, קרובה גם היא לפשיטת רגל, לאחר שהודיעה כי תפסיק להעניק הלוואות חדשות לרוכשי בתים ודירות. אתמול הודיעה גם אקרדיטד הום לנדרס, אחת מ-15 החברות הגדולות בתחום בארה"ב, כי תאלץ לגייס כסף נוסף לצורך פירעון הלוואותיה.

בעקבות המשבר בשוק המשכנתאות, אשר מאיים לפגוע במגזר הנדל"ן למגורים כולו, מהמרים כעת המשקיעים על לפחות שתי הפחתות ריבית בארה"ב עד סוף 2007. המסחר בחוזים על הריבית הפדרלית שיקף היום סבירות של 50% להפחתה ראשונה של הריבית בארה"ב לרמה של 5% ב-28 ביוני. אולם אם ביוני לא תופחת לבסוף הריבית, משקפים החוזים סבירות של יותר מ-90% להפחתה ראשונה ב-7 באוגוסט. עד סוף דצמבר משתקפת ריבית של לא יותר מ-4.75% בסבירות של 100%.

על רקע הערכות אלו, נרשמו היום עליות שערים בשוק הסולידי והתשואה על האג"ח ל-10 שנים התכווצה ב-0.058% לשפל של כשלושה חודשים וחצי - 4.495%.

למרות המגמה השלילית הוסיפה מניית סנדיסק האמריקאית 0.3% ל-40.3 דולר, לאחר שהבנק השוויצי UBS העלה את את ההמלצה למניה ל"קנייה", והקפיץ את מחיר היעד שלה ב-10 דולרים ל-53 דולר. ב-UBS ציינו כי הכניסה של אפל לשוק המוצרים מבוססי זכרונות ה-NAND צפויה לדחוף קדימה את הביקושים. אפל תעשה שימוש בזכרונות מסוג זה במוצרי ה-iPhone וה-iPod מבוסס הווידיאו.

טבע איבדה 2.2% ל-35.8 דולר. טבע הוזכרה בין החברות שהגישו אתמול הצעות לרכישת החטיבה הגנרית של חברת התרופות הגרמנית מרק KGaA.

מניית אורכית יישרה קו עם העליות בתל אביב והוסיפה 7.1% ל-12 דולר במחזור של 570 אלף מניות - פי 4 מהמחזור היומי הממוצע בשלושת החודשים האחרונים. הזינוק נרשם על רקע הערכות בדבר לקוח חדש לחברת ציוד התקשורת. "מעריב" דיווח על עסקה בהיקף של עשרות מיליוני דולרים עם לקוח חדש, שאינו יפאני, אך יש לציין כי השמועה הזו סובבת את החברה כבר חודש לפחות, עד כה בלא אישור רשמי.

סימטרון, שזינקה אמש ב-117%, התממשה ב-4.3% ל-2.9 דולרים. סימטרון מגבעת שמואל מתמחה בפתרונות תכנון ייצור בעזרת מחשב (תיב"מ), המשולבים בתעשיית התבניות ובכרסום וחריטה של חלקי מתכת. אתמול היא חזרה לראדאר של המשקיעים, לאחר שדיווחה על גידול של 11% בהכנסות ל-6 מיליון דולר ברבעון הרביעי ועל רווח נקי של כחצי מיליון דולר.

מניית הביוטכנולוגיה אומריקס התממשה ב-3.3% ל-38.7 דולר, לאחר זינוק דו-יומי של 13.6%. אומריקס הציגה בסוף השבוע שעבר תוצאות כספיות גבוהות מהצפוי ברבעון הרביעי, אשר הביאו להעלאת מחירי יעד למניה מצד שלושה בנקי השקעות שונים.

מנגד, הוסיפה דלתא 3 הקטנה 3.5% ל-1.8 דולר והשלימה טיפוס דו יומי של 19%, לאחר שאיבדה בשנה האחרונה כמחצית מערכה. דלתא 3 ויצרנית הטלפונים האלחוטיים פנסוניק מיפאן, הציגו היום את הטלפון החדש של פנסוניק, אשר יאפשר בנוסף לחיוג הרגיל גם שיחות על גבי רשת האינטרנט באמצעות שירות joip של דלתא 3.

לנאופטיקס דיווחה, כי מעבדי הרשת המתקדמים מתוצרת החברה הבת (78%), איזיצ'יפ, יותקנו במוצרי התקשורת של חברת ZTE. בתגובה, עלתה מניית לנאופטיקס ב-3.8% ל-12.4 דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully