וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האינטרנט הסלולרי לא תופס בישראל

ערן גבאי

14.3.2007 / 7:43

פחות מ-150 אלף מנויים גולשים בתדירות יומיומית באינטרנט הסלולרי. מה יהיה על כניסת הווב 2.0 למכשיר הסלולר?

הכניסה של חברות הסלולר לדור 3.5, עליה התבשרנו השבוע, היא ניסיון נוסף לבצע החייאה לאינטרנט הסלולרי בישראל. חברות הסלולר בישראל הן מהמתקדמות בעולם בכל הקשור לאימוץ טכנולוגיות ותשתיות רשת מתקדמות, אלא שחינוך השוק לצרוך את שירותי הערך המוסף מצריך אותן להתאזר בהרבה סבלנות.

גולשי רשת האינטרנט במחשב הביתי או המשרדי חוששים עדיין מהגלישה באמצעות מכשיר הסלולר. רוב מנויי הסלולר, גם בישראל, בה שיעור החדירה הוא כ-114%, כלל לא מודעים לאפשרות הקיימת לגלישה באינטרנט באמצעות מכשיר הסלולר, בעוד שהמיעוט שיודע לא ממש מתעניין בבחינת החוויה. אלה שכבר גולשים מעלים עדיין טענות שונות לגבי עוצמת החוויה ובעיקר לגבי מחירי השירות הגבוהים.

אנחנו, כאמור, ממש לא לבד. מחקר שערכה לאחרונה חברת פורסטר בקרב צעירים בבריטניה גילה כי הם יודעים על האינטרנט הסלולרי הרבה פחות מאשר ניתן היה לחשוב. יותר מ-50% מצעירים אלה לא גלשו עד כה באינטרנט הסלולרי, ורק 8% מהם טענו שהם גולשים פעם אחת בשבוע או יותר. כדי להמחיש עד כמה נותר עדיין האינטרנט הסלולרי מאחור, הרי שרק 1% מבין הצעירים שנסקרו גולש באינטרנט הסלולרי על בסיס יומי. רק 34% מהמנויים בבריטניה רוצים יכולת גישה לאינטרנט סלולרי במכשיר הסלולר הבא שירכשו, למרות של-61% מהצעירים יש כבר גישה כזאת היום.

בישראל המספרים אינם מעודדים יותר. יש כיום פחות מ-150 אלף מנויי סלולר בישראל הגולשים בתדירות יומיומית באינטרנט הסלולרי, מתוך יותר מ-7 מיליון מנויים בשוק כולו. גם אם בוחנים את מספר המשתמשים באינטרנט הסלולרי בישראל שעושים בשירות שימוש של פעם בחודש לפחות, מגלים כי רק מעט יותר מ-400 אלף מנויים התנסו בשירות בתדירות כזאת.

כניסת ה-ווב 2.0 לסלולר מיותרת?

אם הצעירים אדישים לשירותי הערך המוסף בסלולר, ומתקשים לשלם את התעריפים הגבוהים הנלווים לשירות, הרי שמתקבל הרושם שהשיח הסוער על כניסת תופעת הרשתות החברתיות והווב 2.0 למכשיר הסלולר עדיין מוקדם ומיותר.

חברות הסלולר עדיין מבולבלות ולא ממש יודעות כיצד להתמודד עם התופעה החדשה. אינטרנט בסלולר היא פלטפורמת התכנים העשירה ביותר שידעו חברות הסלולר להציג בפני הלקוחות שלהן, אך באותה נשימה היא גם האיום הגדול ביותר עליהן, מפני שהיא יכולה לאפשר לענקיות הרשת לגזול מהן את הנכס היקר להן מכל - השליטה בלקוחות. בעידן האינטרנט, המנויים הסלולריים עשויים שלא לקשר עוד בין חברות הסלולר לבין שירותי האינטרנט שיצרכו. חברות הסלולר מנסות למנוע בכל כוחן את הפיכתן לחברות תשתית בלבד, שיודעות לספק העברת תקשורת ממקום אחד לשני, אך מבלי יכולת אמיתית לנהל את עולמות התוכן, שהם מנוע הצמיחה העתידי של התעשייה.

"על חברות הסלולר קיים לחץ חזק לספק תכנים מעולם האינטרנט. בינתיים החברות מצאו פתרון ביניים, בו הן מציעות למנוי הסלולר שלהן מנוע חיפוש, שראשית מציג לו את תוצאות החיפוש מתוך מאגר המידע של המפעיל הסלולרי, כאשר רק בשלב שני מוצגות גם התוצאות מרשת האינטרנט הרחבה. אלא שמפעילי הסלולר יודעים כי 70% מהבקשות של המנויים במנועי החיפוש הסלולריים הם לתכנים שמחוץ לפורטל של המפעיל", אומר ערן ויילר, מנכ"ל ומייסד אינפוג'ין (InfoGin), הממירה תוכני אינטרנט ומתאימה אותם לטלפונים סלולריים.

ירידה במספר המיזמים בתחום

במצב כזה, כשעיקר התכנים שמבקש מנוי הסלולר לצרוך אינם נמצאים בשליטת המפעיל, חברת הסלולר הופכת חרדה עוד יותר להכנסות העתידיות שלה ומבקשת בעיקר למשוך זמן. בינתיים, היא גם לא תמהר להוריד את מחירי השירות, או לשנות את מודל התמחור עבור הגלישה הסלולרית - ובכך היא יורה לעצמה ברגל. "מה שמגביל כיום את ההתפתחות של האינטרנט הסלולרי זה התמחור, שמפעילי הסלולר שולטים עליו", אומר אמיר אהרוני, מנכ"ל מוביקסל נטוורקס, ספקית פתרונות אופטימיזציה להעברת מסרי מולטימדיה ברשתות סלולר.

כיום גובות חברות הסלולר את עלות השימוש באינטרנט הסלולרי בעיקר במונחים של תשלום פר פעולה (טרנזקציה), פר דקת שימוש או פר רוחב הפס. "החברות צריכות לעבור לגבייה במחיר של חבילת גלישה, גלישה סלולרית בלתי מוגבלת במחיר חודשי קבוע. החברות מבינות את זה אך מחפשות את הטיימינג הנכון מבחינתן לבצע את המהלך", אומר אהרוני.

בינתיים, מי שחזר מתערוכת ה-3GSM האחרונה בברצלונה לא יכול היה שלא להבחין בירידה במספר המיזמים שהוצגו בתחום הגלישה הסלולרית ביחס לתערוכה ב-2006. שירותי התוכן שצדו את העין ואת שטחי הביתנים היוקרתיים היו, כרגיל, שירותי הפורנו בסלולר. מה זה מעיד על הכיוון שאליו הולך האינטרנט הסלולרי? ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully