וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל הירידות השני עוד לפנינו

נפתלי מנדלוביץ'

15.3.2007 / 13:04

על פי הנתונים המסתמנים כיום הבורסה עומדת ליפול בשיעור שבין 15% ל-20%. נפילת בורסת סין היא רק הטריגר

כל העולם הפיננסי במתח. האם הנפילות בעולם מלפני שבועיים מבשרות על סופה של הגאות הרב-שנתית ותחילת השפל הבא או שזה רק תיקון בריא. להערכתי, זה אינו תיקון טכני אלא איום ממשי על המגמה הראשית. לצערי, על פי הנתונים המסתמנים כיום הבורסה עומדת ליפול בשיעור שבין 15% ל-20%.

נפילת הבורסה בסין היא לא הסיבה למפולת, כי אם הטריגר. הגורם המרכזי לנפילת הבורסות הוא הגאות הארוכה שנרשמה בשווקים הפיננסיים והבועה הפיננסית שנוצרה בעקבות הנזילות הגלובלית העצומה. הבורסות מקדימות את הכלכלה ביחידת זמן של 6-9 חודשים. נפילת הבורסות בפברואר מקדימה את המיתון הגלובלי שיתרחש בסוף 2007.

חיסול בועת הנדל"ן בארה"ב, חיסול בועת הנפט ובועת הסחורות ב-2006 היו הפרומו. נפילת שוקי המניות היא הרמת המסך וההאטה הגלובלית הצפויה היא ההצגה עצמה. פוטנציאל הצמיחה הגלובלית הרצופה מיצה את עצמו ועכשיו הגיע מועד ההתפכחות. הנתונים הכלכליים שיאשרו את סיום המגמה ייחשפו רק בשלושת הרבעונים הבאים: ירידה ברווחיות החברות, עלייה בפרמיית הסיכון הנדרשת על ידי המשקיעים ומצוקת נזילות במערכת הפיננסית הגלובלית.

השוק הישראלי פגיע במיוחד

נפילת הבורסות ברחבי הגלובוס היא אירוע שממחיש את הרגישות של הגלובליזציה הפיננסית. קרנות הגידור הממונפות נאלצו לחסל פוזיציות עתק בשווקים הפיננסיים. השבוע חוסלו פוזיציות (Carry Trade) שהימרו על פערי הריבית בין הדולר לין היפני. חיסול הפוזיציות גרם להתחזקות הין בשיעור של 5% בתוך שבוע.

הצרכן האמריקאי נהנה עד כה מגיוס הון בשווקים הבינלאומיים. המשק האמריקאי מייבא בשקיקה ולווה בחזרה את הכסף מתמורת היבוא. חיסול הפוזיציה עלול להכות בכושר המימון של הגירעון בחשבון השוטף האמריקאי. אני ממליץ שלא להקל ראש בתנועות ההון הגלובליות בשנה חמישית של גאות.

שוק ההון הישראלי פגיע במיוחד בגלל רמת ריבית נמוכה מדי, שקל חזק, מעורבות גבוהה של משקיעים זרים וחשיפה גבוהה של המשקיעים המוסדיים להשקעות בסיכון גבוה. שינוי באחד המרכיבים הללו עלול לגרום לירידה חריפה בבורסה הישראלית. גל ההנפקות הנוכחי הוא אחד מגורמי הלחץ המיידי.

להערכתי, בטווח הקרוב נהיה עדים לירידה בבורסות בשני גלים. הגל הראשון, האלים, יסתיים השבוע ויעניק חנינה זמנית למשקיעים. לאחריו יבוא הגל השני והמסוכן יותר. רק בסיום הגל השני נוכל לקבוע אם השווקים הפיננסיים מבשרים את סופה של הגאות הנוכחית. האיתות המיידי לתנועות ההון יתבטא בשער החליפין. התחזקות הדולר מול השקל תאותת על נטישה של משקיעים זרים. בשנה חמישית של גאות גלובלית מותר לאמץ גישה דפנסיווית.

הכותב הוא מנכ"ל מכללת מגמות ללימודי שוק ההון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully