וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן עתיד להחליט על הקדמת הקמת תחנה פחמית

הארץ

27.8.2001 / 9:14

ההחלטה תתקבל על אף שלא הסתיימה בדיקת הכדאיות הכלכלית של הקדמת הפרויקט

מאת עמירם כהן

שר התשתיות, אביגדור ליברמן, עתיד להחליט היום על הקדמת הקמת תחנת הכוח הפחמית הבאה ("פרויקט D") בהשקעה של 1.2 מיליארד דולר בעשר שנים. תחנת הכוח הפחמית הבאה, בהספק 1,100 מגה-וואט, אמורה לפי תכנון משק החשמל להתחיל לייצר חשמל ב-2018/2017. ליברמן עתיד להחליט כי יש להתחיל מיד בהקמת התחנה כך שתתחיל בייצור כבר ב-2007/2008.

שר התשתיות אמור להודיע על החלטתו, שתובא לאישור הממשלה, לאחר שיקיים פגישה מסכמת בעניין עם ראשי משרדו: המנכ"ל, יעקב אפרתי, מנהל מינהל החשמל, שמעון שמעוני, הסמנכ"ל, אלי רונן, והיועץ המשפטי, יואל הדר. ליברמן עתיד לקבל את החלטה על הקדמת ההקמה אף שוועדה מקצועית אשר הוקמה במינהל החשמל שבמשרד התשתיות, בראשות סגן מנהל המינהל יורם רונדשטיין, עדיין לא סיימה את עבודתה על ההשלכות הכלכליות למשק בגין הקדמת ההקמה, ולא הגישה דו"ח מסכם והמלצות.

בדו"ח ראשוני של הוועדה המקצועית שהוגש ב-99' נקבע כי העלות הנוספת ("קנס") למשק בגין הקדמת ההקמה תגיע ל-126 מיליון דולר - כ-3.2 מיליון דולר לכל שנת ייצור. בדו"ח נקבע כי הקנס בגין ההקדמה יהיה גבוה בהרבה אם ייכללו בהקמת התחנה ההשקעות ההכרחיות למניעת גידול בזיהום האוויר.

חברת החשמל, שתבעה את הקדמת התחנה הפחמית, עירערה על מסקנות הוועדה המקצועית, בטענה כי הגידול שנרשם באחרונה במחירי טורבינות הגז בשוק העולמי, ואי הבהירות לגבי מחירי הגז הטבעי, המהווה חומר דלק עיקרי לטורבינות אלה, מחייבים בדיקה חוזרת של התחשיבים.

אף שהבדיקה הכלכלית החוזרת עדיין לא הסתיימה, התוצאות עתידות להיות דומות לאלה שהתקבלו בבדיקה הראשונה, בעיקר בשל מחירי הגז הנמוכים שהציעו ספקי הגז הטבעי (ים תטיס וחברת הצינור הישראלית-מצרית EMG) לחברת החשמל, הנמוכים בכ-%40 ממחירי הגז הטבעי באירופה. ככל הנראה יחליט ליברמן על הקדמת הקמת התחנה הפחמית, לאחר ששוכנע מנימוקי חברת החשמל כי ההקדמה חיונית מסיבות אסטרטגיות של משק האנרגיה וכי ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה את

הסיכון הכרוך באי הקדמת ההקמה. ליברמן גם שוכנע כי הקצב המהיר של הגידול בביקושים לחשמל במשק מחייב להקדים את ההקמה.

סיבות נוספות שסייעו, לדברי מקורות במשק האנרגיה, להחלטת ליברמן: * חברת החשמל מעסיקה כ-800 מהנדסים ומתכננים שייפלטו מהחברה אם לא תוקם התחנה. רבים מעובדים אלה הם עולים ותיקים וחדשים מחבר המדינות. בסך הכל ייפלטו מחברת החשמל כ-1,500 עובדים קבועים וזמניים אם לא תוקדם ההקמה. ליברמן אינו מוכן להיות השר שהחלטתו תגרום להגדלת האבטלה במשק.

* הקדמת הקמת התחנה הפחמית תגרום להעסקתם המלאה והחלקית של אלפי עובדים מתחומי הבנייה, המתכת, ומתחומים נוספים. השיקול הכלכלי הנקי מהווה רק אחד מהשיקולים בקבלת החלטה על הקמת תחנת כוח פחמית, ותחנות כוח בכלל.

דובר משרד התשתיות אמר בתגובה כי עדיין לא התקבלה החלטה לגבי הקדמת הקמת תחנת הכוח הפחמית, וכי מה שנכתב או שנאמר באחרונה בתקשורת בעניין הוא ספקולציות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully