וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראליות באירופה: דו"חות מאכזבים ונפילות חדות

הארץ

27.8.2001 / 9:29

ויזקום צנחה ב-18% ואורידיון נפלה ב-16% / הארץ

מאת בועז לוי

תחילתו של שבוע המסחר החולף בבורסות אירופה התנהל בסימן הפחתת הריבית מעבר לים. הציפיות להפחתת הריבית על ידי הנגיד האמריקאי, אלן גרינספאן, תדלקו את הביקושים בשוקי המניות האירופיים בתחילת השבוע.

חרף צעד זה, ממשיך הבנק המרכזי האירופי להפגין מדיניות שמרנית בכל הקשור להפחתות ריבית בשוק היורו, והותיר את ריבית המפתח בגוש בשיעור של 4.5%. עם זאת, ההתאוששות בסוף השבוע במניות הטכנולוגיה האמריקאיות הובילה לעליות נאות גם בקרב מקבילותיהן האירופיות.

בסיכום שבועי הוסיף מדד פייננשל טיימס 100 הבריטי 2.4%. מדד הדאקס הגרמני קפץ ב-3%, ואילו מדד בורסת הנויר מרקט - העשירה במניות טכנולוגיה והיי-טק - זינק ב-6.4% לרמה של 1,129 נקודות.

רק חלק מהמניות הישראליות הנסחרות בלונדון הצליחו ליהנות מהאווירה החיובית בשווקים. באטמ עלתה השבוע ב-4.4% לרמה של 48 פני, ואילו אמבלייז , שהודיעה כי תפרסם את תוצאותיה הרבעוניות ב-19 לספטמבר, עלתה השבוע ב-1% לרמה של 2 ליש"ט.

לעומתן, זן ריסרץ' המשיכה להתרסק ואיבדה השבוע 14% לרמה של 19 פני בלבד. XTL לא הרשימה אף היא, ורשמה ירידות של 6% לרמה של 58 פני. רמה זו נמוכה ביותר מ-60% מזו שהנפיקה החברה כמעט לפני שנה.

למניות הישראליות הנסחרות בבורסה השווייצית היה שבוע קצת יותר טוב. שח"ל רשמה ביום שישי האחרון קפיצה של 12% בעקבות התוצאות הכספיות הטובות שפירסמה, והשלימה עלייה של 15% בשבוע אחד. עלייה זו באה לאור תוצאות חיוביות שפירסמה החברה לסיכום הרבעון השני, שכללו מכירות של 7.2 מיליון דולר - לעומת 4.7 מיליון דולר ברבעון הקודם.

שח"ל עוסקת בפיתוח של מערכות טלמדיסין המיועדות לטיפול בחולי לב. העליות במניה מפצות רק במעט את בעלי המניות, שסבלו בחודשים האחרונים מחולשה ניכרת של המניה. רק בנובמבר 2000 גייסה שח"ל 65 מיליון דולר תמורת 34 פרנק שווייצי למניה.

גם לקרד גרד היה שבוע חיובי, כאשר מנייתה הצליחה להתאושש ולעלות חזרה ב-6% למחיר של 70 פר"ש. בשבוע הקודם צנחה המניה ב-22% למרות התוצאות הכספיות הטובות שפירסמה, וזאת על רקע הורדת תחזיות מצד כמה מבנקי ההשקעות המסקרים את המניה.

אורידיון , הנסחרת גם היא בבורסה השווייצית, הודיעה השבוע כי בנק ההשקעות הבריטי שרודר (שנרכש לאחרונה על ידי סלומון סמית ברני) הגדיל את חלקו בהון המניות של החברה ל-7.2%, על ידי רכישת 104 אלף מניות נוספות. בכך נהפך הבנק לבעל המניות השלישי בגודלו בחברה, אחרי אדבנט (8.9%) ומחקר ופיתוח בינלאומי (8.6%).

ואולם, הבעת האמון של שרודר באורידיון לא זכתה לתגובה דומה בקרב המשקיעים. מניית אורידיון צנחה ב-16% במהלך השבוע לרמה של 17 פר"ש, וניתן אולי לייחס מגמה זו לתוצאות הכספיות של החברה שפורסמו השבוע.

תוצאות אלה העידו על מכירות של 2.3 מיליון דולר ברבעון השני, ועל הכפלת ההפסד (לעומת הרבעון המקביל אשתקד) ל-2.6 מיליון דולר. ניתן להניח שההפסד התפעולי של אורידיון היה גדול יותר, לאור קופת המזומנים הגדולה של החברה והכנסות המימון הנובעות בגינה.

בבורסה הגרמנית סבלו המניות הישראליות מירידות חדות. חלקן של ירידות אלה ניתן לייחס לתוצאות הכספיות הלא טובות, בלשון המעטה, שפירסמו החברות. הכנסותיה של ויזקום ברבעון השני המשיכו להעיד על דעיכה, והחברה מכרה ב-1.6 מיליון דולר בלבד והפסידה 1.5 מיליון דולר. מניית ויזקום צנחה ב-18% ל-42 יורוסנט.

גם אורעד פירסמה תוצאות רבעוניות השבוע, וגם במקרה שלה לא התקבלו אלה על ידי המשקיעים בסבר פנים יפות. אורעד שדיווחה על ירידה חדה במכירות וגידול בהפסד, הודתה גם כי צימצמה 18% מכוח האדם שהיא מעסיקה. מניית אורעד נפלה השבוע ב-12% לרמה של 1.5 יורו.

אורעד עוסקת בפיתוח של אולפנים וירטואליים וכלי תוכנה גרפיים לשידורי טלוויזיה לאינטרנט. לנוכח הצמצומים, הקשיים והפיטורים בענף, תוהים רבים מדוע לא תתמזג אורעד עם מתחרתה הישראלית RT-SET, הנסחרת אף היא בבורסה הגרמנית.

יהודית ברוניצקי, מנכ"ל אורמת והיא בעלת המניות העיקרית כיום באורעד, נתנה השבוע הסבר משלה לקושי של שתי החברות להתמזג - קושי המשותף לכל כך הרבה חברות ישראליות נוספות: "היו שיחות על מיזוג, אבל הן הסתיימו בלא כלום על רקע אישי".

שתי נקודות האור הכמעט יחידות בקרב הישראליות בפרנקפורט השבוע היו AVT , שטיפסה ב-9% על רקע חוזים חדשים, ואלקטרוניקס ליין , שהוסיפה 8% לרמה של 14 יורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully