וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצות שיווקיות לעסקים קטנים

אלעד הדר

18.3.2007 / 9:53

מדי שנה נסגרים בישראל כ-45 אלף עסקים קטנים שנכשלו - כך מדווחת הרשות לעסקים קטנים - כתוצאה משיווק לקוי וידע חסר בתחום זה. כישלון בסדר גודל כזה משפיע לא רק על בעלי העסק ומשפחותיהם, אלא גם על עשרות ספקים שעבדו עמם, על הבנקים ש"ספגו" נפילה של עשרות אלפי עסקים, ועל האזרח הקטן שנאלץ לשלם עמלות וריביות גבוהות כדי לאזן את אובדן ההכנסה. בעלי העסקים הקטנים מתחלקים לשלושה טיפוסים: האחד, בעל עסק שעבד כשכיר ורכש ידע בתחום מסוים, או, לחלופין, הוכשר בצורה טובה במקצוע מסוים והחליט לפתוח עסק באותו התחום; השני, בעל עסק שחשב כי על ידי פתיחת העסק יוכל להרוויח כסף רב; והשלישי, בעל עסק שהחליט להגשים את חלומו.

מחקרים מצביעים כי הסיבה הנפוצה ביותר לכישלון היא שיווק לקוי וחוסר ידע בתחום זה, ולכן ייטב אם בעלי העסקים הקטנים יישמו עשרה כללים פשוטים שימנעו מהעסק שלהם להצטרף לרשימה של עסקים שנכשלו.

1. בניגוד לדעה רווחת, הגורסת כי ישנם תחומים שאין צורך בקידומם ובשיווקם, אין זה כך, שכן כל תחום "זקוק" לקידום. המונח "קידום" אוצר בתוכו שיווק, קידום מכירות, יחסי ציבור וכל דרך אחרת שתגרום לכך שקהל לקוחות פוטנציאלי יכיר את העסק שלך. גם בתחומים שנראה כי אין אפשרות לקדמם (דוגמת חוק המגביל את דרך קידום העסק) - ניתן לעשות הרבה, ולכן יש לדאוג להקציב סכום כסף מתאים לקידום העסק מדי חודש. עו"ד יכול לנהל פורום באינטרנט ובכך לחשוף עצמו לקהל לקוחות פוטנציאלי מבלי שיפר את חוקי האתיקה; רו"ח יכול לכתוב מאמרים מקצועיים שיפורסמו בעיתון כזה או אחר ועל ידי כך למשוך אליו לקוחות שהתרשמו ממקצועיותו.

שיווק ממוקד

2. שם המשחק בתחום השיווק וקידום המכירות הוא כמות. לכן, אם אין בידך כעת תקציב לסוכן מכירות, גם פלאיירים יעשו את העבודה, לפחות בינתיים. אל תטעו לחשוב שאם בעבר ניסיתם לקדם את העסק באמצעות חלוקת פלאיירים ולא קיבלתם תגובות, הדבר מעיד על כישלון השיטה. רצוי לעקוב אחר חלוקת הפלאיירים ולוודא שהם אכן מחולקים באופן שסוכם. פלאיירים בכמות של פחות מעשרת אלפים לא יעשו את העבודה, ולכן יהיו בלתי מדידים. אחוזי התגובה לפלאייר טוב הם חצי אחוז בקירוב.

3. הגדירו לעצמכם מיהו קהל היעד שאליו אתם פונים ומקדו את השיווק. כך תחסכו הוצאות שיווק מיותרות. מצד שני, חשוב לדעת כי גם שיווק ממוקד מדי הוא בזבוז כסף, שכן באותו תקציב פרסום אפשר להגיע לקהל יעד גדול יותר. עליכם לבדוק, בהתאם לתחום העיסוק שלכם, מהיכן מגיעים הלקוחות וכמה הם מוכנים "להשקיע" כדי להגיע דווקא אליכם. כך תוכלו למקסם את המשוואה עלות-תועלת.

4. בררו עם קהל היעד שלכם מה מעניין אותו ודאגו לקדם רק את אותו שירות או מוצר. בעלי עסקים רבים מפרסמים לרוב את המוצרים או את השירותים האהובים עליהם או מוצרים במבצע, ולכן מאמינים ששיווק לא תמיד משתלם. הסוד הוא כאמור לשאול את הלקוחות איזה מוצר מעניין אותם ואותו לשווק.

5. מודעה פרסומית שמטרתה קידום מוצר או שירות אינה צריכה להיות גדושה בפרטים או עמוסה בתמונות - זה לא יגביר מכירה. דאגו לפרסם את מה שנדרש ודרך פעולה זו תיתן את התוצאה המצופה.

6. במודעת פרסומת אל תעשו שימוש ביותר מ-2-3 גופנים. אדם נחשף ביום לאלפי מסרים פרסומיים, העין והמוח מקדישים יחד שנייה למסר שנחשף בפניהם, ולכן שימוש מוגזם בגופנים או בתמונות גורם לחוסר מיקוד, ומכאן - לשיווק לא יעיל.

7. הקפידו על הפרדה שיווקית בין קהל הלקוחות הקיימים לקהל הלקוחות החדש - דאגו לעשות שיווק נפרד לכל אחד מהם, התייחסו אליהם כאל שני קהלי יעד שונים וכך תזכו לתוצאות טובות יותר משניהם.

8. דאגו להמשיך ולשווק באופן קבוע לקהל הלקוחות הקיים - שימור לקוח ומכירה חוזרת זולים יותר בהשוואה למחיר השגת לקוח חדש.

9. פרסום מוצלח לא מפסיקים, אלא רק מחזקים. אל תנוחו על זרי הדפנה, שכן פרסום מנצח לעולם לא משנים אלא מגבירים.

10. לעולם אל תניחו שיש לכם די לקוחות. אחד מכללי המפתח בעולם העסקים גורס כי מה שלא עולה - יורד.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של חברת הייעוץ העסקי סקסס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully