וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המירוץ על חטיבת מרק: טבע עלתה לשלב הבא

יורם גביזון

18.3.2007 / 10:08

טבע מתמודדת מול ארבע קבוצות שהציעו 5.2-6.5 מיליארד דולר על החטיבה המוצעת למכירה. שלוש הצעות לא עלו לשלב הבא

חברת טבע עלתה לשלב הבא במכרז על רכישת החטיבה הגנרית של חברת מרק (Merck KGaA) הגרמנית, כך דיווחה סוכנות בלומברג. טבע, שעלתה לשלב שבו המתמודדים על יגישו הצעות מחייבות, תתחרה עם עוד ארבע קבוצות: Actavis מאיסלנד; קרנות ההשקעה הפרטיות Bain Capital ו-Apax; רנבקסי ההודית; ומיילן האמריקאית.

על פי הערכות, דחתה מרק את הצעת קרן ההשקעות הפרטית הגדולה בעולם, Kohlberg Kravis Roberts, הצעת בנק ההשקעות Warburg Pincus והצעת החברה הגנרית הגרמנית Stada. הצעה אחרת, שכנראה לא עלתה לשלב הבא, היא של החברה ההודית Cipla. סנדוז, שהיא החטיבה הגנרית של חברת נוברטיס והחברה הגנרית השנייה בגודלה בעולם אחרי טבע, החליטה שלא להגיש הצעה. על פי הערכות, ההצעות נעו בין 4 ל-5 מיליארד יורו (5.2-6.5 מיליארד דולר).

מרק מוכרת את החטיבה הגנרית כדי להתמקד בפיתוח תרופות מקוריות לאחר שרכשה את חברת סרונו השווייצית בסוף 2006 ב-13.3 מיליארד דולר. החטיבה הגנרית של מרק הגרמנית נחשבת לחברה הגנרית הרביעית בגודלה בעולם, מעסיקה 5,000 איש ומפעילה 35 חברות בנות ב-90 מדינות. החטיבה סיימה את 2006 ברווח תפעולי של 307 מיליון יורו במחזור של 1.8 מיליארד יורו. עם זאת, רווחי החטיבה ייפגעו ב-2007 כתוצאה מתחילתה של תחרות מצד סנדוז לתרופה Duoneb.

סנדוז קיבלה בדצמבר 2006 אישור לשווק גרסה גנרית של Duoneb, שהיא אחת התרופות המובילות של החטיבה הגנרית של מרק. התרופה סיפקה למרק מכירות של 350 מיליון דולר בארה"ב ב-2006, כלומר 45% ממכירותיה של החטיבה בצפון אמריקה ו-14.8% ממכירותיה של החטיבה כולה - והניעה חלק חשוב בגידול של 29% ברווח התפעולי של החטיבה.

הרשקוביץ: יתרונות בולטים לטבע

אורי הרשקוביץ, אנליסט בקרן הגידור ספרה, העריך בסוף השבוע כי מרק מוכרת את החטיבה בעתוי בעייתי. לדבריו, מרק, באמצעות החברה הבת Alphapharm, מחזיקה ב-40% מהשוק הגנרי באוסטרליה, שהמחירים בו יופחתו ב-25% ב-2008 על פי הנחיית רשויות הבריאות. הרשקוביץ צופה שהפעילות הגנרית של מרק תיפגע גם מכך שחלק ניכר מפעילות החטיבה הגנרית מרוכז בחברה הבת DEY ומהתחרות מסנדוז.

להערכתו, גורמים אחרים שיפגעו בתוצאות החטיבה הגנרית הם תקנות חדשות של ממשלת ספרד, שמקטינות את השתתפותה במימון תרופות וייאלצו את החברות הגנריות להפחית מחירים, וכן לחצי מחירים דומים בגרמניה ובצרפת. הרשקוביץ סבור שכניסת קרנות השקעה פרטיות למירוץ תעלה את המחירים שישולמו, בשל האינטרס המובנה של קרנות אלו להשקיע את הכסף שגייסו. לדבריו, הגנריקה של מרק מייצרת רווח תפעולי תזרימי של 500 מיליארד דולר בשנה, כך שהמחיר בעבורה עשוי להגיע ל-7 מיליארד יורו. להערכתו, טבע תתקשה להצדיק את הרכישה בשנתיים-שלוש הקרובות אם תשלם יותר מ-6 מיליארד דולר.

עם זאת, הרשקוביץ רואה כמה יתרונות בולטים לרכישת החטיבה בידי טבע. החברה הגרמנית היא מובילת שוק באוסטרליה, שבה לטבע אין נוכחות; בספרד, שבה לטבע פעילות ראשונית בלבד; ביפאן, שבה פעילותה של מרק צומחת; ובגרמניה.

הרשקוביץ מעריך שהרכישה תהפוך את טבע לחברה הראשונה או השנייה בגודלה בצרפת, בעוד כעת היא הרביעית במדינה, וכן שמיזוג פעילות המשאפים של מרק לזו של טבע תצמצם את מספר המתחרים הפוטנציאלי לקראת השקתה בארה"ב ב-2010 של הגרסה הגנרית של Advair, שמכירותיה ב-2006 הסתכמו ב-3.6 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully