וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשיית הצמיגים הפגומים: פיירסטון יישבה תביעה ראשונה ושילמה 7.85 מ' ד' פיצויים

יהודה שויצר

27.8.2001 / 14:17

נגד החברה עומדות עוד 300 תביעות על גרימת מוות ברשלנות; פורד, הנאשמת באותו עניין, הגיעה לפשרה כששילמה 6 מ' ד'

התפתחות בפרשיית הצמיגים הפגומים שגרמו למותם של יותר מ-200 איש. יצרנית הצמיגים פיירסטון, הנאשמת בנוסף לפורד, יישבה את התביעה הראשונה שהוגשה כנגדה בפשרה שבמסגרתה תעביר 7.85 מיליון דולר בפיצויים. תנאי ההסכם נותרו חסויים, אך גורם המקורב לחברה ציין כי החברה תעביר 7.5 מיליון דולר לתובעים, בנוסף ל-350 אלף דולר שכבר העבירה לכיסוי הוצאות רפואיות.

התביעה הוגשה כנגד פיירסטון ויצרנית הרכב פורד. פורד יישבה את חלקה בתביעה זו מחוץ לבית המשפט כשהסכימה לשלם 6 מיליון דולר.

כנגד פיירסטון עומדות עוד כשלוש מאות תביעות והחברה מאמינה כי ההסדר הנוכחי יוכל לשמש אבן דרך בהורדת הפיצויים שהיא תאלץ לשלם לתובעים. ראוי לציין כי הפשרה הנוכחית יושבה לפני שנידון המקרה מול חבר מושבעים. במשפט המושבעים יצטרכו לקבוע האם פיירסטון אחראית לנזק שנגרם, אם כן - באיזה מידה, וכן האם גם פורד נושאת באחריות.

רשלנות פלילית

פורד ופיירסטון נאשמות כי ידעו שהן מרכיבות צמיגים פגומים במשך כמה שנים, ואף הובאו לידיעתן מקרים של התהפכויות קטלניות בשל הליקוי, אך הן הסתירו את המידע ולא פעלו לתיקון הליקויים. צמיגים פגומים של פיירסטון מקושרים ל-203 מקרי מוות עקב תאונות בשנים האחרונות.

זהו מקרה ראשון מסוגו בו שתי חברות רכב מואשמות בפעילות פלילית מכוונת. "הגיע הזמן שמישהו יקרא לתופעה בשמה ויגיד במוצהר שפורד ופיירסטון ביצעו פשע", אמר עו"ד יו סמית, בא כוחם של קרובי שני הנהגים שנהרגו ובגינם הוגשה אחת התביעות.

נציגי החברות הנתבעות מכחישים את המיוחס להן. דוברת חברת פורד, קתלין ווקס, טענה כי מידע אובייקטיווי של הרשות האמריקאית למלחמה בדרכים קובע כי הדגם מסוג "פורד אקספלורר", המעורב בשני המקרים, בטוח ב-27% יותר מכל רכב אחר בכל סוגי התאונות.

הסיפור החל לפני כשנה, עת ארגון הצרכנים האמריקאי לבטיחות כלי רכב, CAS, הודיע כי הגיש תביעה בבית המשפט המחוזי בוושינגטון נגד החברות פורד וברידג'סטון, במטרה לחייבן להחליף צמיגים, שככל הנראה גרמו למותם של 62 בני אדם בתאונות דרכים. מיד לאחר הגשת התביעה החזירה פיירסטון למפעלה 6.5 מיליון צמיגים פגומים.

חצי שנה לאחר מכן, עם עליית העניין הציבורי בפרשה, החלו חוקרי תאונות לחקור את הנושא וכעת מוערך מספר ההרוגים בתאונות דרכים, כתוצאה מהתקלה ברכבי פורד, ביותר ממאתיים איש.

על מנת לנסות למזער את הנזק מהפרשה, הודיעה היום פורד כי תחזיר למפעליה 13 מיליון צמיגים מתוצרת פיירסטון החשודים כפגומים. עלות ההחלפה של צמיגים אלה מסתכמת בכ-3 מיליארד דולר.

עכשיו העניין נמצא בישורת האחרונה, וכל צד מנסה לשפר עמדות לקראת ההכרעה האמיתית במשפט עם חבר מושבעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully