וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים סדר לפסח - ולא לבד

רוני לינדר-גנץ

19.3.2007 / 7:25

הניקיון לפסח גורם לעלייה משמעותית בביקוש למנקים, והמחירים עולים בהתאם. כדאי להכיר את אתרי האינטרנט וחברות ההשמה

לקראת פסח הופכים עוזרי הבית למבוקשים ומחוזרים עד מאוד. גם אנשים שבימים כתיקונם נוהגים לנקות את ביתם בעצמם מחפשים עזרה חד פעמית בתשלום לקראת פרויקט ביעור החמץ והניקיון לחג. המחירים מאמירים בהתאם: לפי נתוני אתר האינטרנט ozeret4u בעשרת הימים הראשונים של מרץ נרשמה עלייה של כמעט 30% בביקוש לעוזרים, במקביל נרשמה כמובן גם עלייה במחיר שהעוזרים דורשים.

בשנה שעברה עלו המחירים בלמעלה מ-50% לקראת החג: מ-35 שקל לשעה בממוצע ברוב ימות השנה, ל-55 שקל לשעה לפני פסח.

השנה מדווחים באתר כי בתל אביב המחירים הרגילים כבר מגיעים ל-40 שקל לשעה ויעלו לפי הערכות עד ל-50 ואפילו 60 שקל לשעה, ככל שיתקרב החג. אגב, מחוץ לתל אביב המחירים נמוכים יותר : מחיר יום עבודה בן חמש שעות הוא בשגרה כ-185 שקל, כולל נסיעות.

מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור חברת סנו עולה כי כרבע מהציבור - 23.6% - מתכוונים להיעזר לקראת פסח בשירותיהם של עוזרי הבית. אך איפה לעזאזל מוצאים כאלה, ועוד לפני החג?

שאני אשפשף?

"כבר חודשיים שאנחנו מחפשים עוזרי בית ישראלים ולא מצליחים למצוא", אומרת מ' מתל אביב - ש"פוטרה" על ידי העוזרת האחרונה שלה, שמצאה מעסיקים אחרים. "ניסינו דרך עוזרות שעובדות אצל חברים שלנו, אבל כל מי שפנינו אליה מלאה בשנתיים הקרובות, ואנחנו נאלצים בינתיים לנקות בעצמנו. זה אולי חסכוני, אבל הבית זקוק נואשות לעזרה חיצונית".

ואכן, בשנים האחרונות, בעיקר עקב גירוש עשרות אלפי עובדים זרים שעסקו בניקיון בתים, מציאת עוזר או עוזרת בית הפכה למשימה לא פשוטה. מי שעדיין מעסיקים עובדים זרים בניקיון לוקחים על עצמם סיכון: לפי החוק, רק מעסיק שיש לו היתר מיוחד ממשרד התמ"ת רשאי להעסיק עובד זר, על כל השאר חל איסור מוחלט להעסיק עובדים זרים.

תיווך או השמה

על רקע הקושי למצוא עוזרי בית צצו בשנים האחרונות אתרי אינטרנט רבים שמתווכים בין עוזרות ועוזרים לבין בעלי בתים. חלק מהאתרים עובדים כמתווכים בלבד - כלומר משמשים זירה שבה יכולים מעסיקים למצוא ולקבל פרטי התקשרות עם עוזרים, בדומה למודעה בעיתון או על לוח מודעות, ובתשלום שנע בין שקלים אחדים לכמה עשרות שקלים. השימוש באתרים האלה פשוט למדי: לכל עוזר כרטיס שבו ניתן לראות פרטים שמאפשרים סינון ראשוני: אזור עבודה, ניסיון וכמובן דרישות שכר.

אתרים אחרים מציעים שירות השמה של עוזרים. ההבדל המרכזי הוא זהות המעסיק: באתרי התיווך אתם תהיו המעסיק של העוזר - מה שאומר שתהיו חייבים לתת להם את התנאים הסוציאליים הקבועים בחוק (ראו טבלה). השימוש באתר נעשה רק כדי ליצור את הקשר הראשוני.

לעומת זאת, במקרה של חברת השמה, החברה ולא אתם היא המעסיקה, ואת התשלום אתם נדרשים להעביר אליה. בנוסף, החברה היא זו שאמורה לדאוג לתנאים הסוציאליים של העוזר. כמו כן בעוד שבאתרי התיווך סכום התשלום נקבע ביניכם לבין העוזר, כשמדובר בחברות ההשמה הסכום לתשלום נקבע על ידי החברה.

נתון נוסף שכדאי לקחת בחשבון נוגע לתהליך המיון של העוזרים: באתרי התיווך הסינון הוא מינמלי ולרוב כולל ראיון טלפוני קצר בלבד, ואילו חברות ההשמה מבצעות ראיונות אישיים ובמקרה של בעיה גם מהוות כתובת לפנות אליה בתלונה.

דניאל מור, מנהל אתר האינטרנט "העוזרת", אומר כי יש כיום יותר מודעות בציבור לאפשרות למציאת עוזרים באינטרנט. לדבריו "גם העובדים עצמם גילו שזו יכולה להיות דרך מעולה למצוא עבודה ולהגיע ללקוחות בחינם ואפילו בלי לצאת מהבית".

באתר עוזרת פור יו מדווחים כי לקראת פסח מצטרפים למצבת העובדים הרגילה הרבה סטודנטים שמנצלים את תקופת ההכנות לפסח כדי להרוויח כמה אלפי שקלים. אגב, האתרים עמם שוחחנו דיווחו לנו על מאגרים של מאות עוזרים ופריסה ברחבי המדינה המדינה.

כדי להקל עליכם את החיפוש, TheMarker פנה לחמש חברות ואתרי אינטרנט ואסף את הפרטים החשובים: מה המחיר, איזה סינון עוברים העובדים ומה הוא איזור הכיסוי של החברה.

אז איך בוחרים ?

מה עושה מי שבוחר לחפש עזרה לבד, בלי סיוע של חברה מקצועית? להכניס הביתה מישהו זר שיש לו נגישות לכל החפצים האישיים ו/או היקרים, זה לא פשוט. בעיקר לא כשהוא נשאר לבד בבית בשעות העבודה. אז איך בוחרים את העוזר או העוזרת? הנה כמה טיפים מאתר עוזרת פור יו:

* שיחת טלפון מקדימה: מומלץ לתחקר טלפונית ולבדוק את הנכונות של העובד למסור שמות ממליצים ואת הנכונות של העובד להוציא תעודת יושר לפני הפגישה הראשונה.

* תעודת יושר: לא להתבייש ולשאול את העובד אם יש לו עבר פלילי. ניתן אף להתעקש על כך שיוציא תעודת יושר מהמשטרה.

* המלצות: לשאול אם יש המלצות, כמה זמן עבדו במקום הקודם, באיזה היקף משרה, למה עזבו ואם ניתן לשוחח עם המעסיקים הקודמים. כדאי לא להתעצל ובאמת להתקשר לממליצים.

* תעודת זהות: מותר ואף רצוי לבקש צילום ת.ז של העובד.

* לוח זמנים: דייקנות היא המדד הראשון לגבי איכות העבודה. עובד שאינו עומד בלוח הזמנים שנקבע ומרשה לעצמו לאחר מבלי להודיע, עלול להתגלות כאדם שלא ניתן לסמוך עליו ולהשאיר אותו לבד בביתכם בהמשך.

* תאום ציפיות: מומלץ לתאם ציפיות עם העובד המתחיל לעבוד. ייתכן שמה שהורגל אליו בבית אחד לא בהכרח תואם את מה שאתם אוהבים ורוצים אצלכם. הקפידו לסכם מראש מה עליו לבצע בבית לפחות בפגישות הראשונות.

מפתח: לפני שמעניקים לעובד מפתח לבית ומשאירים אותו לבד - מומלץ להישאר עמו.

* כבוד: לרגע אל תתבלבלו, העוזר איננו עבד או משרת. כבדו את העובד והתייחסו אליו בהגינות ותזכו ליחס דומה.

הידעתם?

כרבע מהציבור בישראל - 23.6% - מתכוונים להיעזר לקראת פסח בשירותיהם של עוזרי הבית

כמה זה עולה?

המחיר לשעת ניקיון באזור תל אביב הוא 40 שקל לשעה בממוצע ועשוי לעלות לקראת החג ל-50-60 שקל לשעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully