וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת המכרזים לדור השלישי החליטה: ההתחייבויות להשקעות יישארו ברמת החברה ולא יהיו באחריות בעלי המניות

ערן גבאי

27.8.2001 / 16:00

כך נודע ל-TheMarker.com; על כך הסכימו ביניהם נציגי חברות הסלולר ונציגי משרד התקשורת; נשואה זנקס: ההפרדה היא הצבעת אי אמון של הבעלים בחברות הסלולר

"ההתחייבויות להשקעות בדור השלישי יישארו ברמת החברה ולא יילקחו על ידי בעלי המניות של חברות הסלולר", כך מגלה ל-TheMarker.com גורם המקורב לשיחות שמתנהלות בין נציגי חברות הסלולר לנציגי משרד התקשורת בוועדת המכרזים לדור ה-3 שכונסה אתמול. עוד אמר אותו גורם: "מסתמן כיוון חיובי בדיונים, והצדדים יגיעו להסכמה בקרוב".

מועד המכרז על תדרי הדור ה-3 נדחה, כידוע, ל-10 בספטמבר, בהמשך לבקשתן של פלאפון ופרטנר .

בעלי המניות בחברות הסלולר דרשו שלא להתחייב כספית או בדרך של ערבות לתוכנית עסקית של שירותי הדור ה-3, מאחר שלטענתם, לא ניתן להעריך כיום את מידת ההשקעות שיידרשו ואת התוואי הטכנולוגי. לדבריהם, יש הרבה מאוד נעלמים שמקשים על כל חיזוי בנושא הדור ה-3.

לשאלה מי יממן את ההשקעות של חברות הסלולר בדור השלישי, החברה או הבעלים, יש משמעויות רבות. לדברי חיים ישראל, אנליסט התקשורת של נשואה זנקס, "ראשית, לחברות יהיה קשה יותר בעתיד לצאת להנפקה או לגיוס הון, שכן התחייבות בעלים משמעותה אמונה בחברה ומעורבות הבעלים בחברה. בהקשר זה ברור שהחברות יידרשו ללא מעט כסף בעתיד. יש לראות בצעד זה, לפיו בעלי החברות לא מוכנים לתת ערבות לחובות עתידיים של החברה, כהצבעת אי אמון. שנית, חברות הסלולר, ופרטנר בעיקר, מאוד ממונפות בלאו הכי.

"הבעלים מרוויחים בטווח הקצר, אך מבצעים טעות בטווח הארוך. ידוע שבמקביל לכל כסף שמשקיע זר ישים בחברה הוא ידרוש שגם הבעלים ירחיבו במקביל את השקעתם בחברה. אם אתה בעלים של החברה - תעמוד מאחוריה.

"מבחינת משרד התקשורת, ניתן לומר כי מבנה הבעלות הנוכחית הוא קשה ומקשה על עסקות בשוק, ועל כן הוא לא יישאר בעינו לאורך זמן רב, והמשרד ידרוש בקרוב להזיז ממקומם אחד או יותר מהשחקנים בשוק המחזיקים בבעלויות צולבות. מהבחינה הזו, העובדה שהבעלים לא לוקחים על עצמם את החוב תהפוך את המהלך העתידי הזה לפשוט יותר.

"הבעיה מבחינת משרד התקשורת היא שמתוקף החלטה זו הוא יוצר הפרדה בין הבעלים לחברות. זו בעיה ערכית יותר מאשר בעיה כספית. מדובר בהגבלת האחריות של הבעלים". בעיה נוספת שמעיקה על בעלי המניות היא ההחלטה על פרישת התשלומים, שלא עונה, לדבריהם, על צרכיהם במידה הראויה.

עם זאת, ידוע כי סעיף זה לא עלה אמש לשיחה, וקיימת כבר החלטה בנושא מראשית החודש, לפיה תתקיים פרישת התשלום עבור מקטע התדרים לדור השלישי הסלולרי עד שנת 2006.

מחיר המינימום למקטע התדרים הוא 60 מיליון דולר. 30% ממנו ישולמו במזומן 45 יום לאחר הזכייה. ביוני 2002 ישולמו 15%, ואחרי כן ישולמו מדי שנה עד שנת 2006 עוד 15%. נציגי משרד האוצר בוועדה התנגדו לפרישת תשלומים זו.

כמו כן, בסוף השבוע שעבר נפגש אמנון נויבך, יו"ר דירקטוריון פלאפון, עם שר התקשורת, ראובן ריבלין, והשניים ניהלו שיחה שהוגדרה "טובה".

נושא נוסף שמצריך עדיין דיון בוועדה הוא הדרישה של משרד התקשורת לחייב את חברות הסלולר להשיק את שירותי הדור השלישי בתוך שנה מהיום בו אלה מושקים באירופה. על פי התחזיות, אמורים השירותים להיות מושקים באירופה באמצע 2002.

רק באחרונה ביצעה נוקיה שיחת ניסוי ראשונה בדור שלישי ברשת CDMA, ועל כן נראה כי הדור השלישי לא יושק באירופה קודם 2003. ככל הנראה, משרד התקשורת ייאלץ או יסכים להתפשר בסעיף זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully