וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על יציבות מניית הפועלים

רם דגן

20.3.2007 / 9:37

מדוע המניה לא הגיבה לעזיבת היו"ר שלמה נחמה? אנליסט זר: "בכל חברה יש תככים בהנהלה, מה שקובע זו שורת הרווח"

עזיבת יו"ר בנק הפועלים, שלמה נחמה, עשתה הרבה רעש במגזר העסקי. מאז נכנסה קבוצת השליטה בראשות תד אריסון לבנק לפני כעשור, עשה הפועלים קפיצת מדרגה ניהולית. הדרך שבה עזב נחמה אינה עולה בקנה אחד עם הסטנדרטים החדשים שהכתיב הבנק לשוק. ובכל זאת, מניית הפועלים התעלמה מההחלטה הניהולית החשובה הראשונה (והתמוהה) שקיבלה בעלת השליטה, שרי אריסון. כמעט אף משקיע לא מכר מניות בגלל הדחת היו"ר.

אנליסט בכיר שמסקר את הבנק בעבור גוף זר גדול טוען שאת המשקיעים הזרים, המחזיקים כיום בכ-25% ממניות הבנק, האירוע הזה לא מעניין: "הם רגילים לסיפורים כאלה בחברות הרבה יותר גדולות בחו"ל. בכל חברה יש תככים בהנהלה. מה שקובע בסופו של דבר זה שורת הרווח, ובטווח הקצר החלפת נחמה לא תשפיע על הרווח".

בישראל אמנם יש פליאה מהדרך ומהעיתוי שבהם התבצע המהלך, אך הסיכום הוא שעל המניה זה לא צריך להשפיע. מנכ"ל באחד מבתי ההשקעה הגדולים אומר כי בהסתכלות לטווח של שלוש שנים, אין לעזיבה של נחמה השפעה. "בנק הפועלים זה עסק מסורתי, עם נורמות יציבות של רווחיות והתנהגות ארגונית, והוא יראה רווחים גבוהים גם בלי הנהלה".

פעיל בשוק מסכים שהמהלך עשוי להיות בשורות רעות למשקיעים. "לכאורה זה לגיטימי שהמשקיעים יחששו עכשיו שהאימפולסיוויות שגילתה אריסון תחלחל לבנק, למשל, בנושאים של אשראי או חזון עסקי, אבל סביר שההנהלה החזקה של הפועלים לא תאפשר לזה לקרות", הוא מרגיע. מנגד, הוא מתריע מפני הסתבכות של הבנק עם הרשויות. "אם בנק ישראל ורשות ניירות ערך יחליטו להתערב בהתנהלות של הדירקטוריון, אי אפשר לדעת איך זה ייגמר", הוא אומר.

מנהל בכיר וחבר הנהלה באחד מהבנקים הבינוניים גורס כי "עד שהסיטואציה החדשה תשפיע על הבנק יכול לעבור פרק זמן ארוך", אבל לדבריו הפרשה מציבה סימן שאלה לגבי מה שיקרה לבנק בעוד ארבע-חמש שנים, כאשר הוא יידרש להתמודד עם שאלות של אסטרטגיה וראייה ארוכת טווח. אלו שאלות שבשנים האחרונות נותבו ונקבעו על ידי נחמה. "ההחלפה הבעייתית של נחמה יכולה ליצור חוסר שקט בהנהלה של הבנק, ואז יש סכנה שבמקום להתעסק עם שאלות ניהוליות, המנהלים, לרבות המנכ"ל, יפנו יותר משאבים למאבקי כוח ולפוליטיקה פנימית".

ועכשיו הקרב על כיסא המנכ"ל?

אם עד כה שמר הפועלים על דימוי של בנק נקי ממלחמות אגו, אז בבוקר שאחרי נחמה הוא הצטרף למקום הלא מחמיא של לאומי, שנודע במאבקים אישיים ובמלחמות הירושה שמנהלים מנהליו בשנים האחרונות. לבנק של גליה מאור זה לא עשה טוב. ההערכה היא כי בתקופה הקרובה יתחממו הזירות בין המנהלים הבכירים בהפועלים שרואים את עצמם כמועמדים טבעיים להחליף את המנכ"ל, צבי זיו, שמצדו לא ימהר לוותר על הכיסא. בין המנהלים שרואים את עצמם כמועמדים טבעיים למשרת המנכ"ל נמנים שי טלמון, יעקב רוזן, בארי בן-זאב וציון קינן שקיבל חיזוק משמעותי בעקבות המינוי הצפוי של חברו הקרוב, דני דנקנר, ליו"ר.

בשנתיים האחרונות שינה הפועלים את הגישה הניהולית שלו, ובניגוד לבנקים אחרים, לכל חטיבה בבנק יש תוכנית אסטרטגית משלה. מנהל בנקאי בכיר טוען כי דבר זה יכול להשפיע לרעה על הבנק, מכיוון שריבוי התוכניות האסטרטגיות יוצר "ממלכות" בתוכו, כאשר כל מנהל חטיבה שולט על הטריטוריה שלו. "השלטון המרכזי של המנכ"ל צבי זיו נשחק בשנים האחרונות, וזה יכול להקשות עליו ולחזק את המתמודדים על התפקיד שלו".

"אין סיבה שהבנק לא ימשיך למעלה"

מרבית הדוברים ציינו לחיוב את ההחלטה שקיבל הפועלים לפני כחודש לרדת מהאפשרות לרכוש בנק ברוסיה. ההחלטה התקבלה על ידי נחמה. "זה סממן לכך שההנהלה של הבנק ידעה להישאר מקצועית ולקבל את ההחלטה הנכונה", אומר הבנקאי הבכיר.

"נחמה התחיל להזכיר את קודמו בתפקיד, עמירם סיון, שהיה מזוהה עם הבנק, והוא גם לא עשה יותר מדי כדי לשנות את התחושות האלה. יכול להיות שזה הפריע לאריסון", אומר מנכ"ל בית השקעות שמזכיר כי גם כשסיון עזב את הבנק היו שחששו לגורל הבנק. "הפועלים היה לפני סיון והתחזק אחריו, ואין סיבה שהוא לא ימשיך בדרך למעלה", אומר המנכ"ל שמעריך שהמינוי של דנקנר הוא זמני.

המנכ"ל מבטל את הסיפורים כאילו העזיבה היא חלק מהחזון של אריסון להפוך את הבנק ל"ירוק" ו"ידידותי". "לבעלי השליטה יש שיגעונות. נוחי דנקנר רצה להצטייר במלחמה כמציל הצפון, ואריסון רוצה להצטייר כמצילת העולם. זה חלק משיגעון הגדלות של האנשים האלה. זה רק בשוליים".

מי שבכל זאת מוטרדים הם משקיעים שמחזיקים במניות הבנק לאורך שנים. אחד המשקיעים האלה טען כי ההזזה של נחמה היא יותר מאירוע שולי בחיים העסקיים של הבנק. אותו משקיע מייחס למשרת היו"ר בבנק השפעה מכרעת על התנהלותו העסקית. "בענף הבנקאות יש חשיבות עצומה לתדמית של הבנק, וחלק חשוב מהתדמית נבנה על ידי הדמויות הניהוליות שהוא מציג, ודנקנר זה לא נחמה".

דוגמה לפגיעה ביוקרה של הפועלים ניתן ללמוד מהתגובה האינסטינקטיווית של גורם בכיר מאוד במערכת הבנקאות שאמר בתחילת השבוע כי הוא מתקשה להבין כיצד ניתן להתנהל בבנק. אותו גורם מתקשה להבין את עיתוי המהלך של אריסון. "המינוי של דנקנר תלוי בהשלמת העסקה של משפחתו עם אריסון. קשה להאמין שאריסון מתואמת מבחינת לוחות זמנים עם בנק ישראל, ולכן היא מסתכנת בתקופת ביניים שבין עזיבתו של נחמה לקבלת האישור שבה יתנהל הבנק ללא יו"ר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully