וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להוסיף ערך לחברה

בעז רונן

20.3.2007 / 11:50

בפני הנהלת רשת מרכולים בארה"ב עמדו עשר הצעות שונות להגדלת רווחים ולהוספת ערך. בין ההצעות היו השתיים הבאות: האחת, לשפר את המערך הלוגיסטי ולהגדיל את המכירות על ידי הקטנת החוסרים על המדפים. השנייה, לשלם לספקים "שוטף+100" במקום "שוטף+90" כפי שהיה נהוג. מה עושים? מיישמים את כל עשר ההצעות? מתמקדים בשתי ההצעות? אולי באחת מהן? הבעיה היא שטיפול ויישום רציניים של כל עשר ההצעות מקשה מאוד על ההנהלה, מפזר מאמצים, ובדרך כלל לא ניתן ליישום.

זו דוגמה לאחת הבעיות המרכזיות העומדות בפני מנכ"לים - במה להתמקד בתהליך השבחת הערך של החברה? מכיוון שזמן ההנהלה מוגבל, על ההנהלה להתמקד באותן פעולות המוסיפות את הערך הגבוה ביותר לארגון, וככל שניתן, בפעולות שיהיו קלות יחסית.

מטרת החברה היא להשביח את ערכה לבעלי מניותיה. לפיכך, מטרת ההנהלה היא לגרום ליצירה מתמדת של ערך, ועליה לפעול בהתמדה לקראת מטרה זו. השבחת ערך אינה בהכרח הגדלת שווי החברה בבורסה. ערך חברה, במושגים הנהוגים במנהל עסקים, הוא שוויה לפי תזרים המזומנים המהוון הצפוי מהחברה. לאורך זמן, ערך השוק הבורסאי של החברה צפוי להתכנס לערך הכלכלי של החברה, כפי שהוא מבוטא בתזרים המזומנים הצפוי.

שינוי מבנה ההון

בארה"ב מקובל על ידי מנהלים שמטרת הפירמה היא להשביח את ערכה לבעלי המניות. בישראל, ובחלק ממדינות מערב אירופה, מתקבל לעתים הדבר ברגשות מעורבים: מדוע שנעשה את הבעלים עשירים יותר? תהייה זו מצביעה על ראיה חלקית של המצב. ככל שפירמה תהיה רווחית יותר, כן ייטב למנהלים, לעובדים, לקהילה, וכמובן - לבעלים, ובתוכם כל מחזיקי המניות, כולל עמיתי קופות הגמל וקרנות הפנסיה. ברור שהתחשבות באינטרסים של בעלי עניין כמו עובדים, ספקים, לקוחות והקהילה תקדם את השגת המטרה לאורך זמן.

יצירת הערך נוצרת על ידי הפעלת מאיצי ערך - Value Drivers, שהם אותם הגורמים החשובים המשפיעים משמעותית על ערך החברה. מאיצי הערך מחולקים לשתי קבוצות:

הראשונה, מאיצי ערך פיננסיים; השנייה, מאיצי ערך מפעולות ניהוליות אחרות. מאיצי הערך הפיננסיים מתרכזים בעיקר בשינוי מבנה ההון, מיזוגים ורכישות וחלוקת דיווידנדים. מאיצי ערך אלה מטופלים בדרך כלל ברמת הדירקטוריון, ורמת תשומת הלב המושקעת בהם היא ברוב המקרים מספקת. תשומת לב רבה יותר מהנהוג כיום - לא תביא ברוב המקרים יצירת ערך משמעותית.

מאיצי הערך הניהוליים האחרים הם בעלי פוטנציאל גדול להשבחת ערך הפירמה, ודוקא הם מטופלים פחות על ידי הדירקטוריון. בין מאיצי ערך אלה ניתן לכלול יישום שינויים אסטרטגיים, שינוי מבנה עסקי או ארגוני, שינויים במדיניות השיווק והמכירות, שיפורים בשרשרת הערך, שינויים בשרשרת האספקה, תמחור והמחרה שונים, הגדלת מכירות, שיפור מערכות המידע, הגדלת תפוקות וקיצור זמני הפיתוח. במאיצי ערך אלה טמון הכסף הגדול.

השבחה גדולה במאמץ קטן

השאלה המרכזית היא במה להתמקד? מטבע הדברים, יש להתמקד באותם מאיצי ערך שיביאו את ההשבחה הטובה ביותר במאמץ הקטן ביותר. לשם כך, יש למדוד את תוספת הערך של כל מאיץ ערך, ולהעריך את הקושי הכרוך ביישומו בארגון. נחזור לדוגמה: במה צריכה הנהלת רשת המרכולים להתמקד? יש לבדוק בכמה יגדל ערך החברה אם יקטנו החוסרים על המדפים. "מכירות אבודות" בשל חוסרים של סחורה זמינה לקונים היא בעיה משמעותית ברוב ענפי הקמעונות. כמו כן יש לבדוק כמה יתוסף לערך החברה אם ישונו תנאי הסחר של הספקים ל"שוטף+100".

שיפור בניהול שטח המדף ובלוגיסטיקה שיביא לגידול ב-4% במכירות אינו קשה ליישום והוא כרוך בתוספת עלויות שאינה גבוהה במיוחד. בחישוב המבוסס על תזרים המזומנים העתידי ניתן להראות כי הדבר יכול להביא להשבחה של 30% בערך החברה. לעומת זאת, הגדלת ימי החוב לספקים, תשביח את ערך החברה ב-3% בלבד.

הפרמטר השני שאותו יש לקחת בחשבון בתהליכי ההשבחה הוא הקושי ביישום מאיצי הערך. אין ספק שהגדלת ימי החוב לספקים היא פעולה קשה, שתגרום לעוינות הספקים. לעומתה, הקטנת "המכירות האבודות" קלה יותר ליישום.

גם אם קיימות עשר הצעות להשבחת ערך הרשת, ההנהלה יכולה לנתח ולמפות את כולן על פי הערך הצפוי לחברה מחד גיסא, והקושי ביישום מאידך גיסא, וכל זאת בהתחשב בזמן שההנהלה תקדיש לתהליכים אלה. ברוב המקרים מסתפקות הנהלות בטיפול בשלושה-ארבעה נושאים בו-זמנית.

השבחת חברות ויצירת הערך מתקיימות אם ההנהלה, הדירקטוריון ומנהלי הביניים חושבים ומתקשרים ב"שפת הערך". פעמים רבות מתקבלות החלטות בארגון מבלי שנעשית הערכה, אפילו גסה, של הערך שתוסיף ההחלטה. בדרך כלל נובע הדבר הן בשל חוסר מתודולוגיה, והן בשל חוסר רצון להתמודד עם הקושי בהערכת תוספת הערך. לעתים מתקבלות החלטות המתויגות כ"אסטרטגיות", כאשר השימוש במלה "אסטרטגי" היה עלה תאנה להימנעות מדיון רציני וענייני.

הכותב הוא פרופ' למינהל עסקים בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully