וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עציצים במועצת המנהלים

מירב ארלוזורוב

21.3.2007 / 12:16

דירקטוריון בזק אישר תוכנית תגמול בהיקף של 286 מיליון שקל מבלי שחוות הדעת של היועצים הכלכליים מונחת בפניהם

"דירקטורים אינם עציצים בישיבות הדירקטוריון", כתב לפני כמה ימים מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, גד סואן, במאמר ל-TheMarker. סואן עשוי לשנות את דעתו אם יטרח ויקרא את הדיווחים המפורטים על התנהלות הישיבות בשתיים ממועצות המנהלים החשובות ביותר של ישראל - מועצת המנהלים של בזק ומועצת המנהלים של בנק הפועלים.

"שווי ההטבה הגלומה בתוכנית ליו"ר לא דווח במסגרת ישיבת ועדת הביקורת". בזק, חברת התקשורת הגדולה בישראל, כללה את המשפט הזה בדיווח המיידי שלה לבורסה, בנוגע לתהליך קבלת ההחלטות בדירקטוריון החברה לגבי תוכנית התגמול לעובדים ולמנהלים. עלות התוכנית המדוברת, לפי דיווחי החברה, היא 286 מיליון שקל - מתוכם כ-112 מיליון שקל למנהלים בלבד - וגם לחברה גדולה כמו בזק זהו סכום משמעותי. ניתן היה לצפות כי סכום גדול כל כך, בנושא מהותי כל כך, ילובן בדריקטוריון בזק לפרטיו. רק שהפרטים, כפי שמתברר מהדיווח המיידי, היו מעט חסרים.

למשל, ועדת הביקורת של הדירקטוריון - שבה התקיים הדיון המקצועי לגבי תוכנית התגמול - לא ידעה בשעה שאישרה את התגמול למנהלי החברה מה יהיה שווי ההטבה שיקבלו המנהלים לידיהם. פרט קטן, לפיו שווי האופציות שהחברה עומדת להקצות למנכ"ל יעקב גלברד הוא 41.9-58.2 מיליון שקל, נסתר מעיניהם של הדירקטורים בשעה שהם אישרו את הקצאת האופציות. "כל הדירקטורים היו מעורבים בגיבוש התוכנית", הסבירה בזק בדיווח שלה, "ללא ירידה לפרטים כמה יקבל כל נושא משרה". אכן, כאשר מדובר בתגמול של 58 מיליון שקל למנהל בודד, אין צורך לרדת לפרטים.

רק במהלך ישיבת מליאת הדירקטוריון כולה, לאחר שוועדת הביקורת כבר עיבדה ואישרה את תוכנית התגמול, הוצג שווי ההטבה למנהלים. ההצגה היתה בעל פה, בידי היועצים הכלכליים ששכרה בזק, וזאת מאחר שחוות הדעת הכלכלית הכתובה של היועצים הכלכליים עדיין לא היתה מוכנה. ועדת הביקורת של בזק, כלומר, וגם הדירקטוריון, דנו ואישרו תוכנית תגמול בהיקף של 286 מיליון שקל מבלי שחוות הדעת לגבי התוכנית מונחת בפניהם.

הזמן דוחק - הצביעו!

שווי ההטבה למנהלים הבכירים, אם כן, לא היה ידוע לחברי ועדת הביקורת של בזק. גם חוות דעת כלכלית לא היתה להם. בנוסף לא הונח בפניהם כל מידע השוואתי באשר לתגמול מקובל למנכ"לים ויו"רים בחברות דומות. איך, אם כן, ניהלו חברי ועדת הביקורת של בזק את הדיון המקצועי המעמיק לגבי תוכנית תגמול בסכום של 286 מיליון שקל? הם ניהלו אותו על סמך מכתב של היועצת המשפטית של בזק בעניין הליכי האישור הנדרשים בוועדת הביקורת, שהוגש יומיים לפני הישיבה; מכתב מסמנכ"ל הכספים בעניין אישור הקצאת האופציות לעובדי החברה, שהוגש יומיים לפני הישיבה; וטיוטת המתאר המפרט את תנאי הקצאת האופציות, שהוגשה יום לפני הישיבה.

על אף מיעוט הנתונים, והזמן הקצר שהיה לדירקטורים לעיין בהם, מפתיע לגלות כי רק דירקטור אחד בבזק חשב שאולי אין זו הדרך לנהל דיון מקצועי מסובך וחשוב כל כך. הדירקטור החיצוני דוד בלומברג ביקש לאפשר לחברי ועדת הביקורת שבוע כדי לעיין בחוות הדעת הכלכלית (שכאמור, עדיין לא היתה קיימת) ולהעיר את הערותיהם. ההסתייגות הקלה של בלומברג, עם זאת, ירדה במהירות מהפרק לאחר שמנכ"ל החברה, יעקב גלברד, העיר שהזמן דוחק מאחר שיש לאשר את תוכנית התגמול לפני פרסום הדו"חות השנתיים של בזק.

זו הערה מעניינת, שלפיה דיון על 286 מיליון שקל צריך להיעשות בתוך יום אחד ומבלי שהנתונים אפילו מונחים בפני הדירקטורים. זו הערה מעניינת במיוחד כשהיא יוצאת מפי בעל העניין העיקרי בהצעה המונחת על השולחן - אישור תוכנית התגמול טמן בחובו הטבה של עד 58 מיליון שקל לגלברד. למעשה, זו הערה כל כך מעניינת שיש מקום לשאול מדוע בכלל שותף גלברד בישיבת ועדת הביקורת של דירקטוריון, שהעניין הנידון בה הוא התגמול האישי שלו?

"מאחר שהמנכ"ל אינו דירקטור בחברה, לא חל איסור על השתתפותו בישיבה", מתרץ דירקטוריון בזק את חוסר הקפדתו אפילו על מראית עין של העדר ניגוד עניינים. "בכל מקרה", מוסיף הדירקטוריון, "המנכ"ל לא נכח באותם חלקים מהדיונים שנגעו להקצאת האופציות שיועדו לו באופן אישי". בחלק שבו צריך היה לדאוג, עם זאת, שתוכנית התגמול תאושר כמקשה אחת - ולא תידחה אפילו בשבוע - גלברד, כידוע, היה בהחלט נוכח. וגם עשה את שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully