וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבחור את המנתח - ולא לשלם

מירב ארלוזורוב ורן רזניק

22.3.2007 / 3:38

כיום ניתן לבחור מנתח רק בבי"ח הפרטיים. משרד הבריאות מציע לאפשר בחירת מנתח בבי"ח הממשלתיים - ללא תשלום

במשרד הבריאות מציעים לאפשר לחולים לבחור את המנתח שלהם ללא תשלום או בתשלום סמלי בתוך בתי החולים הציבוריים ובמסגרת סל שירותי הבריאות הממלכתי. בכך מנסה המשרד לסתום את הפרצה הגדולה ביותר דרכה חודרת הרפואה הפרטית לישראל, ומאיימת על הרפואה הציבורית: הרצון של חולים לבחור את המנתח שלהם בתוך בתי החולים הציבוריים - הן בתי החולים שבבעלות הממשלה והן בתי החולים שבבעלות קופת חולים כללית. דבר זה אסור כיום לפי חוק ולפי הוראות בית המשפט העליון.

ההצלחה הגדולה של הביטוחים המשלימים של קופות החולים נובעת מכך שהם מאפשרים בחירת רופא בניתוחים הנעשים בבתי חולים פרטיים, בעיקר ברשת בתי החולים אסותא של קופת חולים מכבי.

משרד הבריאות העלה את ההצעה בדיונים שנערכו לאחרונה בינו לבין האוצר ומנהלי בתי החולים. לפי ההצעה, החולים יצורפו לתור של ממתינים לניתוח אצל הרופא שבו בחרו. התור יהיה מחייב, פרט למקרים דחופים, בהם החולים ייכנסו לניתוח לפני התור הרגיל.

צעד לקראת הפרטת ביה"ח?

שירות רפואי פרטי (שר"פ) היה נהוג במשך כשש שנים בכמה מבתי החולים הממשלתיים עד יוני 2002. השירות איפשר לחולים לבחור את המנתח שלהם תמורת תשלום - וזאת בשעות אחר הצהריים, במסגרת קרן המחקרים ובאמצעות התקשרות עם חברות ביטוח.

השר"פ פעל בבתי החולים הממשלתיים איכילוב בתל אביב, שיבא בתל השומר, אסף הרופא בצריפין ורמב"ם בחיפה. הוא הופסק ב-2002 כאמור, בהוראת היועץ המשפטי לממשלה אז אליקים רובינשטיין ובג"ץ, בעקבות עתירה שהגישה קופת חולים כללית. כללית טענה כי השר"פ אינו חוקי, אינו מוסרי ופוגע בעקרונות חוק ביטוח בריאות ממלכתי, בשוויון ובצדק החברתי.

יצוין כי בבתי החולים הציבוריים בירושלים שבבעלות עמותות ציבוריות (ובכללם בתי החולים של הדסה, שערי צדק וביקור חולים) פועל שר"פ מאז שנות ה-50.

בכירים במערכת הבריאות מעריכים כי מאחר שלפי ההצעה החולים לא ישלמו על הזכות לבחור את הרופא, הרופאים ומנהלי בתי החולים ידחו אותה בתוקף. לפיכך ייתכן שיוכנסו שינויים בהצעה כך שהיא תכלול תמריץ כספי, לרופאים עצמם ולבתי החולים. ואולם לפי ההצעה, התמריץ יהיה מוגבל מאוד וישולם על ידי המדינה במסגרת סל שירותי הבריאות הממלכתי.

בכירים בבתי החולים הממשלתיים אמרו אתמול כי הכנסת שר"פ לבתי החולים הציבוריים (גם אם השר"פ יהיה ללא תוספת תשלום) מחייבת החלטת ממשלה וחקיקה מיוחדת, לאור ההשלכות הרפואיות, המוסריות, המשפטיות והחברתיות. לדבריהם, צפויה ביקורת ציבורית על הכנסת שר"פ, העשויה להיתפש כצעד נוסף של משרד הבריאות בדרך להפרטת בתי החולים הציבוריים והמשך הפגיעה במערכת האשפוז הציבורית.

ממשרד הבריאות נמסר: "במסגרת שיחות כלליות בין משרדי הבריאות והאוצר עולות סוגיות הקשורות ליחסים בין בתי החולים, קופות החולים והביטוחים המשלימים. במסגרת שיחות ראשוניות הועלה באופן ראשוני ובוסרי נושא בחירת רופא ללא תשלום, אך כאמור זהו נושא ראשוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully