וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדחת העסקות

רותם שטרקמן

22.3.2007 / 10:48

הטענה הרווחת היא שכאשר בעלי שליטה קונים, כדאי להיכנס לבורסה, וכאשר הם מוכרים זה הזמן לברוח. מה אומר המצב הנוכחי

אחד הסימנים החשובים שעליהם מסתכלים משקיעים בבורסה הוא פעילותם של בעלי העניין - מי ששולט בחברות הנסחרות בבורסה. הטענה הרווחת היא שכאשר בעלי שליטה קונים, כדאי להיכנס לבורסה, וכאשר הם מוכרים זה הזמן לברוח. בחודשים האחרונים אנחנו נתונים בתנופה אדירה של עסקות, בהן רכישות ענק של שני בתי הזיקוק לנפט בחיפה ובאשדוד על ידי קבוצת סמי עופר-דיוויד פדרמן, וצדיק בינו (בהתאמה), ורכישת חברות נדל"ן בורסאיות על ידי אנשי עסקים כמו יגאל אהובי, ארקדי גאידמק, שעיה בוימלגרין ומתיו ברונפמן.

ברונפמן גם חתם אתמול על העסקה לרכישת 20% משופרסל תמורת 214 מיליון דולר. שתי עסקות גדולות נוספות שעליהן דווח בשבועיים האחרונים היו בכרטיסי אשראי - הפניקס רוכשת 25% מחברת כרטיס האשראי ישראכרט לפי שווי של 2.55 מיליארד שקל, ומגדל רוכשת 20% מלאומי קארד לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל.

בכל העסקות מדובר במחירים גבוהים מההערכות הכלכליות שעליהן דובר (בחברות פרטיות) או מהמחירים בבורסה (בחברות הנסחרות).

מה אפשר ללמוד מפעילות המוכרים? שהמחירים כבר מספיק טובים כדי לממש ולהקטין סיכונים, אם כי אין בריחה המונית וברור שמדובר על שוק של קונים.

מנוע העסקות - הריבית הנמוכה

מפעילות הקונים אפשר להסיק שאחרי ארבע שנים רצופות של עליות, המחירים עדיין סבירים. כך לפחות הם מעריכים. אפשר לסייג ולומר כי כשיש לא מעט טייקונים נזילים שרוצים לגדול, היד קצת קלה מדי על הדק הרכישות ושגם אווירת הגאות המנשבת כאן גורמת לאנשים לרצות עוד ועוד נכסים. ובכל זאת התמונה אופטימית.

המנוע של כל העסקות האלה הוא הריבית הנמוכה ויכולת הגיוס האדירה של כספים בשוק ההון. רק אתמול גייסה אפריקה ישראל מיליארד שקל ועזריאלי גייס 700 מיליון שקל. המשקיעים המוסדיים בשוק צמאים להנפקות אג"ח גדולות ואיכותיות, וכל מי שמבקש לגייס יוצא עם הרבה מאות מיליוני שקלים טריים בחשבון הבנק.

בשבועיים האחרונים פירסמנו כאן סדרת כתבות על חגיגת האג"ח. הראינו שכמעט 20 מיליארד שקל גויסו בפחות משלושה חודשים מתחילת 2007. אם הנכונות של המשקיעים להסתכן תקטן, גם קדחת העסקות תתפוגג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully