וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הפך העבריין הסדרתי ריקו שירזי למותג פשע זוהר?

גידי וייץ

22.3.2007 / 20:15

תכירו, ריקו שירזי. האיש שבשמו נופף על פי החשד ח"כ יורם מרציאנו, כדי לאיים על המאבטחים במועדון הריו; במשטרה בטוחים שהוא אחד העבריינים הכבדים במדינה, רנא רסלאן ושלמה שרף בטוחים שהוא ג'נטלמן; הוא עצמו משייט בב-מ-וו שחורה עם ארבעה מאבטחים ונשבע שאין לו אויבים



מאת גידי וייץ ואמיר זוהר



בשבועות האחרונים ריקו שירזי עצבני אש. מי שהצליח להקפיץ את שירזי, אחד היעדים המודיעיניים המרכזיים של משטרת ישראל, הוא יו"ר סיעת העבודה, ח"כ יורם מרציאנו. על פי החשד, מרציאנו השתמש בשמו של שירזי כדי להפחיד את המאבטחים במועדון הריו בהרצליה, כשלטענת המאבטחים השתכר והתפרע שם לפני כשלושה שבועות. "אתם לא יודעים עם מי הסתבכתם", איים עליהם על פי עדות אחד המאבטחים, והוסיף כי הוא חבר של שירזי ש"יחתוך אותם לחלקים שיפוזרו בכל רחבי הארץ".



"מי זה בכלל המרציאנו הזה?" אמר שירזי לחברים השבוע. "מה פתאום הוא משתמש בשם שלי. מה הוא מכניס אותי לעניין שאני לא קשור אליו?" באותה שיחה, כשנשאל שירזי אם הוא מכיר את מרציאנו, אישר להם שהוא אכן מכיר אותו באופן אישי. מרציאנו, לעומת זאת, מכחיש את הדברים בתוקף: "לא מכיר אותו. לא יודע מיהו".



נפגשתם לפני האירוע?



"לא דובים ולא זבובים", אמר חבר הכנסת, "כפרה עליך. אם הוא יהיה במסדר זיהוי, לא אזהה אותו. אני מציע שתדבר אתו ותשאל אותו אם הוא מכיר אותי. מעלילים עלי עלילת דם".



השם של שירזי יכול להעביר צמרמורת בגב של כל מאבטח. המשטרה הכריזה עליו כעל אחד מראשי ארגוני הפשע בישראל. היחידה לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) עוקבת אחריו מקרוב, וכמוה גם הרשות לניירות ערך ורשות המסים. "הוא מתוחכם וחריף", אומר קצין משטרה בכיר, "משכיל לבנות קואליציות אד הוק עם משפחות פשע אחרות ועם זאת לשמור על עצמאות. הכל לפי העניין ולפי האינטרס". בהתבטאות נדירה ביטל שירזי את הכתרים שקושרת לו המשטרה: "אני ארגון פשע?! מקסימום ארגון דוגמנות".



סגנון החיים של שירזי אכן דומה לזה של בעל סוכנות דוגמנות. שתי דוגמניות על הוזכרו בעבר כידידות קרובות שלו: רנא רסלאן ומירי בוהדנה. "הוא בנאדם מקסים, בחור טוב, נשמה טובה", אומרת רסלאן ומבקשת לא להרחיב על נסיבות היכרותם. "אני נמצאת הרבה בהרצליה, והוא גם, אז אנחנו נפגשים לפעמים לארוחות בוקר במרינה. מה רע בזה? הבנאדם מאוד שונה מהתדמית שמציירים לו בתקשורת, כשהוא יושב לידי אני מרגישה שיושב לידי אנג'ל, נשבעת לך, הוא איש מדהים ואני לא אגיד את זה ככה סתם. הוא איש שמדבר רגוע, לא צועק, תמיד מכבד, בחיים הוא לא זרק מלה לא במקום לידי, הג'נטלמן המושלם".



את התייחסותה של בוהדנה לא ניתן היה לקבל. אחיה, גילי בוהדנה, מסר השבוע: "אני לא נותן סתם אינפורמציה, אבל אני יכול רק לומר שהוא בנאדם זהב, הוא היה חבר שלי הרבה זמן. הוא עדיין חבר שלי. הוא נשמה טובה וזה מה שיש לי להגיד עליו. כל השאר זה עניינים אישיים".



חבריו מספרים כי לפחות שלושה שרים היו אצלו בבית וסלבריטאים רבים, בעיקר מתחום הספורט, יוצאים לבלות אתו. במדורי הרכילות אפשר למצוא אזכורים לבילוי משותף במסעדות יוקרה עם הכדורגלן איציק זוהר ובאירוע חברתי עם המאמן אלי אוחנה. הוא נוהג בב-מ-וו ארוכה ונוצצת, מלווה במאבטחים ומחזיק בית במתחם המיליונרים סי-אנד-סאן, אחוזה מבוצרת לבני משפחתו ברמת פולג ובית נוסף במרינה בהרצליה. שם, בכלוב הזהב היאפי והזוהר, בין קיוטו היפנית למסעדת הדרבי בר, בשטח המאובטח והמצולם תמידית, מבלה שירזי את רוב זמנו. רחוק מעיקובי היאחב"ל ומהמתנקשים הפוטנציאליים. במתחם הזה גם נמצא מועדון הריו, שבו התרחשה התקרית בין מרציאנו למאבטחי המועדון.



בשנים האחרונות נעצר שירזי פעמים רבות. שמו נקשר לפרשות הפליליות החמורות במדינה. הוא נעצר ונחקר למשל בחשד לקשר למעילת מאות המיליונים בבנק למסחר, אך לא הוגש נגדו כל כתב אישום בפרשה. הוא הוזכר גם כמי שקשור להנפקת המניות הפיקטיוויות של חברת "אורליין", אך כיום מודה המשטרה כי בניגוד לפרסומים בעיתונות, אין לו כל נגיעה לאותה פרשה.







בינואר 2006 נעצר שירזי בחשד למעורבות בהשלכת רימון רסס לעבר ביתו של איש העסקים אהרון שקד בנתניה. אהרון שקד הוא אחיו של אבי שקד, ויחדיו הם היו הבעלים של אתר ההימורים באינטרנט "888", שמגלגל עשרות מיליוני דולרים. אבי שקד, שידוע כ"מיליונר הסוציאליסט", ניסה להשתלב ללא הצלחה ברשימת העבודה לכנסת. לפי החשד, ניסה שירזי להיכנס כשותף שלישי לעסקי האחים שקד, אולם השניים הבהירו לו שאינם מעוניינים בו. לכן החליט, כך חושדים במשטרה, לאותת להם על רצינות כוונותיו. לאחר זריקת הרימון נחקר שירזי, אך לא הוגש נגדו כל כתב אישום בפרשה. אהרון שקד טרק השבוע בפנינו את הטלפון כשניסינו לשוחח אתו על העניין.



שירזי טוען כי המשטרה מנהלת אחריו מצוד שכולל חקירות טרנס אטלנטיות, שמטרתן למפות את כל הנכסים הרבים הנמצאים ברשותו, אך לא רשומים על שמו. "הם הגיעו עד עורכי דין שמטפלים בעסקים שלו בחו"ל. הם משקיעים בו אמצעים ומשאבים רבים, ומנסים יחד עם יחידות אחרות כל דרך להפיל אותו", אמרו מקורביו השבוע. "אני איש נדל"ן", הגדיר את עיסוקו בדיון שהתקיים בבית המשפט, בבקשה להאריך את מעצרו בפרשת הרימון. במקום אחר קבל כי קישור שמו לפלילים מזיק מאוד לעסקיו. "אנשים חושבים שאני מפלצת". אנשים שפגשו אותו מתארים איש נעים הליכות שלא מאיים במראהו ובהליכותיו. "הוא הוכרז כראש ארגון פשיעה", אומרים במשטרה, "אבל אין ספק שהסטייל שלו הוא שונה מאשר זה של ראשי ארגוני פשע אחרים".



כעת חוקרת המשטרה אם קשור שירזי באופן זה או אחר בהסתבכותו של כריש הבורסה עודד דסאו. דסאו, יו"ר ובעל השליטה בחברת גולן מלאכת מחשבת, נשלח ביוני האחרון למעצר בית. חוקרי רשות ניירות הערך טענו בבית המשפט כי דסאו משך על דעת עצמו, ומבלי לשתף בעניין את נושאי המשרה בחברה, 4.8 מיליון דולר מקופת החברה. סכום שהוא כמעט כל יתרת המזומנים של החברה. הסכום שמשך דסאו, הועבר לפי החשד לחשבונו הפרטי, ושימש לצרכיו הפרטיים, בין היתר להחזר חובות אישיים. ברשות ניירות הערך חושדים ששירזי היה בדרךך כלשהי בסוד העניין, טענות שמקורבי שירזי דוחים בתוקף.



הרשעתו האחרונה של שירזי קשורה גם היא לגביית חובות. בעקבות פירוק שותפות בין בני הזוג מלכה ואורי דנון לבין איש עסקים מסביון בשם איתן ארזי, טען כל צד שהצד האחר חייב לו כסף. בסוף שנת 2004 התקשר דנון, קרוב רחוק של שירזי, אל ארזי והציע לו להיפגש אצל עורך דינו כדי להגיע להסדר כספי. "העורך דין גר במתחם סי-אנד-סאן, תגיע לשם", מסר דנון לארזי.



ארזי ציית והגיע עם חבר לפגישת הבוררות. שומר ראש הוביל אותם לדירה נוצצת שם המתינו דנון, עורך הדין ושומר ראש גברתן נוסף. ל"עורך הדין" היה סגנון מיוחד לשכנע את ארזי להחזיר לדנון את הכספים. "הפרטים לא מעניינים אותי", הוא אמר, "אתם צריכים לשלם לאורי כל מה שאתם חייבים לו עד יום ראשון בבוקר. זה לא מעניין אותי איך תשיגו את הכסף. אתם צריכים למכור בית? תמכרו בית. אתם צריכים למכור מכונית? תמכרו מכונית. אתם צריכים למכור יד? תמכרו יד. אתם צריכים למכור רגל? תמכרו רגל. אתם צריכים למכור ריאה? תמכרו ריאה. אתם צריכים למכור לב? תמכרו לב. עד יום ראשון הכסף יהיה אצל אורי".



ארזי המבוהל פנה לדנון ושאל: "זה העורך דין שלך?!" "זה בן משפחה", השיב דנון. הוא לא סיפר לדנון שהאדם שהתחזה לעורך הדין הוא שירזי. יומיים אחרי הפגישה הזאת, לאחר שקיבל מסרים מאיימים נוספים מדנון, שהזהיר אותו מידו הארוכה של שירזי, ניסה ארזי להתאבד. הוא העביר אמנם לדנון מאות אלפי שקלים, אך מיהר להתלונן במשטרה שעצרה גם את שירזי. פרקליטו של שירזי, עו"ד ששי גז, הגיע להסדר טיעון עם המדינה שבמסגרתו נגזרו על שירזי שבעה חודשי מאסר בפועל. בפסק הדין פירט השופט אורי שהם חלק מהעבר הפלילי של שירזי: "העלבת עובד ציבור, תקיפה הגורמת חבלה, היזק לרכוש במזיד, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, זיוף, קבלת דבר במרמה והתחזות כאדם אחר במטרה להונות".







במשטרה טוענים כי תחכומו הרב של שירזי מנע עד היום את הרשעתו בפרשות חמורות אף יותר. לטענת המשטרה, שירזי מרוויח חלק מכספו בעיסוקים בלתי חוקיים ומלבין אותו דרך אנשי קש בעסקים לגיטימיים. "בהחלט יש אנשים שאתה קורא עליהם ב'דה מרקר' ששירזי הוא שותף סמוי שלהם", אמרו השבוע במשטרה. ברשם החברות אין חברות על שמו של שירזי, מלבד חברה לעסקי מסעדנות שהוא מחזיק בשותפות עם "בני הדייג". עיקר עסקיו, לפי גרסתו לפחות נוהלו עד לפני כשנה באמצעות חברה אחרת בשם "ימבק סחר בע"מ", שעסקה בניכיון צ'קים ובעליה הרשמי הוא מקורבו מאיר בוכריס. אז מיהו ריקו שירזי? ראש ארגון פשיעה מסוכן ומתוחכם, או חביב הסלבריטאים? שירזי עצמו סירב להתראיין לכתבה זו, ושמר גם הפעם על זכות השתיקה.



הנגיחה



אריה "ריקו" שירזי, 45, נולד לאב שניהל תחנת דלק ואמא עקרת בית. לזוג היו ארבעה ילדים. בית המשפחה היה בשכונת עמידר בצפון נתניה, עשר דקות הליכה מאצטדיון הקופסה. בצעירותו התעניין בעיקר בכדורגל. בשנות השבעים אחיו שלמה ("מומו"), המבוגר ממנו בארבע שנים כבר כיכב בליגה הבכירה. הוא היה מגן וקשר ימני בלתי ניתן לעצירה, שזכה באליפויות וגביעים עם מכבי נתניה ובית"ר ירושלים, והשתייך לסגל נבחרת ישראל, אבל הסתבך בפרשה גדולה של סחר ויבוא הרואין, אשר העיבה על הקריירה שלו.







ריקו, ששירת בצה"ל כשקמיסט, הלך בדרכו. בעונת 82'-83' השניים אף שיתפו פעולה ב"נתניה הגדולה" של מוט'לה שפיגלר, עם עודד מכנס ודוד לביא, והיו שותפים לאליפות האחרונה של מועדון הפאר הישראלי. "ריקו היה בלם קדמי צעיר בדור שבו היה בלתי אפשרי להוציא שחקנים מההרכב", אומר מלך השערים לביא, "אבל הוא לא נשבר והשקיע המון בתחרות עם בלמים אגדתיים כמו חיים בר וברוך חסן. כנראה שבגלל המאמץ הזה הוא נפצע בברך ונאלץ לפרוש בגיל צעיר. מה שאני זוכר מריקו האדם זה הנכונות שלו לתת מעצמו, והחיוך הנצחי שהפך לסימן ההיכר שלו. הוא ודוד פיזנטי, שגם הוא מצחיקן גדול, הוסיפו הרבה אווירה טובה לקבוצה. אהבנו לשחק אתם קלפים. אנחנו נתנו להם יחס בגובה העיניים והם ידעו להחזיר לנו כבוד".



שוער הקבוצה המיתולוגי, אריה אלטר: "אני עד היום בקשר אתו. הוא היה שחקן בינוני, אבל חזק מאוד ופיזי מאוד. ריקו הוא אדם מקסים עם לב זהב. הוא עוזר להמון אנשים והוא חבר אמיתי. מתי שהייתי צריך אותו, הוא היה שם בשבילי".



למה אתה מתכוון?



"אני לא רוצה, כי לא דיברתי אתו. הפתעת אותי בשיחה. הוא אדם אמין וישר".



אחרי הכדורגל ריקו החל לסחור במוצרי אלקטרוניקה, ובתוך מספר שנים עבר לסחר במכוניות משומשות. יחד עם אחיו מומו השתלט על נתחים גדולים בתעשיית ההימורים בעיר, שהיתה אז בחיתוליה. מומו שירזי היה מראשוני סוכני ההימורים הלא חוקיים בספורט. לפי כתב האישום שהוגש נגדו, בשנת 95' הימרו אצלו כדורגלני מכבי תל אביב ניר קלינגר, אלי דריקס ונעם שהם. בפרשה, שהתייחסה להימורים על משחקי האן-בי-איי ולא הליגה הישראלית, היו מעורבים כדורגלנים נוספים כמו אלון מזרחי, אופיר קופל, איציק זוהר, יוסי אבוקסיס וחיים רביבו.



בשנת 96' המליצה המשטרה להעמיד לדין את מומו וריקו שירזי לדין בחשד להפעלת רשת הימורים בספורט בראשון לציון, יבנה ואשדוד. בסופו של דבר לא הוגש כתב אישום נגד ריקו שירזי, ואילו האח שלמה הורשע במסגרת עסקת טיעון באישומים פעוטים בהרבה. עם זאת, לפי המידע המודיעיני של המשטרה שימש ריקו שירזי במשך שנים כאחד הבנקים המרכזיים להימורים בלתי חוקיים בספורט. חיבתו לכדורגל לא דעכה עם השנים. לפני למעלה משנתיים כשהבעלים לשעבר של קבוצת בני יהודה, יובל גפני, הסתכסך עם מנהל הקבוצה משה דמאיו ונגח בפניו, שירזי היה בין אלה שפישרו בין השניים. גפני, היום: "אין לי קשר אליו ואני לא מעוניין לדבר. אל תמשוך אותי בלשון. בקשר לעניין עם דמאיו, במקרה ריקו היה באזור". גפני מגלה כי שירזי הוא האיש ששיכנע אותו להפסיק ולהחזיק בבני יהודה: "ריקו זה האיש שאמר לי: 'צא מבני יהודה, זה לא בשבילך'".



בשנת 2004 פנה שירזי לגפני והציע לו לרכוש את קבוצת הכדורגל של מכבי נתניה. שירזי ביקש להסתייע בשירותיו של גפני, ככל הנראה בגלל שעל פי כללי ההתאחדות אסור לאדם שהורשע בפלילים להיות בעליה של קבוצת כדורגל. גפני: "ריקו אוהד של מכבי נתניה והוא פנה אלי והציע לי, וירדנו מזה. רצינו קצת להשתעשע בעניין". הבעלים הקודם של מכבי נתניה, אשר אלון: "אנשים מטעמו הציעו לי לסדר לנו מענקים והלוואות ואני סירבתי. הם באו ואמרו לי: ריקו רוצה לעזור. אני לא רציתי ממנו לא מענקים ולא הלוואות". מקורביו של שירזי אומרים כי בעבר תרם כספים לקבוצות הכדורגל מכבי נתניה ובני יהודה. קשריו עם בני יהודה נבדקים במשטרה.



גורמים הקשורים לכדורגל בנתניה טענו כי שירזי מיודד מאוד גם עם ראשי קבוצת בית"ר נתניה-נס-טוברוק, יצואנית שחקני הנוער הגדולה בארץ, שמנהלים איש העסקים אריק איזיקוביץ' ומאמן נבחרת ישראל לשעבר שלמה שרף. שרף: "בחיים הוא לא מימן ולא היה מעורב או פעיל בנס טוברוק".



אתה מכיר אותו?



"אני מכיר אותו. אין לי שום דבר רע להגיד עליו, אני מכיר אותו כבחור טוב".



בינואר השנה נעצר שירזי בחשד להעלמות מס במיליונים והוצאת חשבוניות פיקטיוויות. החשוד השני באותה פרשה היה איזיקוביץ'. טרם הוגשו כתבי אישום בפרשה זו. איזיקוביץ' טען השבוע: "אחרי 15 דקות יצאתי מהחקירה, לא קשור לזה ולא כלום. שירזי לא קשור לטוברוק ולא נתן לה שקל אחד בעבר".



לפני כשלוש שנים פירסם עיתון "חדשות נתניה" כי שירזי שימש כבורר גם בסכסוך יצרי שהתגלע בין אלי אוחנה, בתקופה ששימש כמאמן בני יהודה לבין חלוץ הקבוצה רונן בדש. בדש אמר אז: "היו דברים והם נסגרו בצורה הכי יפה לאחר שהתערבו אנשים מכובדים משני הצדדים. זה הכל". אלי אוחנה, השבוע: "אני מכיר אותו דרך האח שלו מומו, מהשנים שבהן שיחקנו כדורגל יחד בבית"ר ובנבחרת. הוא בנאדם סימפתי, שמרבה לחייך, אבל אני לא מכיר אותו לעומק ולא יודע מה הוא עושה בחייו הפרטיים. אני כן יודע שהוא ישב בבית הסוהר, עשה מה שעשה, אבל לדעתי מאז הוא מתעסק בעסקים לגיטימיים".



חד גדיא



בשנות ה-90, כששירזי נכנס לעסקי בתי הקזינו, שלט בעיר פליקס אבוטבול, מהבכירים בעברייני ישראל באותה תקופה. "פליקס היה איש חכם שידע לצרף אליו את האנשים הנכונים", אומר איש משטרה בכיר לשעבר, אשר היה שותף בחקירות רצח בני משפחת דוביצקי, על רקע מלחמות השליטה במועדוני ההימורים בנתניה. "במקום להילחם בריקו הוא חיבק אותו ואיפשר לו להיכנס לתחום ההימורים. הם אפילו עשו דברים מסוימים יחד. במקביל, פליקס, שהיה אלוף בכיפות אדומות, הדליק אותו על עבריין בכיר אחר שפעל אז, משה דוד 'דמארי', שלמעשה היווה איום על כל העבריינים והסוחרים בעיר".







ב-23 באוגוסט 96' נורה דמארי בחצר ביתו. שכנים וחברים שמיהרו לטפל בו נדהמו כאשר היורה, עבריין בשם משה שרביט המכונה "ספניול", נכנס לחצר, וידא הריגה בירי נוסף ונמלט לפרדס סמוך, שם המתין לו שירזי ברכב מילוט. את הרצח פיענח רפ"ק שבי בן ארויה, שהיה אז קצין המודיעין והבילוש של מרחב שרון. "דמארי היה עבריין אכזרי שעשה רע להרבה מאוד אנשים בעיר, בצורה חריגה ולא מקובלת גם בפשע", משחזר בן ארויה. "למשל, הוא היה בא לסוחרים בשוק, נושך להם את האוזן ולוקח את הקופה. היה לו כינוי, מלאך המוות.



"באותו יום שישי הייתי קצין תורן ושמעתי על הרצח. כשכולם רצו לזירה אני כבר קיבלתי מידע אמין על המבצעים ונסעתי לבית של ריקו. שאלתי את הגברת איפה האדון והיא אמרה שהוא נסע לטבריה. ביקשתי שירים לי טלפון כשיחזור. ביום ראשון הוא מתקשר אלי ואומר שהוא בתל אביב, עם חבר, ספניול, שאני יודע שהוא השני, זה שלחץ על ההדק. אמרתי להם 'בואו אלי לקפה'. ריקו אמר לי 'לא, אני בדרך להלוויה של דמארי'. אמרתי להם, 'לא, לא, בואו אלי', והם באו. איך שנכנסו נתתי לו אזיקים ואמרתי לו, 'תקשור את ספניול', אמר לי 'על מה', אמרתי לו 'על הרצח'. ריקו כעס והאשים אותי אז, שכל המלחמות בעיר היו בגלל שנלחמתי במועדוני ההימורים בנתניה, שבגלל זה אנשים נקלעו לחובות והתחילו לרצוח אחד את השני. בסופו של דבר נסגרה עסקת טיעון. הוא הורשע בסיוע ונדון לשבע שנים, ספניול נידון ל-18 שנה".



בזמן שריקו ריצה את המאסר הראשון שלו התחוללה בחוץ מהפכת הכסף הגדול של עולם ההימורים, כאשר פליקס אבוטבול וזאב רוזנשטיין השתלטו על התחום בארץ ובחו"ל, למורת רוחם של חברי הקואליציה המתחרה: אברג'יל ואלפרון. אלה היו ימי הזוהר של עופר מקסימוב, מהמר כפייתי שהפסיד עשרות מיליוני שקלים על סמך קווי אשראי שהעמידו לו בעלי הקזינו. לצורך פירעון חובותיו גייס מקסימוב את אחותו, אתי אלון, מנהלת אשראי בבנק למסחר, שלטענתה, רק בשל החשש לחיי אחיה הזרימה לנושיו כ-270 מיליון שקל, שגנבה מהבנק ולקוחותיו. שירזי השתחרר מהכלא באמצע 2001. פחות משנה אחרי זה התברר שהשיקום שלו היה מופלא. בתוך חודשים ספורים הפך שירזי לאחד המלווים המרכזיים למקסימוב.



בחקירתו בפרשת הבנק למסחר סיפר מלך השוק האפור בני רביזדה: "הרבה פעמים עופר ביקש הלוואה כספית וקיבלתי ערבות בעל פה מאנשים שאני סומך עליהם, כמו ריקו שירזי". חוקר המשטרה רב-פקד יצחק וישני כתב בעקבות שיחה עם שותפו של רביזדה, אהרון אוהב ציון: "הוא סיפר לי על פגישה שהתקיימה לפני מספר חודשים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל. בפגישה נכחו האנשים שלהם חייב מקסימוב כספים, כאשר הסכום הוא כ-120 מיליון לפי החלוקה הבאה: ריקו שירזי 20 מיליון... ועוד חייבים".



הפגישה הזאת היתה ועידת פסגה של הפשע המאורגן שהתכנסה כדי לטכס עצה איך לגבות ממקסימוב את החובות האבודים. בישיבה סוכם כי הכנופיה הירושלמית תטפל בגביית חובותיו של מקסימוב. "כשאני רואה את עופר מקסימוב אני מקבל דלק וממשיך את היום כמו טווס", אמר שירזי עצמו בהקלטה משטרתית שנחשפה במשפט נגד החבורה הירושלמית שסחטה את מקסימוב, לאחד מראשי הקבוצה, איציק בר מוחא. בסופו של דבר לא הוגש נגדו כתב אישום בפרשת הבנק למסחר. חוקרי המשטרה לא הצליחו להוכיח כי שירזי ידע שהמיליונים שהוחזרו אליו ממקסימוב, מקורם במעילה מהבנק.



עצירת זרם המזומנים מהבנק למסחר פירקה את כל הקואליציות, ונתנה את האות לגל חיסולים בעולם התחתון. באוגוסט 2002 חוסל פליקס אבוטבול בפתח קזינו רויאל שלו בפראג. באותו זמן בנו פרנסואה נשפט לחמש שנות מאסר על עבירות סחיטה, ובנו השני, אסי, נאלץ לחסל את עסקי האב באירופה ולשוב ארצה לאחר שניצל מרימון יד שנזרק לעברו בדיוק במקום שבו נרצח אביו.



המשבר במשפחת אבוטבול יצר ואקום זמני בעולם התחתון בנתניה. שירזי נשאב לתוכו בזהירות. זמן קצר אחרי שחרורו הוא כבר שלט, ישירות ובעקיפין, על עשרות מיליונים שהזרים מקסימוב לשוק האפור. היחסים עם בני משפחת אבוטבול ידעו עליות ומורדות עם השנים. לאחר מותו של פליקס, הפכו בני המשפחה ליריבים הגדולים של שירזי בקרב השליטה על עולם הפשע באזור השרון, אבל בשנים האחרונות שבה וחודשה הברית בינם לבינו.







לאחרונה הוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום נגד אסי אבוטבול, אלי נעים המכונה "קוסם" ועוד שמונה חברים בארגוני פשיעה. הם מואשמים בעבירות שונות של אחזקה, הובלה וסחר לא חוקי בנשק. במסגרת החקירה נחשפו שיחות האזנות סתר רבות בין אבוטבול הבן לבין שירזי. אחת מהן עסקה בתרומות לישיבת שובו שנים בירושלים, ישיבה שהצליחה להוציא סכומים לא מבוטלים מבכירי העבריינים בישראל. שירזי: "אסי, מה הסיפור של הזבלות האלה מירושלים? באים לויקי, אחראים על הכסף, כסף, איזה כסף... אם מישהו מהם מתקשר אלי, אוי ואבוי לו, אוי ואבוי לו... כוס-אמם, נרקומנים של הדולר מניאק".



ההערכה במשטרה היא שהרווחים בבנק למסחר הפכו את שירזי לטייקון עמוס כסף שמלווה כספים בשוק האפור. "יום אחד נהג מונית מסוים לא שילם לו כסף שהיה חייב לו", מספר רכז המודיעין של משטרת נתניה ראובן סומך, שפרש לאחרונה מתפקידו. "לקחו אותו לחדר בבית מלון לדבר אתו ואשתו הודיעה שהוא נעדר. מישהו אמר לה: 'לכי דברי עם סומך'. התקשרתי לריקו ותוך דקות ספורות הנהג מונית היה בבית. הוא לא פראייר, חכם מאוד וכריזמטי. וגם מתנהג לפי הכללים.



"פעם אחת תנ"צ מנשה ארביב (מפקד מרחב השרון, שסירב להתייחס לדברים) התקשר אלי וביקש שיעצרו את ריקו. שאלתי אותו מה קרה? אמר לי 'יש מידע שהוא עומד לחסל אותי'. אני תופס את הבטן וצוחק. התקשרתי לריקו ואמרתי לו: 'תביא תיק, אתה עצור'. והוא, כמו ילד טוב, הגיע עם תיק לתחנה. אחרי יומיים שיחררו אותו. הוא אדם שמכבד את עצמו. הייתי מעדיף עשרה עבריינים כמו ריקו. הוא הרבה יותר אנושי מעבריינים אחרים שאני מכיר".



סומך מכניס לחדר את מריו, שוטר שעבד במודיעין של משטרת נתניה ומנכ"ל חברת האבטחה הנמצאת כיום בבעלות סומך. מריו פוטר בשנות ה-90 מהמשטרה. "מריו תגיד להם מה אתה חושב על ריקו", דורש סומך ועיניו של מריו, גברתן בעל זרועות נפוחות, נוצצות מהתרגשות. "הוא אחלה גבר. היחיד שסידר לי עבודה אחרי שפוטרתי מהמשטרה. היחיד שדאג לי".



מה עשית בשבילו?



"איבטחתי את הקזינו שלו".



כל אחד והמודיעין שלו



בשנים האחרונות ניסו כמה פעמים לחסל את שירזי. בשנת 2002 העיד עבריין נתנייתי בשם דוד אילוז כי אחד מראשי הפשע בעיר, דודו דהרי, התוודה בפניו כי הוא עומד לחסל את שירזי. בחקירתו המשטרתית סיפר: "הוא רצה שאני ארצח את שולי רוקח ואמר שאחר כך הוא רוצה לרצוח גם את צ'רלי בייזה (אבוטבול, אחיו של פליקס) ואת ריקו שירזי". שירזי עצמו העיד במשפטו של דהרי (שהורשע בתיק הזה בהזמנת הרצח של רוקח), וכמנהג העבריינים מיהר להכריז שאין לו אויבים ושהוא ודהרי בכלל חברים.



לפני כמה שנים דרשו בלשים משירזי להתפנות מקפה קינג, הקפה הקבוע שלו בנתניה, בשל מידע על חיסול צפוי. לפני ארבע שנים נעצרו ארבעת האחים אילוז מירושלים עם שני אקדחים ואם-16 בתא המטען, אחרי שהמתינו מול ביתו ברמת פולג. המשטרה טענה אז כי מי ששיגר את האילוזים לחסל את שירזי הם היריבים הנתנייתים, בני משפחת אבוטבול, אך לא האשימה אותם בדבר. בשל דלות הראיות הצליח עורך דינם של האילוזים, עו"ד אבי חימי, להגיע לעסקת טיעון, במסגרתה הודו האחים כי ביקשו לפגוע בגופו של "מאן דהוא".



שירזי עצמו מקפיד לשמור על זכות השתיקה בחקירות משטרתיות, אך שיחה לא פורמלית שהוקלטה עמו ע"י המשטרה הגיעה לידי מוסף "הארץ" ומתפרסמת כאן לראשונה. בראשית החקירה התרברב שירזי בפני החוקרים כי שעתיים בלבד אחרי מעצר האחים אילוז הוא כבר ידע את שמות העצורים ואת הרקע שלהם. "הם אחים טובים, אנשים טובים, משפחה טובה, שיהיו בריאים, שיהיה להם טוב, שעתיים אחרי שנעצרו כבר ידעתי מי, מה, מו... כל אחד יש לו את המודיעין שלו". אחר כך הוסיף: "אסור שהם יישבו בבית הסוהר".



שירזי סיפר לחוקרים כי החליט לתגבר את מצבת המאבטחים השומרת עליו: "עכשיו שמתי עוד מאבטח אחרי המקרה, אמרו רוצים להרוג אותי, אתם אומרים רוצים להרוג אותי, אז אני לא אשים מאבטחים?" החוקר הקשה עליו: "אתה חושב ששלושה אנשים יספיקו לך?"



שירזי: "לא משנה. אני אומר לך, יש אתכם ואת אלוהים".



חוקר: עזוב אותנו, מאתיים אלף תיקים יש לנו על הראש.



שירזי: "בסדר, מה לעשות? שומרים עלי. אני איש עסקים, גם ככה אני מתבייש בזה".



חוקר: למה אתה מתבייש? כל בן אדם מכובד היה שם שומרים, לא?



שירזי: "זה כבוד עם שומרים?"



חוקר: למה לא?



שירזי: "חברי כנסת, שרים בממשלה, ראש ממשלה... זה בושה. בשבילי זה בושה. אני מתבייש בזה. אני עד היום הסתרתי את זה, היום אני לא מסתיר. עם כל הרעש הזה כבר, אני שרוף... אנחנו לא פושעים, לא גדלנו בפשע... עכשיו אני אשמור, אני לא בטוח שזה בכיוון שלי, אבל אני בודק. אנשי שטח עושים בדיקה... אני רק לפי החוק. הם יבדקו את הכל. אני יש לי את האינפורמציות שלי, הם יבדקו הכל, אם רצו לפגוע בי, נשב עם האנשים, נעשה סולחה, 'למה, מה עשיתי לכם משהו רע?' נשיקה, שלום".



חוקר: אולי פגעת במישהו בטעות, בעקיפין?



שירזי: "אין דבר כזה בעולם".



חוקר: מתי התחלת ללכת עם מאבטחים?



שירזי: "מאז המקרה של פליקס".



חוקר: למה?



שירזי: "תשמע, נהיה בלאגן. אני יודע מה נהיה במדינה? אני שומר על עצמי. מה זה מאבטחים? חארטה, סתם. היה לי מאבטח אחד, הייתי יוצא לבד בלילות חופשי כל הזמן. אם היו רוצים לפרק אותי, היו מפרקים אותי מזמן".



חוקר: עכשיו אפשר לפרק אותך?



שירזי: "קשה".



החוקרים ניסו לחלץ כל פירור מידע משירזי על אויביו הפוטנציאליים אבל הוא בשלו: "אני היום יושב עם עצמי חושב, מי, למה, מה, מו עשיתי רע למישהו? אין לי באמת דברים כאלה".



החוקר מתגרה בשירזי ואומר לו שייתכן שרצו לפגוע בבני משפחתו. שירזי מגיב בחריפות: "אני, אם תיפול שערה אחת מהתחת של הילדה שלי אז אני שם עליהם פצצות. אתה מכיר את המתאבדים? אני שם עליהם פצצות... אוסף כמה שיותר ילדים של כולם ומפוצץ אותם. מי יכול להתקרב לילדים שלי?"



הדור הבא



שני ילדיו של שירזי הם הנקודה הרכה שלו. הגאווה הגדולה שלו היא הבת שירן, בת 22, שבשנתיים האחרונות עושה הסבה מדוגמנות מסלול לטובת קריירה של זמרת. בימים אלה היא עובדת על תקליט בכורה. שירן שירזי סיימה לדבריה בגרות בהצטיינות, במגמה מורחבת לסוציולוגיה וקרימינולוגיה. האב האוהב רכש עבורה ב-מ-וו קבריולט עוד כשהיתה בתיכון, למחרת קבלת רישיון הנהיגה. "היא ילדה טובה", הסביר באחת מחקירותיו במשטרה, "תלמידה טובה, מגיע לה. היא הכי טובה מכולם בבית ספר". לפני כשנתיים החזירה את המכונית מנקרת העיניים והיא מסתפקת בג'יפ מרצדס של המשפחה.







בגיל 15 קלטה אותה בטי רוקאווי ברחוב שינקין בתל אביב, ושנה לאחר מכן הריצה אותה סוכנת הדוגמניות כנרת איבגי לתצוגות קטנות בעיקר. שירה הראשון של שירן שירזי, "אשה לא נגישה", קטף לפני מספר חודשים את המקום הראשון במספר ההורדות בספריית הוי-או-די של הוט. "המעבר שלי מדוגמנות לשירה היה טבעי ומתוכנן, אני תמיד שרתי בטקסים בבית הספר", אומרת שירן. "כאשר עליתי על במה לדגמן היה ברור לי שאני הולכת ללמוד פיתוח קול. אני אוהבת לשיר פופ בסגנון שנות השמונים עם נגיעות אתניות רכות של חלילים וכינורות, כאלה שלא משתלטות על השיר".



איך את מקדמת את הקריירה שלך?



"האמת היא שאני לא יוצאת יותר מדי, כי אני נגעלת מכל הערבוב הזה של סקס, סמים ואלכוהול במועדונים, אבל אני גם יודעת שבקרוב לא תהיה ברירה ולצורך קידום הקריירה שלי אהיה חייבת לצאת ולהתחכך. בינתיים אני מעדיפה לקבל הזמנות למסיבות איכותיות סגורות, כמו 'סמסונג ולילה' או המסיבה של גאידמק בהילטון, שהיתה מדליקה, או בילויים שקטים עם חברה במסעדה ובתי קפה ללא בלגנים".



שם השיר הראשון שלך הוא "אשה לא נגישה". זה בגלל שגברים פוחדים להתקרב אלייך?



"תתפלא, מתחילים אתי הרבה מאוד, העניין הוא שאני מאוד בררנית ועוד לא מצאתי את האיש המתאים עם החיבור של הפנימי והחיצוני. לעניין האבא שלי, הוא לא צריך להפריע לאף אחד מהמחזרים שלי. הוא גם לא נכנס לחיים שלי ואני בטח שלא נכנסת לחיים שלו. יש לי אבא מדהים, שהתקשורת אוהבת לנפח את התדמית השלילית שלו לממדים בלתי נתפסים. בפועל, אף אחד לא מכיר את היופי הפנימי של הבנאדם הזה, את העזרה שלו לאנשים, את המתן בסתר".







בנו הגדול של שירזי, שי, 24, הוא פריק מחשבים שכבר בשנת 2000 התמחה בהפצת תוכנות הפועלות על עיקרון הדומה לזה של הסוס הטרויאני. בשנת 2003 הורשעו שלושה מחבריו בפרשה בינלאומית של החדרת תוכנות על גבי הודעות דואר "נגועות". באמצעות תוכנות אלה הם שלטו במחשבים שנפרצו מרחוק, כולל פריצה של כמה רשתות מחשבים בפנטגון, פיצחו את הקודים הסודיים של בעליהם ותיכננו לעשות בהם שימושים שונים, החל מחיבור חינם לספקי האינטרנט ועד לחדירה לחשבונות שונים, שימוש בכרטיסי אשראי וכדומה.



כאשר ריקו השתחרר מהכלא אחרי חמש שנים, הוא ביקש לפצות את שי על השנים האבודות ורכש לו מכונית מפוארת. לרוע המזל, כעבור זמן קצר גרם שי שירזי לתאונת דרכים קטלנית כתוצאה ממהירות מופרזת. שני חברי ילדות שהיו אתו ברכב נהרגו במקום. אביו ניסה לפצות את המשפחות, אבל נתקל בעוינות מצדה של משפחה אחת. לאח של ההרוג השני הוא סייע כאשר הכניס אותו לעסקי ההלוואות, והיום הוא מפעיל משרד עצמאי בנתניה.



שי נשפט לשנתיים מאסר בפועל ולשלילת רישיון ל-14 שנה. מאז התאונה החלה הידרדרות קשה בהתנהגותו. לפני כשנתיים נעצר בחשד שנהג בטרקטורון בזמן הפסילה. בת זוגו בזמן המאסר ואחריו היתה שירלי אבוטבול, בתו של פליקס אבוטבול. את הידיעה על רצח אביה קיבלה כשבילתה אתו סופשבוע במלון בטבריה.



הקשר בין הילדים של שני הסנדקים היה רווי ברגשות סוערים של אהבה, כעס וקנאה, שהגיעו לפיצוץ בערב יום העצמאות 2004. באותו ערב נפרדו בני הזוג אבל שירלי לא ויתרה על אהובה, עקבה אחריו באחד ממקומות הבילוי בנתניה, והחלה להקניט אותו שם. בתחילה לא הגיב, אך כאשר עברה לזריקת אבנים החלו השניים להתקוטט באחת החצרות במרכז העיר. שני אחים בשנות הארבעים לחייהם, אשר ביקרו בערב החג אצל אמם במרפסת והבחינו בצעיר מכה נערה צעירה, מיהרו לרדת לעזור לה. במהלך הוויכוח שלף שי סכין ודקר אותם.



שי שירזי נעצר והועמד לדין. במשפט, שירלי מסרה עדות שלפיה הוא לא היכה אותה כלל, וטענה כי שני האחים סתם התערבו בעניין לא להם. עו"ד רויטל סוויד הצליחה לשכנע את בית המשפט, כי בני הזוג הצעירים שעברו טראומות אישיות קשות כל אחד בנפרד מתכוונים להינשא. המקומונים עשו כותרות מהנישואים של יורשי הסנדקים והשופט הסתפק בעבודות שירות. החתונה לא יצאה לבסוף לפועל. שי שירזי סירב, כמו אביו, להתראיין לכתבה זו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully