וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזון אורגני - לא יקר כמו שחשבתם

רוני לינדר-גנץ

23.3.2007 / 6:52

מוצרים אורגניים לא בהכרח יקרים יותר ברשתות השיווק, אבל המבחר בהן מצומצם מאוד. החנות הזולה ביותר: השקדיה ברמת גן

בקרב צרכני המזון האורגני רווחת האמונה כי מחירי המוצרים בחנויות המתמחות זולים ממחירי אותם מוצרים הנמכרים ברשתות השיווק. MarkerWeek, בשיתוף עם מכון קרת, בדקו אם אכן כך הם פני הדברים ואם אכן משתלם יותר לרכוש מוצרים אורגניים בחנויות הטבע. המסקנה מפתיעה למדי: ברוב המקרים, המחירים שנגבים ברשתות השיווק עבור מוצרים אורגניים דומים מאוד למחירי חנויות הטבע.

עוד העלתה הבדיקה כי קיימים פערים גדולים מאוד בין מחירי המוצרים האורגניים בחנויות הטבע - עד מאות אחוזים. החנות שנמצאה הזולה ביותר מבין החנויות שנבדקו היא השקדיה ברמת גן. החנות שגבתה את המחירים הגבוהים ביותר היתה ניצת הדובדבן בתל אביב.

רשתות השיווק - מקום טוב באמצע

המחירים שגובות רשתות השיווק נמצאים בדרך כלל במקום טוב באמצע בין רמת המחיר הנמוכה ביותר לגבוהה ביותר. גזר, למשל, שנמכר ברשתות שנבדקו בסכומים שנעים בין 11.65 שקל לק"ג (סופר סנטר) ל-16.65 לק"ג (שופרסל), נמכר בחנויות הטבע במחירים שנעים בין 9 שקלים לק"ג (השקדיה ברמת גן) ל-17.9 שקל (ניצת הדובדבן בתל אביב). מלפפון, שנמכר ברשתות בסכום שנע בין 11.65 שקלים (רבוע כחול) ל-13.3 לק"ג (שופרסל), אמנם נמכר בחנות הטבע הזולה ביותר שבדקנו תמורת 10 שקלים לק"ג (עדן טבע מרקט), אך בחנות היקרה ביותר נגבה עבורו סכום שערורייתי של 24.5 שקל (101 טעמים).

דוגמה נוספת: אורז מלא נמכר ברשתות בסכומים שנעים בין 10 ל-11.9 שקל לק"ג; לעומת זאת, בחנויות הטבע המחיר הזול ביותר שנגבה עבור האורז המלא היה 11.9 (ניצת הדובדבן בירושלים) והמחיר הגבוה ביותר היה 28.8 שקל לק"ג (השקדיה בגבעתיים) - פער של 142%.

פערים גדולים בין החנויות הפרטיות

כדאי לדעת שבחנויות הטבע נמצאו פערים גדולים מאוד בין המוצרים הזולים ביותר ליקרים ביותר, שנעים בין 14%-200%. כדי לחשב מי הרשת הפרטית היקרה ביותר ומי הזולה ביותר, השווינו את מחיריהם של 13 מוצרים שנמצאו אצל כל החנויות (ראו מסגרת). הפער בין החנות הזולה ביותר (שקדיה ברמת גן) ליקרה ביותר (ניצת הדובדבן בתל אביב) הוא 43%.

לא יכולנו לערוך חישוב דומה לגבי הרשתות, מכיוון שמוצרי טבע רבים לא נמצאים על מדפי הרשתות. ואולם, מהבדיקה שערכנו עולה שבשופרסל המחירים היו על פי רוב יקרים מאלה של רבוע כחול.

עוד עולה מהסקר כי גם כאשר מדובר ברשת פרטית, כמו ניצת הדובדבן או השקדיה - אין אחידות במחירי הסניפים השונים שלהם. כך, למשל, בניצת הדובדבן בתל אביב עולה קילו פלפל אדום 17.5 שקל, בעוד שמחירו בסניף הירושלמי של החנות 10.9 שקלים - פער של 60%.

ברשתות המגוון מצומצמם מאוד

הבשורות הטובות הן שלא חייבים להרחיק עד חנות הטבע המתמחה כדי לקנות מוצר אורגני במחיר ממוצע, אבל החדשות הרעות הן שרשתות השיווק מציעות מבחר דל מאוד של מוצרים אורגניים. הבדיקה שביצענו העלתה כי למרות שמחירי המוצרים הנמכרים ברשתות סבירים ביותר ביחס לחנויות הטבע, מגוון המוצרים שלהם עדיין נמוך מאוד יחסית לחנויות המתמחות.

מוצרים בסיסיים רבים - בהם בננות, שמן זית, תפוחי עץ, עשבי תיבול, גבינת עזים וחזה עוף - כלל לא נמכרים בסניפים שבדקנו. מוצרים רבים אחרים - בהם אבוקדו, טחינה וביצים - מצאנו רק בחלק מהסניפים. עם זאת, יצוין כי המבחר בסניפי רבוע כחול היה בדרך כלל רחב יותר מזה שבסניפי השופרסל.

סוקרי מכון קרת ציינו כי סידור המוצרים ברשתות השיווק היה בעייתי - המוצרים האורגניים אינם מרוכזים במחלקה אחת ייעודית, אלא במחלקות השונות, והלקוח נדרש לשוטט ברחבי הסניף ולחפש את המוצרים. לעומת זאת, המגוון בחנויות הטבע היה מרשים למדי, ובמוצרים רבים אף ניתנת לצרכן אפשרות בחירה בין מותגים שונים של המוצר. המוצרים שהסוקרים התקשו מאוד למצוא אפילו בחנויות הטבע היו תפוחי עץ (חסרים בארבע מתוך תשע חנויות הטבע שנבדקו) וחזה עוף (חסר בחמש חנויות).

אגב, הירקות האורגניים נמכרים ברשתות השיווק כשהם ארוזים באריזות סגורות. לעומת זאת, בחנויות הטבע ניתן לרכוש אותם בתפזורת, וכך לבחור את הכמות והמחיר הרצויים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

שוק בצמיחה

נכון להיום, המזון האורגני תופס פחות מ-1% מסל הצריכה של הצרכנים הישראלים, ומגלגל לפי הערכות כ-2.5 מיליארד שקל בשנה. ואולם, זהו שוק שנמצא בצמיחה. בבריטניה צומח שוק המזון האורגני בקצב מהיר פי שניים משוק המזון הכללי, וב-2005 גילגל כ-1.1 מיליארד ליש"ט.

רשתות השיווק מבינות שיש כאן פוטנציאל לא מבוטל - טרנד הבריאות העולמי שהגיע גם לישראל הוא בעל קו מגמה ברור. בארה"ב הדבר כבר ברור גם לקמעוניות הענק, שמייחדות מחלקות שלמות למזון אורגני. ובכל זאת, צרכן אורגני ישראלי עדיין אינו יכול לסמוך על רשתות השיווק שיספקו את צרכיו באופן מלא. רחוק מכך: המבחר הדל והפיזור הרב של המוצרים אינו מאפשר לנהל אורח חיים אורגני בהסתמך על הרשתות בלבד.

"מגמת המזון האורגני עדיין לא קנתה אחיזה של ממש", אומר סמנכ"ל סחר ברשת רבוע כחול, אורי פלח. "לא יותר מ-2% מהצרכנים מחפשים מזון אורגני". לדבריו, מדובר בכלכלת שוק פשוטה - וביקוש גדול יותר יוביל לגידול במבחר. עם זאת הוא מדגיש כי ברבוע כחול מנסים להיות קשובים לרחשי הטרנד האורגני ולהביא מוצרים מתאימים. "מקומם על המדף יגדל בהתאם לביקוש של הצרכנים, אבל בינתיים אנחנו רואים שהאבולוציה הזאת אטית מאוד".

גם בשופרסל סבורים שכרגע השוק האורגני מהווה חלקיק זעיר בלבד מכלל הביקושים למזון ברשתות השיווק. "לא יותר מ-1%", מעריך סמנכ"ל הסחר בשופרסל, אלי גידור. עם זאת, לדבריו היצע גדול יותר יגביר את הביקוש וחוזר חלילה. לכן, בשופרסל מגבירים את ההיצע בתחום המזון האורגני בשני תחומים: פירות וירקות ומוצרי יסוד כמו פסטה ואורז. לדברי גידור, המטרה היא שמוצרי המזון האורגני לא יהיו מוצרי פרימיום, אלא מוצרים שפונים לפחות ל-10% מהאוכלוסייה.

כך בדקנו

סוקרי מכון קרת ביצעו סקר מחירים בשיטת הלקוח הסמוי בתשע חנויות טבע ובארבעה סניפים של הרשתות שופרסל ורבוע כחול. בנוסף נבדקו שני אתרי האינטרנט של הרשתות - בלו סנטר (רבוע כחול) ונט-סל (שופרסל).

הבדיקה כללה 18 מוצרים בסיסיים, בהם פירות, ירקות, בשר, ביצים, גבינת עזים ומזון יבש. מכיוון שהמבחר ברשתות ובחנויות הטבע מצומצם יחסית ובמקרים רבים נמכר רק מותג אחד, לא הגבלנו את הסוקרים למותגים מסוימים, אלא הנחינו אותם לרכוש את המוצרים בלי קשר למותג זה או אחר.

מאחר שבחלק מהמקרים היתה שונות באריזת ובגדלים של המוצרים שנרכשו, חישבנו את המחירים לפי יחידות מידה אחידות. כך, למשל, אורז מלא נמכר בחלק מהרשתות באריזות של 500 גרם ובאחרות במחיר לפי קילוגרם - לכן חישבנו את כל המחירים לפי קילוגרם. מכיוון שברשתות השיווק רבים מהמוצרים שנבדקו היו חסרים, לא יכולנו להשוות את הסל הסופי לזה של החנויות הפרטיות. גם בחנויות הפרטיות היו חסרים חלק מהמוצרים ולכן ההשוואה שערכנו מתייחסת רק ל-13 מוצרים שנמכרו בכל החנויות שנבדקו.

סייעה בהכנת הכתבה: נופר סיני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully