וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת השכר בבנק המרכזי חריפה מהדיווחים

מוטי בסוק

25.3.2007 / 6:39

מתברר כי המחלוקת בעניין המועד להחזרת כספים שקיבלו היא רק אחת מני רבות. העובדים דורשים להצמיד שכרם לשכר במגזר הציבורי

בעוד שנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מגלה באחרונה אופטימיות ביחס לסיכוי להגיע להסכם שכר חדש בבנק, עובדי הבנק מגלים פחות אמונה. בניגוד לרושם שהנהלת הבנק וועד העובדים בבנק ניסו ליצור בשבועיים האחרונים, כי הם חלוקים בנושא אחד - החל ממתי עובדי הבנק והגמלאים יחזירו כספים שקיבלו מהבנק שלא כדין - מתברר כי קיימות לפחות עוד שתי נקודות מחלוקת, כנראה כבדות יותר.

ועד העובדים דורש קביעת עוגן, שימנע את שחיקת שכר עובדי הבנק בעתיד. מדובר במנגנון שיקבע במשך השנים אם שכר העובדים נשחק, למשל בהשוואה לשכר בשירות הציבורי. נקודת מחלוקת נוספת היא דרישת הנגיד כי העובדים יחתמו על התחייבות לשקט תעשייתי בחמש השנים הבאות. העובדים מסכימים, אבל בתנאי שהוא לא יחול על הרה-ארגון שהנגיד מתעתד לערוך בבנק בשנים הקרובות, עליו הם דורשים מו"מ נפרד.

דווקא בשאלה ממתי יחזירו עובדים לבנק כספים שקיבלו שלא כדין מסתמנת אפשרות לפשרה. העובדים טענו כי בעבר סיכמו עם האוצר שהתאריך הקובע להחזרת כספים יהיה ה-1 בינואר 2004. הנהלת הבנק, בהתאם לסיכום שלה עם האוצר, קבעה את התאריך של ה-1 בינואר 1998.

במו"מ שקיים באחרונה רפי לנקרי מטעם הנהלת הבנק עם יו"ר ועד העובדים, רימונה ליבוביץ, הוסבר לעובדים כי משיכות גדולות של כספים שלא כדין התרחשו ב-2003, בעקבות ההרעה ביחסים בין בנק ישראל לאוצר. לפיכך, ייתכן כי העובדים יסכימו להתפשר על החזרת כספים מה-1 בינואר 2003, או מעט קודם לכן.

תפקוד הבנק עלול להיפגע

הממונה על השכר, אלי כהן, ציין אתמול כי יצר הסכם שכר עם הנהלת בנק ישראל לפני שבוע וחצי. להסכם היתה שותפה גם לשכת רה"מ, באמצעות יועצו הכלכלי של רה"מ, פרופ' מנואל טרכטנברג. כהן ציין כי בדרך להסכם חצה קווים אדומים, שכן האלטרנטיווה היתה קשה. לדבריו, מעתה "אין יותר קח ותן מבחינת האוצר. את התן נתנו. בנק ישראל צריך לחתוך בנושאים השנויים במחלוקת. אחרת לא יהיה הסכם".

יובל רכלבסקי, לשעבר הממונה על השכר, ומי שפוצץ את פרשת עיוותי השכר בבנק ישראל, אמר אתמול כי הדרך היחידה לפתרון הסכסוך היא להושיב למו"מ את סטנלי פישר, אלי כהן, ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני, כדי שיגדירו את נקודות המחלוקת ויפתרו אותן. רכלבסקי הדגיש כי חשוב לפתור את הסכסוך, שכן אנחנו מתקרבים לנקודה שבה תפקוד הבנק עלול להיפגע.

הממונה על השכר באוצר, אלי כהן, מתכוון אחרי שייחתם הסכם השכר הקיבוצי בבנק לסכם את הסכם השכר החדש לבכירי הבנק. לפי הסכם זה רק המפקח על הבנקים, רוני חזקיה, והמשנה לנגיד, צבי אקשטיין, ימשיכו לקבל שכר של כ-50 אלף שקל בחודש ברוטו (שכר הנגיד, הצמוד לשכר שר, הוא כ-36 אלף שקל "בלבד"). שכר הבכירים האחרים, שקיבלו עד כה כ-50 אלף שקל, יהיה 34-42 אלף שקל. שכר המנכ"ל, יעקב דנון, יהיה כ-42 אלף שקל.

פישר מסר כי בניגוד לנאמר בידיעה שפורסמה ב-TheMarker ביום חמישי, ה-22 במארס, הוא לא אמר בטקס הרמת כוסית לרגל הפסח של עובדי בנק ישראל וגמלאיו כי בשלוש הפגישות שהתקיימו בשבוע שעבר בין הנהלת הבנק לוועד העובדים לא הושגה כל התקדמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully