וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוחי רואה שחורות

אסף רותם

25.3.2007 / 9:47

ניתוח הדו"חות והמהלכים האחרונים באי.די.בי רומזים כי בקבוצת החברות הגדולה במשק מעריכים שעליות השווקים לקראת סיום

ההכרזות הנוצצות, רווחי הענק והדו"חות השנתיים המוצלחים שפירסמה אי.די.בי בשבוע שעבר מסתירים את מה שעולה מניתוח מעמיק יותר של הדו"חות: בקבוצה הגדולה במשק מעריכים שהגאות במחירים והשפל בריביות בעולם מתקרבים לסיומם. נכון שלא יצאה על כך הודעה לעיתונות, אבל כמאמר המשפט הוותיק: פעולות, ולא מלים, מבטאות בצורה המדויקת ביותר מה חושב פלוני. במקרה שלנו הפלוני הוא נוחי דנקנר, והפעולות מראות כי הוא מודאג לגבי העתיד.

כשרכשה אי.די.בי את השליטה בכור בקיץ 2006, היא בוודאי לא ציפתה לקבל בראש שתי אזהרות רווח ממכתשים אגן בשלושת החודשים העוקבים וגם מאי.סי.איי.

באי.די.בי זעמו, אבל העריכו כי שוק הון נדיב יידע לתגמל את המניה על התייעלות ועל עתיד ורוד יותר. אלא שכיום, לאחר שהאנליסטים כבר הרבה יותר אופטימיים לגבי מכתשים אגן, נראה כי דווקא באי.די.בי כבר לא כל כך אופטימיים.

השוק יהיה פחות נדיב

המהלך הראשון נראה במבט ראשון טכני: החלפת סדרות האג"ח של החברה מחוב לזמן קצר לחוב זמן ארוך. אי.די.ביגייסה השנה 10.4 מיליארד שקל, והשתמשה בהם בכדי להמיר את החוב מזמן קצר ובינוני לארוך. מבנה ההתחייבויות של החברה מצביע על האסטרטגיה: סך התחייבותה של החברה (במאוחד) לטווח ארוך זינק בלא פחות מ-40%, מ-15 מיליארד שקל ל-21 מיליארד שקל, ומנגד ההתחייבויות לזמן קצר נחתכו ב-32%, מ-11.5 מיליארד שקל ל-7.9 מיליארד שקל. כלומר, דנקנר מעריך שהסיכון לעליית הריבית גבר, והוא מקבע את המימון של הקבוצה שלו על רמת שפל. עליית ריבית משפיעה באופן מיידי גם על חברות נדל"ן, ובהתאם מכרה לפני חצי שנה אי.די.בי את השליטה בחברת אזורים לשעיה בוימלגרין לפי שווי של 2.2 מיליארד שקל.

המהלך השני הוא ניצול רעב המשקיעים והרוכשים הגדולים. למעשה, ברבעון הראשון הזיזה אי.די.בי את כל הכלים הכבדים שלה - הנפיקה את סלקום בניו יורק, את כלל פיננסים בת"א ואת GVT בסאו פאולו - ושלוש הנפקות הענק הושלמו בהצלחה. במקביל, היא מכרה את אחזקותיה בסקופוס ב-16 מיליון דולר, בסקיילקס ב-165 מיליון דולר וברשת המלונות שרתון מוריה ואקור ב-280 מיליון שקל. בשבוע שעבר הכניס דנקנר את מתיו ברונפמן לשליטה בשופרסל כשמכר לו 20% ב-214 מיליון דולר.

באי.די.בי ניצלו את המצב בקצב גובר, בין השאר כי הם מאמינים שבקרוב השוק יהיה פחות נדיב. בימים האחרונים האיצו באי.די.בי את הקצב בהנפקת וראז (חברה בת של אי.סי.איי) בנאסד"ק, וגם הדיבורים על מכירת נתח מכלל ביטוח קשורים לכך. הביטוח הוא הרי הענף הראשון שנפגע כששוקי ההון מתקררים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully