וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל צפוי לאשר מכירת לאומי לסרברוס

שלומי שפר

25.3.2007 / 20:21

הבנק יידרש למכור את לאומי ניו יורק תוך 6 חודשים. ככל הנראה ההחלטה על כך תיפול אחרי שסרברוס תקבל את השליטה בבנק

קרנות ההשקעה סרברוס-גבריאל עשו בימים האחרונים צעדים משמעותיים המקרבים אותן לקבלת אישור מבנק ישראל לרכישת השליטה בבנק לאומי. כפי שפורסם ב-TheMarker ביום שישי, הציעה קרן סרברוס לפיקוח על הבנקים בישראל למכור את לאומי ניו יורק כתנאי לקבלת האישור לרכישת השליטה. זאת ועוד, הסתבר כי הבנק המרכזי בארה"ב (ה-FED) הסכים לתת לסרברוס ארכה של חצי שנה למכירת לאומי ניו יורק. בתקופה הזאת יהיה הבנק בנאמנות, כלומר סרברוס לא תוכל להיות מעורבת בניהול שלו.

ככל הידוע, בבנק ישראל נוטים לקבל את ההצעה, ובימים הקרובים צפויה להתקבל שם החלטה לאפשר לסרברוס לקבל את השליטה בבנק לאומי. במקרה כזה תוכל סרברוס לאייש את התפקידים הבכירים בבנק וכך ישנם סיכויים גבוהים מאוד שהנהלת הבנק והדירקטוריון יצביעו בעד מכירת לאומי ניו יורק.

המכשול: לאומי ניו יורק

בנובמבר 2005 זכתה קרן סרברוס במכרז לרכישת גרעין השליטה בבנק לאומי. על פי תנאי המכרז, היא רכשה 9.99% ממניות הבנק וקיבלה אופציה לרכישת 10.01% נוספים. האופציה, לאחר הארכה, פגה ב-24 במאי 2007. בנק ישראל לא יכול היה עד כה לאפשר לסרברוס לרכוש את גרעין השליטה, שכן אחד הנכסים העיקריים של הבנק הוא לאומי ניו יורק - בנק אמריקאי. בארה"ב, הרגולטור אוסר על קרן המוגדרת כקרן גידור להיות בעל שליטה בבנק. סרברוס מוגדרת בארה"ב כקרן גידור ולכן נוצרה בעיה.

בבנק ישראל אמנם בוחנים את ההשלכות של המכירה, כולל השאלה האם המכירה תפגע ביציבות של בנק לאומי, אך לא צפויות בעיות משמעותיות באישור העסקה. כמו כן, בבנק עוד עורכים בדיקות לגבי ניגוד עניינים שעשוי להיות לסרברוס, שכן הקרן מחזיקה בנכסים רבים על פני הגלובוס.

בימים האחרונים נשאלה השאלה האם תוכל סרברוס לקבל הארכה נוספת בישראל אם לא תצליח לקבל אישור עד לתאריך האחרון. ככל הידוע, במשרד האוצר מתנגדים למתן הארכה לסרברוס, וזאת תינתן רק במקרה בו יהיה מדובר בצורך טכני למספר ימים בלבד. כעת נראה כי הסיכוי שיהיה צורך בהארכה פוחת.

אם לא תצליח בסופו של דבר הקרן לקבל אישור לרכישת הבנק, הרי שהיא תחויב למכור מיידית 5% ממניות הבנק. במקרה כזה, המדינה תידרש להחליט מה תעשה ב-10% הנותרים שהיא מחזיקה. שני מתמודדים פוטנציאליים על השליטה בבנק במקרה כזה, הם שלמה אליהו וקונצרן אי.די.בי.

לאומי ניו יורק סיים את 2006 ברווח של כ-22 מיליון דולר, כך עולה מהדו"חות שפירסם הבנק בארה"ב לפני שבועיים. מדובר בירידה של כ-9.5% לעומת התקופה המקבילה - אותה סיים הבנק ברווח של 24.3 מיליון דולר. ואולם, כללי הדיווח בארץ ובחו"ל שונים, ולכן הדו"חות המופיעים בחו"ל אינם מבוקרים או סופיים וקיים הבדל בין הסכום המופיע באתר לסכום שנכלל בסופו של דבר בדו"חות לאומי. ההערכות הן כי הרווח הנקי שיופיע בדו"חות בנק לאומי יעמוד על 25.8 מיליון דולר - גבוה ב-6.2% לעומת 2005. השוני נובע מהכנסות נוספות שהוכרו והוצאות שלא שולמו ב-2006.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully